امی سداریس

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

امی سداریس یک بازیگر مشهور و کمدین آمریکایی است که با بازی در سریال محبوب غریبه ها با آب نبات (Strangers with Candy) در نقش (جری بلانک) به شهرت رسید.جدا از حرفه بازیگری، امی سداریس نویسنده نیز هست.  امی سداریس نویسنده چندین کتاب مثل (من تو را دوست دارم)/(I like you)، مهمان نوازی تحت تاثیر، (Hospitality under the Influence) و صنایع دستی برای فقرا، (Crafts for Poor People) است.

امی با برادر خود، دیوید سداریس که یک طنزپرداز معروف است رابطه ی صمیمانه ای دارد. او با همکاری برادرش دیوید سداریس چندین نمایشنامه نوشته است، از جمله: استامپ میزبان، (Stump the Host)، کفش یک زن، (One Woman Shoe) و خانواده تلنت، (The Talent Family).

امی سداریس در طول زندگی حرفه ای خود به خاطر اثر خاص و فوق العاده ای که روی صحنه تئاتر و تلویزیون از خود بجا گذاشت، مشهور شد. طنزپردازی در ذات امی  نهفته است و جملات و رفتار های او همواره با طنز و بداهه همراه هستند.

علاوه بر این او در نمایش های دیگری از جمله راهب، (Monk) و فقط به من شلیک کن، (Just Shoot Me) حضور داشت، امی سداریس در تعداد زیادی از فیلم های بزرگسالان و کودکان ایفای نقش کرد و محبوب تر شد. از جمله کارهای رده سنی کودکان که امی در آن صدا پیشگی کرد می توان به مدرسه راک، (School of Rock) که یک کمدی موزیکال بود و شرک ۳ (Shrek the Third) اشاره کرد. همکاری امی با کمپانی بزرگ والت دیزنی محبوبیت او را دو چندان کرد.

این بازیگر زیبا علاوه بر کار بازیگری و نویسندگی در اوقات فراغت خود مشغول به اداره یک آشپزخانه کاپ کیک و چیزبال است. یکی از کارهای او با نام در خانه با امی سداریس (At home with Amy Sedaris) که در سال ۲۰۱۷ کلید خورد بی ربط به این علاقه شخصی امی نیست.

افراد موفق

کودکی و جوانی

امی لوییس سداریس در نیویورک متولد شد، پدر و مادر او شارون و لو سداریس  هستند. پدر امی یونانی و مادر او از انگلیس-آمریكا بود. او با  خواهرها و برادرهایش به نام های دیوید، لیزا، گرتچن و تیفانی  در رالی، کارولینای شمالی بزرگ شد.

در نوجوانی مشغول به کار در سوپر مارکت (وین دیکسی) شد اما از سمت خود به عنوان صندوق دار اخراج شد. او از بلندگو اعلامیه های جعلی اعلام می کرد و رئیس صندوق بار ها او را به اخراج تهدید کرده بود و بالاخره این اتفاق افتاد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پس از آن کار در یک باشگاه کمدی در شیکاگو را انتخاب کرد. امی در آنجا پیشخدمت کوکتل بود اما  به دلیل تاخیر برای حضور سر کار از این باشگاه نیز اخراج شد. امی در یکی از مصاحبه های خود گفته بود: “من دسته کلید رییس باشگاه را توی برف ها انداختم و شنیدم که بهار سال بعد این دسته کلید پیدا شد.”

در سال ۱۹۹۱ در یک فیلم تلویزیونی به نام معاملات بزرگ، (Big Deals) در نقش توپاس رادولویچ، (Topas Radulavitch) ظاهر شد. در این مدت عضو یک موسسه بداهه سازی و طنزپردازی مستقر در شیکاگو نیز بود و مطالب او در یکی از ستون های این مجله به چاپ میرسید.

مسیر شغلی

اولین درخشش او با بازی در کمدی  خروج ۵۷ (Exit 57) در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد. این نمایش کمدی سه فصل داشت. در سال بعد امی سداریس در فیلم های رئیسان بد به جهنم می روند و زمان ها ظاهر شد. با کار در این مجموعه ها نام امی سداریس بر سر زبان ها افتاد.

امی سداریس تا سال ۱۹۹۷ با همکاری برادرش دیوید سداریس چندین نمایشنامه با نام های نمایش یک زن، (One Woman Show)، حادثه در دستگیره کفشدوزک (Incident at Cobbler’s Knob) و اسرار کوچک فریدا (Little Frieda Mysteries) را نوشت.

سال ۱۹۹۸ سال پر کاری برای امی سداریس بود. در این سال او در فیلم های چرخ های خشم، (Wheels of Fury)، غریبه ها با آبنبات، (Strangers with Candy)، تاخیر در یک جشن، (Retardation, a Celebration) و شش روز، هفت شب، (Six Days Seven Nights) بازی کرد. این سال قدم بعدی امی برای محبوبیت هر چه بیشتر او میان مردم و بینندگان بود.

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ برای نقش معروف جری بلانک در غریبه ها با آبنبات انتخاب شد. او نقش یک دانش آموز دبیرستانی را بازی می کرد و در 30 قسمت حضور داشت. سال بعد او در مجموعه های تلویزیونی پرتاب (Fling) و فقط به من شلیک کن (Just Shoot Me) دیده شد.

همان طور که اشاره شد امی سداریس جدا از بازیگری، نویسنده نیز هست. او در سال ۲۰۰۳ به همراه استیون کولبرت و پل دینلو رمان متن و تصویر ویگفیلد (Wigfield) را نوشت. در همان سال امی در فیلم های مدرسه راک، (School of Rock) و اِلف (Elf)  بازی کرد.

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ آثار نمایشی زیادی از خود به جای گذاشت و طی همین مدت در ماهنامه ای به نام (The believer) مشغول به نویسندگی بود.

امی سداریس

امی سداریس در مجموعه های تلویزیونی زیادی مثل اِد, (Ed), اسم من ارل است، (My Name is Earl)، خیابان کنجد، (Sesame Street)، و … بازی کرد. سال ۲۰۰۷ از سال های پرکار و شلوغ امی سداریس  بود زیرا او در فیلم های(فرشتگان برف)، (فداکاری)، (شرک ۳) و (بلوغ) بازی کرد، چندین نمایش تلویزیونی کار کرد و سال بعد در نمایش (Yo Gabba Gabba) نقش معروف پری دندان را بازی کرد.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ چندین فیلم مثل مربی باشگاه، (Gym Teacher)، فیلم، (The Movie) و دوستان فضایی، (Space Buddies) بازی کرد. امی در این دوره زمانی کتاب صنایع دستی برای فقرا، (Crafts for Poor People) را نوشت. در این مدت به کار در نمایش هایی مثل پدر آمریکایی، (American Dad)، میانه، (The Middle)، باب اسفنجی شلوار مکعبی، (SpongeBob SquarePants) و چندین کار دیگر مشغول بود.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ امی سداریس بیشتر مشغول به کار در تلویزیون بود، از جمله (30 Rock) و (The Heart She Holler). امی سداریس همکاری های زیادی با والت دیزنی داشته است و کار صداپیشگی خیلی از نقش های معروف این کمپانی را امی انجام داده است.

کار‌های اصلی

موثر‌ترین نقش امی سداریس، نقش اول نمایش غریبه ها با آبنبات یا همان جری بلانک بود. در واقع اکثر افراد امی را با نقش جری بلانک به یاد می‌آورند و جزء یکی از بهترین آثار اوست. اگر چه اجرای این برنامه بعد از سه فصل لغو شد ولی در بین ۳۰ فیلم برتر (TV Guide’s ‘Top Cult Shows Ever) قرار گرفت. میزان محبوبیت این نمایش به قدری بالا است که چندین اقتباس از این فیلم اتفاق افتاد.

امی سداریس

زندگی شخصی

امی سداریس با پاول دینلو همبازی خود در فیلم غریبه ها با آبنبات رابطه داشت. این رابطه هشت سال ادامه پیدا کرد و بعد از جدایی این دو دوست صمیمی باقی ماندند و بچه های پاول، امی را مادربزرگ خود میدانند. هر چند که او بارها ابراز کرده است که علاقه ای به ازدواج یا بچه دار شدن ندارد.

امی سداریس یکی از هواداران پر و پا قرص PETA (بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات) نیز هست. شعار او این است که “وقتی لباس خز دار میپوشید مردم به شما میخندند نه با شما.”

برای آشنایی با دیگر پیشروان کسب و کار ایرانی و غیر ایرانی از دیگر مطالب compro دیدن کنید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 3 =