سوئی چیرو هوندا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

سوئی چیرو هوندا متولد نوامبر 1906 در روستای کومیو ژاپن است. او کارآفرین، صنعتگر و مخترعی است که در زمینه‌ی تولید موتور سیکلت و اتومبیل فعالیت می‌کند. سوئی بنیان‌گذار شرکت هوندا در ژاپن و ایالت متحده است. سوئی چیرو در تاریخ 5 آگوست 1991، در 84 سالگی به دلیل نارسایی کبد از دنیا رفت.

فهرست مقاله

خانواده‌ی سوئی چیرو هوندا

مادر سوئی به بافندگی مشغول بود. میکی با دستگاه بافندگی خود الگوهای پیچیده‌ای را طراحی می‌کرد. پدر سوئی نیز آهنگر بود. در آن سال‌ها تعمیرات دوچرخه در شهرها‌ی بزرگ محبوبیت زیادی داشت. به همین دلیل پدر سوئی نیز به این کار مشغول بود. سوئی نیز از کودکی به پدرش در زمینه‌ی تعمیرات دوچرخه کمک می‌کرد.

شروع به کار سوئی چیرو

سوئی چیرو هوندا پس از پایان 8 سال تحصیلش در سال 1922 جذب یک آگهی استخدام شد و به دنبال آن بلافاصله به ژاپن رفت. تعمیرگاه اتومبیل آرت شوکای در توکیو به دنبال دستیار بود. او در آن تعمیرگاه با وجود این که جوان‌ترین کارمند بود به تمیز کردن و تهیه‌ی غذا مشغول شد. این تعمیرگاه کارگاه دومی داشت که در آن اتومبیل‌های مسابقه‌ای را طراحی می‌کردند. صاحب تعمیرگاه به سوئی اجازه داد که شب‌ها در آن مشغول به کار شود.

پس از مدتی سوئی در کارگاه آرت شوکای به عنوان دستیار برادران یوزو ساکاکیبارا _صاحبان کارگاه_ مشغول به کار شد. او به آن ها در طراحی اتومبیل مسابقه‌ای کورتیس کمک می‌کرد. در 23 نوامبر 1924 تیم آن ها در پنجمین مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی ژاپن مقام اول را کسب کرد. این شروع موفقیت‌های آن ها بود. آن ها توانستند با تأسیس چندین شعبه در استان خود، تجارت خود را ارتقا دهند. یکی از این شعب توسط سوئی چیرو هوندا در شهر هاماماتسو مدیریت می‌شد.

سوئی چیرو هوندا

تحقیقات و اختراعات سوئی چیرو هوندا

در آن سال‌ها سوئی به صاحبان کار خود پیشنهاد داد که از بلندگوهای چوبی به جای فلزی روی چرخ‌ها استفاده کنند. سوئی حق اختراع پیشنهاد خود را نیز دریافت کرد.

پس از آن سوئی در تلاش بود که حلقه‌های پیستونی تولید کند. او تمام پس اندازهای خود را صرف این کار کرد. سوئی چیرو هوندا حتی برای این کار جواهرات همسرش را فروخت. با این حال مدیران آرت شوکای هیچ حمایتی از او نکردند و در نهایت سوئی شکست خود را پذیرفت.

تا آن زمان سوئی چیرو به کسب دانش اعتقادی نداشت. او معتقد بود اگر آموزش بر روی خلاقیت تأثیر داشت، تا به حال همه‌ی معلمان مخترع بودند! پس از آن سوئی پذیرفت که باید دانش لازم را فراگیرد. او در مدرسه‌ی فناوری هاماماتسو شروع به کسب علم کرد. چیرو تمام اوقات فراغت خود را صرف طراحی ماشین‌های مسابقه‌ای می‌کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

سوئی چیرو هوندا که خنک کننده‌های اتومبیل را گسترش داده بود، توانست مشکل تمامی اتومبیل‌های مسابقه‌ای آن دوران را رفع کند. به صورتی که دیگر موتور ماشین او در طول مسابقه از گرمای بیش از حد منفجر نشد. چیرو برای تجربه‌ی شاهکار خود تصمیم گرفت در مسابقات بزرگ شرکت کند.

سانحه‌ی سوئی چیرو هوندا

در سال 1963 سوئی چیرو هوندا در رالی سریع ژاپن در رودخانه تاما در حومه توکیو شرکت کرد. متأسفانه سوئی در حین مسابقه تصادف شدیدی کرد. او با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در حرکت بود و با اتومبیلی که متوقف شده بود تصادف کرد. ماشین سه با در هوا چرخید و هوندا از آن به بیرون پرتاب شد. بازوی چپ سوئی شکست، شانه‌ی او از جا در رفت و صورتش شدیدا آسیب دید. او برای درمان سه ماه در بیمارستان بستری شد. در نهایت توانایی ورزش برای همیشه از او گرفته شد.

زمانی که سوئی چیرو در بیمارستان بود خبرهای خوبی دریافت نکرد. او 30000 حلقه‌ی پیستونی که تولید کرده بود را برای بررسی به شرکت تویوتا فرستاده بود. از بین آن ها تنها 50 مورد برای بررسی پذیرفته شده بودند. از بین این 50 مورد نیز تنها 3 قطعه تست کنترل کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند. علاوه بر این، سوئی خبردار شد که به دلیل شرکت نکردن در امتحانات، از دانشگاه اخراج شده بود.

سوئی چیرو هوندا

شرکت “Tokai Seiki”  سوئی چیرو و سرانجام آن

در این شرایط سوئی چیرو هوندا پا پس نکشید و دوباره شروع کرد. او پس از بهبودی، تجارت شخصی خود را در هاماماتسو افتتاح کرد. او توانست در سال 1937 شرکت “Tokai Seiki” را تأسیس کرده و شروع به تولید حلقه‌های پیستونی کند. سرانجام او موفق شد فناوری تولید حلقه‌های پیستونی را بدست آورد.

در طی جنگ چین و ژاپن و پس از جنگ جهانی دوم شرکت هوندا 40 درصد از حلقه‌های پیستونی را در اختیار تویوتا گذاشت. علاوه بر این او قطعات شرکت‌های کشتی‌سازی و هواپیماسازی را نیز تأمین می‌کرد. پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم شرکت “Tokai Seiki” نیز شکست خورد. سال 1945بود که هاماماتسو بمباران شدیدی شد. در نتیجه سوئی به دلیل فقر و تباهی آن دوران ژاپن شرکت خود را احیا نکرد. به همین دلیل چیرو تجارت خود را به قیمت 450000 ین به تویوتا فروخت.

آغاز دوباره‌ی سوئی چیرو هوندا

در سال 1946 پس از یک سال، هوندا کارخانه‌ی خود را با نام مؤسسه‌ی تحقیقات فناوری هوندا افتتاح کرد. او در این کارخانه به تولید صنایع دستی موتور سیکلت مشغول شد. سوئی موتور ژنراتوری را از روی یک رادیوی کوچک ارتش برداشت و بر روی چرخ نصب کرد. پس از آن او از یک بطری آب گرم لاستیکی برای مخزن سوخت موتور سیکلت استفاده کرد. در آن زمان در ژاپن روغن صنوبر به فراوانی وجود داشت. به همین دلیل سوئی چیرو هوندا مخزن‌ سوخت را از روغن صنوبر پر کرد. این موتور سیکلت‌ها به دلیل صدایی که تولید می‌کردند ملقب به چوچو (choo-choo) شده بودند. سوئی چیرو موفق به فروش 1500 عدد از این موتور سیکلت‌ها شد.

پس از آن هوندا در سال 1947 یک موتور دو زمانه‌ که طراحی خاص خودش بود را جایگزین موتور ژنراتور کرد. این اولین موتور اصلی هوندا بود که A-Type نامگذاری شد. در سال 1949 اولین موتور سیکلت با موتور دو زمانه‌یSoichiro  به نام ” The Dream” تولید شد. پس از دو سال سوئی چیرو تولید موتور سیکلت‌های چهار زمانه را آغاز کرد.

سوئی چیرو هوندا

در سال 1958، موتور سیکلت ” Super Cub” وارد ایالت متحده شد. در آن زمان هوندا بزرگترین تولید کننده‌ی موتور سیکلت بود. هوندا بیشتر از 200 رقیب خود را در داخل و خارج ژاپن پشت سر گذاشت و موفق شد.

تجارت موتور سیکلت هوندا هر روز در حال پیشرفت بود. به صورتی که در سال 1961 این شرکت ماهانه 100 هزار موتور سیکلت تولید می‌کرد. این عدد در سال 1968 به تولید یک میلیون موتور سیکلت در ماه رسید. تا اواسط دهه‌ی 80 سوئی چیرو هوندا 60 درصد از بازار جهانی را در دست داشت. تا دهه‌ی 90 تولید شرکت هوندا به 3 میلیون موتور سیکلت در سال رسیده بود. در واقع شرکت هوندا پرفروش‌ترین موتور سیکلت‌های جهان را تولید می‌کرد.

ورود شرکت هوندا به صنعت خودروسازی

اینجا بود که هوندا به این نتیجه رسید که پس از موفقیت در صنعت موتور سیکلت، رویای دیگر خود را به واقعیت تبدیل کند. سوئی چیرو هوندا تصمیم گرفته بود که وارد صنعت اتومبیل شود. سوئی از جوانی علاقه‌ی زیادی به ماشین‌ها داشت و می‌خواست رویای همیشگی خود را برآورده کند.

هوندا روی تولید اتومبیل‌های مسابقه‌ای متمرکز شده بود. در سال 1962 اولین اتومبیل این شرکت آغاز به کار کرد. این در حالی بود که مقامات ژاپنی معتقد بودند که پروژه‌ی سوئی موفق نخواهد شد. دلیل این استدلال آن ها این بود که ژاپن نیازی به تولید کننده‌ی خودرو ندارد. با این حال سوئی با سماجت راه خود را ادامه داد. در نهایت در سال 1970 سوئی چیرو هوندا در صنعت اتومبیل سازی رقابتی پیروز شد.

تا آن زمان هیچ یک از خودروسازان توانایی کنترل مستقیم ضعف گازهای خروجی را نداشتند. ولی شرکت هوندا با ایجاد یک مبدل کاتالیزوری آن را برطرف کرد. هوندا اولین موتور را با سطح آلودگی بسیار پایین طراحی کرد. این موتور سازگار با محیط زیست بود. در سال 1975 به بازار عرضه شد و در مدت زمان کوتاهی محبوبیت بالایی بدست آورد.

در آغاز دهه‌ی 80 شرکت هوندا موتور، سومین شرکت تولید کننده‌ی بزرگ خودرو در ژاپن بود. تا پایان دهه‌ی 80 این شرکت در جایگاه سومین شرکت جهان قرار گرفته بود.

سوئی چیرو هوندا

بازنشستگی سوئی چیرو هوندا

در سال 1973 شرکت هوندا موتور، 25 سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. در این بین سوئی چیرو هوندا در طی جلسه‌ای تصمیم بازنشستگی خود را اعلام کرد. هوندا یکی از کارمندان شرکت را در جایگاه خود قرار داد.

سوئی چیرو به قدری پرانرژی بود که نمی‌توانست بیکار بماند. او به عنوان نایب رئیس اتاق بازرگانی توکیو و انجمن صنعت خودروی ژاپن انتخاب شد. پس از آن چیرو دو سازمان غیر دولتی-انجمن بین المللی علوم ترافیک و ایمنی و بنیاد هوندا را تأسیس کرد.

سوئی چیرو هوندا یکی از رموز موفقیت خود را آزمون و خطا می‌دانست. او معتقد بود که با روش آزمون و خطای تجربی موفق به کسب این جایگاه شده است. سوئی در بین کارمنداش به ” Mr. Thunderstorm” یا آقای رعد و برق معروف شده بود. دلیل این لقب طغیان‌های احساسی هوندا بود. کارمندان سوئی به او علاقه‌ی زیادی داشتند ولی در عین حال همیشه از خشم او ترس داشتند.

پایان سوئی چیرو هوندا

در آخر سوئی چیرو هوندا در 5 آگوست 1991 به دلیل نارسایی کبد از دنیا رفت. در پایان سوئی سابقه‌ای درخشان از 470 اختراع و 150 ثبت اختراع، دکترای افتخاری در دانشگاه فنی میشیگان و دانشگاه ایالتی اوهایو، دریافت روبان آبی ژاپن را به جای گذاشت. سوئی تجارت خود را با تنها 3200 هزار دلار آغاز کرد و در نهایت درآمد سالانه‌ی خود را به 30 میلیارد دلار رساند.

امیدواریم از خواندن بیوگرافی سوئی چیرو هوندا در compro لذت برده باشید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60 + = 69