جک ولش

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

جان فرانسیس ولچ جونیور متولد 19 نوامبر 1935 در پیبدی ماساچوست است. او که به جک ولش شناخته شده است، مدیر تجاری، مهندس شیمی و نویسنده آمریکایی بود. او از سال 1981 تا 2001 به عنوان رئیس و مدیر ارشد اجرایی شرکت جنرال الکتریک (GE) خدمت می‌کرد. جک زمان بازنشستگی و جدایی از جنرال الکتریک با دریافت 417 میلیون دلار حق انحصاری دریافت کرد که این میزان بزرگترین پرداخت در طول تاریخ است. او پس از 84 سال زندگی به دلیل نارسایی کلیوی در 2 مارس 2020 فوت کرد. ما در copmro زندگی و موفقیت‌های جک ولش را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مقاله

دوران تحصیل ولش

جک در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد. او تنها فرزند خانواده بود. گریس اندروز (مادر جک) خانه دار بود. پدر او (جک ولش سنیور) رهبر راه آهن بوستون و مِین بود. پدر بزرگ و مادر بزرگ پدری و مادری ولش ایرلندی بودند.

جک ولش

جک ولش زمانی که دانش آموز ابتدایی و دبیرستان بود، تابستان‌ها سراغ کارهای مختلف می‌رفت. او در کودکی و نوجوانی به عنوان توپ جمع کن در زمین‌های گلف، تحویل دهنده‌ی روزنامه، فروشنده‌ی كفش و مجری مطبوعات فعالیت می‌کرد. جک دبیرستان خود را در Salem گذراند. ولش در دوران تحصیل دبیرستانش در تیم‌های بیسبال و فوتبال بازی می‌کرد و کاپیتان تیم هاکی نیز بود.

جک در اواخر سال ارشد در دانشگاه ماساچوست آمهرست پذیرفته شد و در رشته‌ی مهندسی شیمی تحصیل کرد. او در سال‌های دانشجویی، تابستان‌ها به عنوان مهندس شیمی در صنایع Sunoco و PPG کار می‌کرد. جک ولش در سال 1957 با مدرک لیسانس مهندسی شیمی فارغ التحصیل شد. ولش پیشنهاداتی از چندین شرکت برای حضور در مدرسه‌ی تحصیلات تکمیلی دانشگاه Illinios در اوربانا دریافت کرد که همه‌ی آن ها را رد کرد. همچنین در سال 1960 جک دکترای خود را از دانشگاه Illinios گرفت.

کمپانی جنرال الکتریک

آغاز کار با کمپانی جنرال الکتریک

سال 1960 جک ولش با حقوق 10500 دلار به عنوان مهندس رده‌ی اول، کارش را با جنرال الکتریک آغاز کرد. جک یک سال بعد از کار در این کمپانی تصمیم جدی به ترک آن گرفت. او از ابتدای کار با نحوه‌ی ارتقای کارکنان و شیوه‌ی مدیریتی مشکل اساسی داشت. به محض این که از یک شرکت شیمی معدنی پیشنهاد کار دریافت کرد، تصمیم جدی بر جدایی از کمپانی جنرال الکتریک گرفت. البته دلیل جدایی او مسائل مادی نبود، زیرا درآمد ماهانه 10500 دلار برای یک مهندس تازه کار بسیار مناسب است. دلیل جدایی ولش مشکلاتش با شرایط محیط کارش بود.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

زمانی که او تصمیم جدایی خود را با مسئول رده بالای خود، Reuben Gufoff در میان گذاشت، بارخوردی را که فکر می‌کرد دریافت نکرد. او فکر می‌کرد به محض در میان گذاشتن این مسئله با استقبال Gufoff مواجه خواهد شد. با این حال به شکل شگفت‌آوری با مخالفت او رو به رو شد. Gufoff طی یک جلسه‌ی 4 ساعته با جک و همسرش او را متقاعد به ماندن کرد. مسئول جک به او قول داد فضایی به دور از بروکراسی حاکم بر ادارات و شرکت‌های بزرگ فراهم خواهد کرد.

در نهایت جک ولش با عزمی جدی و پرقدرت به کمپانی بازگشت و کار خود را آغاز کرد. در سال 1968 ولش به عنوان معاون رئیس و رئیس بخش پلاستیک جنرال الکتریک منصوب شد. ولش روی تولید و بازاریابی پلاستیک‌های Lexan و Noryl تولید شده توسط GE نظارت می‌کرد. او با به کارگیری روشی نوین و مبتکرانه، بازاریابی محصولات کمپانی جنرال الکتریک را ارتقا داد. او با این کار توانست نام و اعتبار خوبی در کمپانی برای خود به دست آورد.

جک ولش

جک هر روز در حال ارتقا و پیشرفت بود

جک ولش در سال 1971، به معاون رئیس بخش‌های متالوژی و شیمیایی جنرال الکتریک ارتقا یافت. جک از سال 1973 تا 1979 در جایگاه خود به عنوان رئیس برنامه ریزی استراتژیک جنرال الکتریک فعالیت کرد. ولش سال 1979 به عنوان معاون رئیس GE رسید. در سال 1981، جک به عنوان جوان‌ترین رئیس و مدیر عامل شرکت جنرال الکتریک شناخته شد.

پس از آن جک ولش به عنوان رهبری بی‌رحم مشهور شد. زیرا او کارخانه‌ها را تعطیل کرد، دستمزد کارمندان را کاهش داد و خط تولیدهای قدیمی را بست. جک به دلیل تعدیل نیروهای بی‌رحمانه‌اش به عنوان جک نوترون لقب گرفت. ولش هر سال 10 درصد از مدیران خود را اخراج کرده و 20 درصد کارمندان و مدیران برترش را پاداش می‌داد. بعدها این استراتژی ولش توسط مدیر عاملان دیگر شرکت‌های آمریکایی به کار گرفته شد. در این زمان جک به دو چیز معروف شده بود. او به از بین بردن سلسه مراتب 9 لایه و ایجاد حس غیر رسمی در شرکت شناخته شده بود.

در طی فعالیت 20 ساله‌ی جک ولش کمپانی جنرال الکتریک به پیشرف بی‌سابقه‌ای رسید.  به صورتی که فروش محصولات او از سالانه 12 میلیارد دلار به 280 میلیارد دلار سالانه در 2001 رسید. در سال 1999 مجله‌ی Fortune ولش را به عنوان “مدیر قرن” و “مدیر نهایی” انتخاب کرد.

در نهایت جک در سپتامبر 2001 به خواسته‌ی خود از جنرال الکتریک بازنشسته شد.

جک ولش

زندگی جک ولش بعد از جنرال الکتریک

توان و هوش علمی-مدیریتی جک ولش بسیار قوی بود. جک با این که بازنشسته شده بود به عنوان مشاور و راهنما در کنار 500 کمپانی فعالیت کرده و تکنیک‌های خود را در اختیار آن ها می‌گذاشت. برای مثال او به عنوان مشاور Clayton ، Dubilier & Rice (یک شرکت سهامی خاص) و Barry Diller (مدیر اجرایی IAC) فعالیت می‌کرد.

علاوه بر این جک ولش به مدت 4 سال همراه با همسرش سوزی ولش به صورت مشترک برای BusinessWeek نویسندگی کرد. در سال 2005 ، جک و سوزی کتابی در مورد مدیریت منتشر کردند که در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های وال استریت ژورنال و پر فروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.

در سال 2006 جک ولش نام خود را به Sacred Heart University’s College of Business ” کالج تجارت دانشگاه مقدس قلب” داد. این کالج در سال 2016 با عنوان Jack Welch College of Business ” کالج تجارت جک ” شروع به فعالیت کرد.

کمپانی جنرال الکتریک

کتاب‌های جک ولش

  • جک ولش در سال‌های مختلف کتاب‌های متنوعی نوشته است: برخی از آن ها عبارت اند از:
  • The Real‑Life MBA: Your No‑BS Guide to Winning the Game در 14 آوریل 2015
  • When Running Was Young and So Were We: collected works در آوریل 2014
  • Up from Ashes در 31 مارس 2015
  • Winning: The Answers: Confirming 75 of the Toughest Questions در 6 فوریه 2007
  • The New GE: How Jack Welch Revived an American Institution در سال 1993
  • Jack Welch and Leadership: Executive Lessons of the… در سال 2001

جک

زندگی شخصی ولش

ولش دارای 4 فرزند از همسر اول خود، کارولین، است. آن ها پس از 28 سال ازدواج در سال 1987 به صورت دوستانه از یکدیگر جدا شدند. همسر دوم جک، جین بیسلی، آن ها در آوریل 1989 ازدواج و در سال 2003 طلاق گرفتند. بیسلی با دریافت حدود 180 میلیون دلار از جک، از او جدا شد. همسر سوم جک ولش سوزی وتلاوفر نام داشت. جک و سوزی در 24 آوریل 2004 با یکدیگر ازدواج کردند.

جمع بندی

جک ولش روشی نوین برای اداره‌ی شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ابداع کرد. امروزه بسیاری از مدیران کمپانی‌های بزرگ برای اداره‌ی شرکت‌های خود از تکنیک‌‌های جک استفاده می‌کنند. جک در سن 44 سالگی کنترل تمامی امور کمپانی جنرال الکتریک آمریکا را در دست داشت. از او به عنوان جوان‌ترین مدیر کمپانی جنرال الکتریک یاد می‌شود.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 56 = 66