استیو وزنیاک؛ جادوگر عصر رایانه!

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

استیو وزنیاک، جادوگر عصر رایانه، کسی است که با اختراع کامپیوترهای نسل یک و دو اپل انقلابی بزرگ در عرصه میکرو کامپیوتر در جهان به پا کرد. همزمان با رشد وزنیاک در عرصه فناوری رفتار و ویژگی های او نشان می داد که در عرصه تکنولوژی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و به قله های بالاتری دست پیدا می کند.

او علاقه‌ای به تحصیلات نداشت؛ اما نسبت به اختراع وسایل در خانه و به صورت دست ساز مشتاق بود. دیری نپایید که این شوق و اشتیاق او به یک شغل تمام وقت تبدیل شد؛ چرا که استیو با یکی دیگر از جادوگران عرصه تکنولوژی به نام استیو جابز آشنا شد. این دو باهم تاریخ در حال ظهور دنیای رایانه‌های شخصی را بازنویسی کردند.

استیو وزنیاک و استیو جابز شرکت اپل را تاسیس کردند، که به یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان تبدیل شد. وزنیاک کارهای مهندسی شرکت را بر عهده گرفت و جابز به بازاریابی برای شرکت اپل مشغول شد. در اواخر دهه ۱۹۷۰ وزنیاک به تنهایی نسل یک و دو کامپیوترهای اپل را اختراع کرد.

استیو وزنیاک؛ جادوگر عصر رایانه!

وزنیاک چهار ثبت اختراع داشته و در طراحی اولین کنترل از راه دور قابل برنامه ریزی جهانی، GPS بی سیم و چندین مورد دیگر نقش داشته است. استیو وزنیاک به عنوان یک شخص افسانه‌ای، جوایز و نشان های زیادی را به‌ خاطر سهم چشمگیر و برجسته خود در زمینه علم و فناوری دریافت کرده است.

دوران کودکی و جوانی

استیو وزنیاک استیفن گری وزنیاک در تاریخ ۱۱ آگوست ۱۹۵۰ در سن خوزه (کالیفرنیا آمریکا) به دنیا آمد. مادرش (مارگارت ایلین کرن) از نژاد ایرلندی و پدرش (جاکوب فرانسیس جری) بود. او نژاد ترکیبی لهستانی، آلمانی، ایرلندی و انگلیسی دارد. زندگی در شهری که یکی از مراکز تکنولوژی آمریکا بود سود زیادی برای استیفن داشت و علاقه او به فناوری را بیش از پیش تقویت کرد.

استیو وزنیاک در کودکی علاقه زیادی به ساخت وسایل مبتکرانه مثل ولت متر، رادیو، ماشین حساب و بازی ها داشت. با وجود هوش بالا به تحصیلات عادی، علاقه‌ای نشان نمی داد و یادگیری روزانه او را خسته می کرد. در دوران دانشجویی به دلیل شکست مالی و عدم پرداخت شهریه از دانشگاه کلرادو انصراف داد و وارد دانشگاه کالیفرنیا شد.

استیو وزنیاک؛ جادوگر عصر رایانه!

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مسیر شغلی

در سال ۱۹۷۱ از طریق یک دوست مشترک با استیو جابز آشنا شد. جابز هم شبیه استیفن از مدرسه و دانشگاه متنفر بود. با این حال علاقه زیادی به الکترونیک داشت. این شباهت پیوند خوبی بین این دو ایجاد کرد. این دو حین کار در شرکت (هیولت پاکارد) HP با هم دوست شدند.

در همین زمان بود که استیو وزنیاک از دانشگاه کالیفرنیا انصراف داد. در این بازه زمانی افزایش تقاضا برای رایانه های شخصی باعث اوج گیری دنیای الکترونیک شده بود. بیشتر این تقاضاها به خاطر توسعه ریزپردازنده ها بود. از آنجایی که استیو توانایی خرید یک رایانه شخصی را نداشت، تصمیم گرفت یک رایانه بسازد. نتیجه این تصمیم ساخت نسل اول رایانه های اپل با عنوان Apple I بود.

نکته قابل توجه این است که استیو وزنیاک تمامی کارهای سخت افزار، طراحی مدار و سیستم عامل را به تنهایی انجام داد. نسل اول اپل به اولین کامپیوتر خانگی تبدیل شد که یک کاراکتر را روی صفحه نمایش نشان می‌داد. او و استیو جابز نسل اول کامپیوترهای اپل را به کلوب کامپیوتری (Homebrew) بردند. این کلوب متشکل از علاقه‌مندان به الکترونیک و رشته کامپیوتر و محاسبات بود.

استیو جابز مسئولیت بازاریابی دستگاه را برعهده گرفت. این در حالی بود که تمرکز وزنیاک روی بهبود و تقویت بیشتر این دستگاه بود. آنچه موجب برتری Apple I نسبت به محصولات موجود در بازار می شد، قابلیت دستیابی آسان به ویدئو بود که دیگر دستگاه ها از آن بی بهره بودند.

با فروش دارایی های شخصی از جمله دستگاه‌های الکترونیکی، مثل ماشین حساب علمی پیشرفته وزنیاک، فولکس‌واگن جابز، بازی‌های رایانه‌ای و … سرمایه ای حدود ۱۳۰۰ دلار جمع‌آوری کردند. با این سرمایه اولیه در اول آوریل سال ۱۹۷۶ استیفن و جابز شرکت کامپیوتری اپل را در پارکینگ خانه جابز تاسیس کردند. همزمان استیو وزنیاک از HP استعفا داد و مسئولیت بخش تحقیق و توسعه اپل را بر عهده گرفت.

برخلاف دستگاه Altair 8800 کامپیوتر نسل اول اپل اساسا برای سرگرمی طراحی شده بود. پس از موفقیت نسل اول کامپیوترهای اپل استیو وزنیاک نسل دوم کامپیوترهای اپل را با عنوان Apple II طراحی کرد. بر خلاف مدل قبلی کامپیوتر اپل II قابلیت نمایش گرافیک رایانه را داشت. و از زبان برنامه نویسی Basic هم پیروی می کرد. علاوه بر این، این کامپیوتر ۸ اسلات داشت. نظر استیو جابز این بود که این کامپیوتر با ۲ اسلات طراحی شود اما استیو روی ۶ اسلات تاکید داشت. نتیجه این بود که نسل دوم کامپیوترهای اپل با ۸ اسلات تولید شد.

نسل دو کامپیوترهای اپل یکی از رایانه‌های شخصی بود که به تولید انبوه رسید. با گذشت زمان محبوبیت شرکت اپل افزایش یافت این امر باعث گسترش شرکت شد و مهندسان دیگری نیز روی کار آمدند و به این مجموعه بزرگ اضافه شدند.

در سال ۱۹۸۰ ارزش سهام این شرکت به ۱۱۷ میلیون دلار رسید. در سال ۱۹۸۱ استیو وزنیاک دچار حادثه هوایی شد. در این حادثه او شخصاً خلبان بود. به سختی از مرگ نجات یافت و دو سال طول کشید تا بهبودی کامل خود را به دست بیاورد. در این زمان اسپانسر دو جشنواره در ایالات متحده شد و از آنها حمایت کرد تا پیشرفت روز افزون تکنولوژی را جشن بگیرند.

استیو بعد از یک وقفه کاری مجدداً به اپل برگشت و به عنوان الهام بخش دیگر کارمندان، کار مهندسی شرکت را به عهده گرفت. دذ آن زمان این شرکت بسیار گسترش یافته بود و ارزش سهام آن به ۹۸۵ میلیون دلار رسید.

در شش فوریه ۱۹۸۷ استیو وزنیاک بازنشسته شد. او در واقع به نوعی از کار کناره گیری کرد و همین اتفاق باعث به وجود آمدن شایعات زیادی در مورد شرکت اپل شد. استیو در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: “کار من در شرکت اپل دیگر تمام شده است. کار مورد علاقه من مهندسی و کار با قطعات است این شرکت دیگر نیازی به من ندارد.”

استیو وزنیاک؛ جادوگر عصر رایانه!

با این وجود تا به امروز به عنوان کارمند شرکت اپل شناخته می‌شود و سالانه ۱۲۰ هزار دلار دریافت می‌کند در ضمن استیو وزنیاک یکی از سهامداران اپل است. استیو وزنیاک  پس از بازنشستگی از شرکت اپل، شرکت جدیدی به نام CL 9 تأسیس کرد. این شرکت اولین کنترل از راه دور  قابل برنامه ریزی  جهانی را به بازار عرضه کرد.

مدت زیادی بود که استیو وزنیاک به خاطر نقش مهمی که معلمان در زندگی دانش آموزان بازی می کنند دوست داشت وارد عرصه تدریس شود. او پس از بازنشستگی از شرکت اپل بود که  با آموزش کامپیوتر به دانش آموزان از کلاس پنجم تا نهم به آرزوی خود رسید.

در سال ۲۰۰۱، استیو وزنیاک  WOZ یا Wheels of Zeus را تاسیس کرد. کار این شرکت تولید GPS بی‌سیم بود تا به مردم کمک کند چیزهای روزمره را به راحتی و بدون هیچ زحمتی پیدا کند. این شرکت در سال ۲۰۰۶ به دلیل عدم سوددهی به کار خود پایان داد.

پس‌از تاسیس WOZ وزنیاک شرکت Acquicor Technology را تأسیس کرد که یک شرکت هلدینگ تکنولوژی بود و با هدف خرید شرکت‌های عرصه‌ی فناوری و توسعه‌ی آن‌ها فعالیت می‌کرد. در سال ۲۰۰۲، وزنیاک به عضویت هیئت ‌مدیره‌ی شرکت Ripcord Networks درآمد. بعد از کار مهندسی به نویسندگی روی آورد اولین اثر استیو وزنیاک زندگی نامه اش با نام (iWoz) بود. از دیگر کتاب های او می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:

From Computer Geek to Cult Icon,

How I Invented the Personal Computer,

Co-Founded Apple

Had Fun Doing It

در سال 2014، استیو وزنیاک به عنوان دانشمند ارشد به Primary Data پیوست. این شرکت، شرکتی است که توسط مدیران سابق Fusion-io مانند لنس اسمیت، دیوید فلین و ریک وایت تأسیس شده است.

استیو وزنیاک؛ جادوگر عصر رایانه!

زندگی شخصی

استیو وزنیاک در لس گاتوس، کالیفرنیا زندگی می کند. همسر فعلی او جانت هیل است. استیو از ازدواج قبلی خود صاحب سه فرزند شده است. همسر سابق او کندیس کلارک بود. از نظر اعتقادی استیو یک آدم عرفانی و با ایمان است.

استیو وزنیاک  یکی از همکاران و خیرین اصلی موزه کمک به کودکان در سن خوزه بود. به مناسبت سهم برجسته او، خیابان روبروی موزه Woz Way نامگذاری شده است. این بنیانگذار شرکت اپل پس از بازنشستگی از این شرکت در سال 1986 ادامه تحصیل داد و لیسانس خود را در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق گرفت. اگر کنجکاو زندگی‌نامه و موفقیت‌های دیگر پیشروان کسب و کار ایرانی و غیر ایرانی به compro نگاهی بیاندازید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

80 + = 83