ثابت

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

حسین ثابت بکتاش متولد ۱۳۱۳ در مشهد است. او کارآفرین ثروتمند ایرانی، دلال فرش و صاحب گروه هتل‌های ثابت است. او بعد از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و در رشته برق و الکترونیک فارغ التحصیل شد. آقای بکتاش دارای ۱۱ هتل در نقاط مختلف است. در این مقاله قصد داریم شما را با این کارآفرین موفق ایرانی بیشتر آشنا کنیم.

فهرست مقاله

فعالیت‌ها و دارایی آقای حسین ثابت بکتاش

حسین ثابت در سال‌های قبل در جزایر قناری اسپانیا ۹ هتل تأسیس کرده و هم‌اکنون نیز صاحب بزرگترین شرکت هتل‌داری اسپانیا است. در حال حاضر حسین ثابت بکتاش در یکی از دو جزیره اختصاصی خود در اسپانیا زندگی می‌کند. او در ایران هتل بزرگ داریوش را به سبک تخت جمشید در کیش ساخته‌ است. علاوه بر این او چهار هتل هلیا، لاله، تماشا و پانیذ را در کیش ساخته بود که از سال ۱۳۸۸ طی دو سه مرحله آن‌ها را فروخت و تنها ۲۵ درصد از سهام هتل لاله را در اختیار خود گرفت.

شرکت تجارت بین‌المللی ثابت و مجموعه پارک دلفین‌های کیش (دلفیناریوم) و باغ پرندگان با مساحت بیش از ۶۵ هکتار متعلق به آقای حسین ثابت بکتاش هستند. یکی دیگر از فعالیت‌های حسین ثابت ایجاد کورس‌های اسب‌دوانی با تأسیس شرکت اسب ایران بود که نا تمام ماند.

اعتقادات حسین ثابت

حسین ثابت بکتاش نهج البلاغه حضرت علی (ع) را از حفظ است و می‌گوید: «اسلام یک دین برتر است. من نهج البلاغه را حفظ هستم. نهج البلاغه دنیایی از ادب، فلسفه و ترتیب است. قرآن که جهانی دیگر دارد.» او شعر بلند عقاب دکتر خانلری را با شور و احساسی میهن پرستانه می‌خواند.

حسین ثابت به شش زبان زنده دنیا حرف می زند. او یک ایرانی مسلمان است که به ذره ذره این خاک اهورایی عشق می‌ورزد.

او عقیده دارد که: «وقتی شما با انگشت به طرف دیگری اشاره می‌کنید، توجه کنید که سه انگشت دیگر، به شما اشاره می‌کند. اول باید تکلیف خودتان را مشخص کنید. عمر دنیا کوتاه است. عشق آن نیست که غم بر در غمخواری برد.»

حسین ثابت بکتاش جمله در سردرب دفتر آلمان خود نوشته است:

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

«حق الناس را دست نزن، مصمم باش، عاشق تصمیمت باش،آن وقت است که محال پا به فرار می‌گذارد.»

برخی می گویند خوب است آدم فقیر باشد، اما سالم باشد. اما حسین ثابت اعتقاد دارد آدم باید هم سالم و هم ثروتمند باشد.

زندگینامه حسین ثابت بکتاش، کارآفرین ثروتمند ایرانی، دلال فرش و صاحب گروه هتل‌های ثابت

جزایز قناری اسپانیا

حسین ثابت بکتاش بعد از ایام فراغت تحصیل از دانشگاه، به صورت اتفاقی گذرش به جزایر قناری افتاد و به گفته خودش، سرنوشت برایش به یک باره تغییر کرد و در واقع دیدن جزایر قناری به او کمک کرد تا کسی شود که خودش می‌خواهد.

حسین ثابت می‌گوید: «قبل از آن من تجربه‌ی کار در جزایر قناری را داشتم. جزایر قناری شامل ۵ جزیره است، یک روز حین پرواز با هلیکوپتر، طوفان شد و مجبور شدیم در یکی از جزایر فرود بیاییم. جزیره‌ای بود بی آب و علف بود که هیچ چیز به جز جز یک ساحل زیبای ۳۰ کیلومتری در آن نبود. ۴ جزیره‌ی دیگر آباد بودند و فقط این جزیره متروک بود. یک هفته در آن جزیره ماندم و به مطالعه در مورد آن پرداختم. رفته رفته کار آباد کردن آن جزیره را آغاز کردم. خیابان کشی و درخت کاری کردم و ساخت و ساز را در آن شروع نمودم.»

آغاز فعالیت حسین ثابت در ایران

حسین ثابت بکتاش در این باره می‌گوید: «حدود ۷ سال پیش گذر سفیر ایران به جزایر قناری افتاد. ایشان به سراغ من آمدند و سرانجام مرا قانع کردند که به ایران برگردم. من به مدت ۲۰ سال در ایران نبودم. آن‌ها به دلیل این که موفقیت من در جریان فعالیت‌های توریستی را دیده بودند، به من پیشنهاد بازگشت به ایران را دادند. یک شب خواب مادرم را دیدم که به من گفت از روی این پل عبور کن و به آن طرف پل برو. بعد از آن خواب من به به ایران آمدم، هر چند کسی نبود که به من قوت قلب بدهد.

۷ سال پیش وقتی وارد ایران شدم، دیدم ایران به لحاظ قابلیت‌های توریسم در رده‌ی ده کشور اول دنیا قرار دارد، ولی از نظر استفاده از این قابلیت‌ها، در ردیف ۱۰ کشور آخر دنیا است! این بود که با تمام وجود شروع کردم به کار و هتل داریوش را با این ذهنیت ساختم.

هنوز برای من زود بود که در تهران فعالیتی توریستی را شروع کنم چون هنوز صنعت توریسم در تهران درست جا نیفتاده بود. به همین دلیل دوباره به خارج از ایران برگشتم.

فعالیت در جزیره کیش

سفیر ایران حسین ثابت بکتاش را دوباره به ایران دعوت کرد. او به تهران آمد و در طی جلسه‌ای برای اولین بار نام جزیره کیش را شنید. چون که او تجربیات عمرانی و توریستی‌ای زیادی در مورد جزایر قناری داشت از او خواستند که به عمران جزیره کیش بپردازد.

مجموعه تفریحی پارک دلفین‌ها

این پارک تفریحی با مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار در جنوب شرقی جزیره کیش قرار دارد. پارک مخصوص دلفین‌ها، پرندگان و آکواریم زیر دریا است و در نوع خود بزرگ‌ترین پارک در خاورمیانه است.

پارک دلفین‌های کیش شامل فضای سبز با انواع گونه‌های مختلف گیاهی و باغ پرندگان اولین دلفیناریوم در ایران است. متنوع‌ترین پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی شمالی، شیر دریایی جنوبی، گربه دریایی شمالی، گراز دریایی، پنگوئن و… در بزرگترین دلفیناریوم خاورمیانه، پارک دلفین‌های کیش جمع آوری شده‌اند.

در این مجموعه بیش از ۲۱ پستاندار دریایی در استخرهای به حجم ۱۸۰۰۰ متر مکعب آب دریا نگهداری می‌شوند و مهیج‌ترین نمایش‌هایی که در دنیا بی نظیر است به اجرا در می‌آورند. گفتنی است در طی هفت سال گذشته از بدو ورود این حیوانات از اقصی نقاط دنیا، مربیان جوان ایرانی در این مجموعه تعلیمات لازم را آموزش دیده‌اند و به فعالیت خود مشغول هستند. شرایط در این مجموعه به قدری برای پستانداران دریایی فراهم است که ۳ شیر دریایی شمالی و جنوبی زاد و ولد کرده‌اند.

گفته می‌شود تعدادی از این دلفین‌ها با یک پرواز چارتر اختصاصی از آکواریوم‌های بزرگ از کشور ژاپن به ایران آورده شده‌اند.

فضای سبز پارک دلفین‌های کیش شامل بیش از یکصد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنجامین‌هاى بسیار بزرگ، درختان لور (انجیر معابد)، اوکالیپتوس، آکاسیا، مورد، کهور، گل ختمى، شیشه شور، تکوما، سیاه نوفیلد، کند کارپوس، جونیا پروس و بیش از ۲۵ گونه کاکتوس و سایر گیاهان است که با توجه به وضعیت اقلیمی جزیره کیش و مرجانی بودن خاک آن در نوع خود بی‌نظیر است.

تاکنون هزاران درخت نخل در این پارک کاشته و مجموعه‌هایی از کاکتوس‌های استثنایی گردآوری شده است. در دلفیناریوم و باغ پرندگان این مجموعه زیباترین حیوانات نادر نگهداری می‌شوند.

در جزیره کیش جنگل باران‌های مصنوعی، کوه آتشفشان، دنیای ارکیده، باغ پروانه‌ها و رستوران‌های منحصر به فرد در دست ساخت و طراحی هستند.

بازدیدکنندگان در مجموعه، توسط اتوبوس قطاری به پارک پرندگان و سپس به دلفیناریوم کیش هدایت می‌شوند. پارک دلفین‌های جزیره کیش بی شک یکی از مراکز تفریحی جزیره کیش است که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

حسین ثابت بکتاش در این باره می‌گوید: «برای زیبایی و سرسبزی این پارک حدود ۲۲ هزارنفر نخل از سرزمین اصلی برای کاشت وارد مجموعه پارک دلفین‌ها شده است. مجموعه دلفینایورم این پارک از سال ۸۲ راه‌اندازی شده و دلفین‌ها و شیرهای دریایی روزانه چند ساعت برای بازدیدکنندگان نمایش اجرا می‌کنند. هم‌اکنون حدود ۱۰ هزار پرنده از ۵۹ گونه مختلف در باغ پرندگان پارک دلفین‌ها نگهداری می‌شود و امسال با وارد کردن بخش دیگری از انواع پرندگان در فصول خنک، تعداد آنها به ۱۰۰ هزار پرنده افزایش می‌یابد.

انواع پلیکان، شتر مرغ، طوطى ماکائو، طاووس، انواع لک لک، توکان، توراکو، قو، پنگوئن و انواع جانوران نادرى مثل کروکودیل در پارک دلفین‌های کیش وجود دارند که در چند قدمی تماشاگران بدون بودن در هر گونه بند و حصاری آزادانه زندگی می‌کنند.

حتی استاندارد استخرهایمان از اورلاندای آمریکا که پایه گذار این نوع استخرها است، بالاتر است. وقتی آن‌ها به این جا می‌آیند تعجب می‌کنند. البته ما دردسرهای خیلی بزرگ‌تری داریم. باید آب دریا را که ۳۲ درجه است، به ۱۸ درجه تبدیل کنیم و باید ۱۸ هزار متر مکعب آب را در روز خنک کنیم. آب را باید همیشه تمیز نگه داریم و فیلتر کنیم. برای حیوان‌ها باید روزی یک تن ماهی از همه جای کشور وارد کنیم. باید درجه حرارت و نفس حیوان‌ها را اندازه بگیریم و خون آن‌ها را هفته به هفته آزمایش کنیم و به اقصی نقاط دنیا با ایمیل بفرستیم و از نظر پزشکی مطمئن شویم که اتفاقی برای حیوانات نمی‌افتد. باید ماهی تازه با ویتامین به آن‌ها دهیم.

سلامت این حیوانات و مربیانی که آنجا هستند، برای ما خیلی مهم است. اول ۲۲ مربی خارجی داشتیم ولی الان یک مربی داریم. خدا را شکر بچه‌های ایرانی این دانش را یاد گرفته‌اند. باید فضایی ایجاد شود تا مهمان که می‌آید بتواند یک بازی بسیار خوب ببیند. آرام آرام در حال آماده شدن برای پذیرایی مهمان‌هایی از کشورهای همسایه هستیم که در آن جا چنین چیزهایی نیست و چون نیست وارد مملکت ما می‌شوند.»

هتل داریوش

حسین ثابت بکتاش در مورد ساخت هتل داریوش کیش می‌گوید: «در ساخت هتل داریوش دو مورد مد نظر بوده یکی مساله اقتصاد و دیگری مطرح کردن فرهنگ و هنر ایرانی. ساختن هتل دو وجه دارد. یکی سرمایه گذاری و بازدهی آن و دیگری هویت بخشی به یک فرهنگ است. فرهنگ ایرانی.

او دفترچه راهنمای هتل داریوش را که عکسی از ۲۱ سالگی‌اش در تخت جمشید در صفحه اول چاپ شده نشان می‌دهد و شعر می‌خواند، می‌گوید:

«عشق، عشق ناممکن را ممکن می‌سازد.»

من در ۲۱ سالگی گفتم روزی تخت جمشید را می‌سازم. امروز آن را در قالب یک هتل ساخته‌ام که یک مقام عالی رتبه اسپانیا می‌آید و مقابل آن فرهنگ زانو می زند و آن را ستایش می‌کند. حسین ثابت برای اثبات حرفش از گنجینه شعر فارسی به خوبی استفاده می‌کند. بیشتر نمونه‌هایی که می‌دهد عاشقانه و اجتماعی است.

هتل داریوش در زمینی به مساحت ۱۴۰ هزار متر مربع ساخته شده است. من همواره در جست و جوی هویت ایرانی خودم بوده‌ام و اگر چه یک سرمایه گذار هستم با این حال به گذشته‌ی خودمان و به خصوص نمادهای تخت جمشید علاقه‌ی خاصی دارم. ما طی مراحل مختلفی توانستیم در ورودی هتل، سرسرا و پله‌های آن نمادهایی از تخت جمشید را قرار دهیم. آمدیم مجسمه‌ی سرباز هخامنشی را برای به تصویر کشیدن عظمت و شکوه آن دوران در بخش‌های عمده‌ی هتل جاسازی کردیم، همین طور نقش داریوش و همسرش را در داخل هتل طراحی کردیم که نماد قدرت و نشانه‌ی شکوه معماری ایرانی است.»

ثابت

این هتل در هر طبقه حدود پنج هزار متر مربع زیر بنا دارد و جمعاً ۴ طبقه‌ی آن چیزی حدود بیست هزار متر مربع مساحت دارد. غیر از آن، سرسراها، تراس‌ها و سایه بان هایی هم طراحی شده است. هتل در مجموع ۱۸۲ اتاق دارد. در این اتاق‌ها، سوئیت‌های لوکس وجود دارد. اتاق‌ها به سبک ایرانی طراحی شده و به یک هسته‌ی مرکزی و به یک سرسرا متصل می‌شود. در کنار آنها هم آب نماها و درخت‌هایی کاشته شده که در حقیقت یک دید بسیار زیبایی ایجاد می‌کند.

هتل کورش

هتل کوروش دومین هتل ۷ ستاره و اولین هتل خورشیدی ایران در سالروز تولد کوروش ساخته شده است. هتل کوروش که انرژی مورد نیاز آن از طریق خورشید تأمین می‌شود در ۲۳ طبقه و ۵۰۰ اتاق در محل پارک دلفین‌های کیش ساخته می‌شود. این هتل که از آن به عنوان نخستین هتل سبز کشور یاد می‌شود؛ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع ساخته می‌شود. این هتل برای اولین بار در خاورمیانه مجهز به سیستم استفاده از انرژی خورشیدی خواهد بود.

ثابت

مصاحبه با آقای حسین ثابت بکتاش

شما که در خارج ایران آدم موفقی هستید چرا پس از موفقیت به ایران توجه کردید؟

حسین ثابت بکتاش در پاسخ می این سؤال می‌گوید: «هشت سال جنگ را ما نبودیم. جوانان ما جنگیدند و نگذاشتند حتی یک سانتی متر از مملکت از دست برود. ما چه کار کردیم؟ من امروز برای خدمت به ایران آمده‌ام. من می‌خواهم به فرهنگ ایرانی و به فرهنگ اسلامی خدمت کنم. انتظاری هم ندارم. نمی‌خواهم حتی یک دسته گل برای من بیاورید. من می‌خواهم همانطور که جوانان، ایران را نگاه داشتند، من هویت ایران را به جهان بشناسانم. من کلکسیونی شامل ۳۰، ۰۰۰ پروانه که برخی از آنها نسلشان منقرض شده برای ایران خریده‌ام که می دانم تا سیصد سال دیگر هم سرمایه اولیه‌اش بر نمی‌گردد، اما این پروانه‌ها در یک موزه می‌تواند انگیزه‌ای برای جلب توریست باشد. من حاضرم این مجموعه‌ی بی نظیر را به ایران تقدیم کنم، اما در جایی که با این رنگ‌ها، دانش، نوع زندگی و ارزش آن‌ها هماهنگی داشته باشد.»

آیا شما تنها از طریق هتل و هتلداری می‌خواهید به هویت بخشی و گسترس آن بپردازید یا برنامه‌های دیگری هم دارید؟

حسین ثابت بکتاش در ادامه این گونه پاسخ داد: «نه. فقط به هتل و هتلداری فکر نمی‌کنم. شما می‌بینید که در کیش کنار ۷ هتل مطرح و مدرن، پارک دلفین‌ها را ساخته‌ام؛ پارکی که برای اولین بار در خاورمیانه ساخته شده با مجموعه‌ای از پرندگان و گیاهان نایاب دنیا و نمایش دلفین‌هایی که مربیان ایرانی دارند. یا در همین رابطه برای نمایش هزاران پرنده از گونه‌های مختلف بزرگترین قفس دنیا را به ابعاد (۵۵۰ در ۴۰۰ متر) مطابق با محیط زیست طبیعی زندگیشان ساخته‌ایم. این مجموعه دیدنی از طرف دیگر ۲ تا ۳ درجه دمای جزیره را پایین آورده اس».

نظر شما در مورد فرهنگ و تمدن ایران چیست؟

«ایران قبلاً فرهنگ و هنر خودش را داشته و بعد اسلام را پذیرفته است، چون به فرامین و مقررات آن نیازمند بوده است. حضرت محمد (ص) هم انسانی والا بوده که خداوند بر اساس توانایی‌هایش او را به پیامبری برگزید. او به امر اقتصاد در کنار تعالیم دینی توجه داشت و حج توانست از همان آغاز تا امروز وضعیت مادی و اقتصادی مکه و در نتیجه عربستان را بهبود بخشد، اما ما در ایران تفکر اسلامی را مثلاً در مورد زیارت امام رضا انجام ندادیم. اسلام از اشخاص دعوت می‌کند که به حج بیایند که استطاعت مادی داشته باشند و در نتیجه پول خرج کنند. در حالی که ما زیارت امام رضا را حج فقرا می‌نامیم و رویش تبلیغ می‌کنیم.»

چرا شما که مشهدی هستید برنامه‌هایی برای مشهد ندارید؟

حسین بکتاش در پاسخ به این سؤال گفت: «داشتم و دارم. از سالهای گذشته سعی داشتم کار بزرگی در مشهد انجام دهم، اما برنامه‌هایم بنا به دلایلی مورد تصویب قرار نگرفت. امروز هم برای فردوسی برنامه دارم. همین امروز با یک آلمانی معدن شناس قرار ملاقات دارم تا بزرگترین سنگ را به مشهد حمل کنیم، برای ساختن مجسمه فردوسی، کسی که زبان و هویت ایرانی را زنده نگاه داشت. امیدوارم بتوانم برنامه‌هایم را برای فردوسی به پایان برسانم و مسئولین در این امر به من کمک کنند.»

میانه شما با روزنامه نگاران چگونه است؟

حسین ثابت بکتاش می‌گوید: «من ۷۰۰ صفحه خاطره دارم. در آلمان که درس می‌خواندم برای گذران زندگی روزنامه می فروختم، ولی بعد همان روزنامه را خریدم. از روزنامه نگاری اطلاعی نداشتم. منتقدان من این را مطرح کردند. من بهترین مفسران و خبره‌های هر بخشی را دور هم جمع کردم و از آنها آموختم و تجربه کسب کردم. اعتقاد دارم تجربه از علم و ثروت بالاتر است.» آقای ثابت درباره علت انتشار خاطراتش گفت: «خیلی‌ها دوست دارند درباره زندگی من بدانند. فکر می‌کنم چاپ این کتاب، به کنجکاوی‌های آنان خاتمه می‌دهد.»

 

آقای ثابت بکتاش راجع به کمک گرفتن از دولت و بانک‌ها هم نظرات جالبی دارد:

«من تا به حال مزاحم بانک نشده‌ام و انتظار هیچ گونه تسهیلاتی نداشته‌ام به این دلیل ساده که با نرخ سود رایج در بانک‌های کشور، فعالیت در زمینه‌ی هتل سازی توجیه ندارد. مزاحم دولت هم نشده‌ام چون مشکلی نداشته‌ام.

امروز گردشگری بعد از نفت دومین اولویت درآمدزایی است که تا چند سال آینده می‌تواند به پله نخست برسد. از نگاه من مشکل اصلی گردشگری امروز ما جذب توریست خارجی نیست، بلکه مردم ما هستند؛ چرا که با افزایش قیمت ارز امکان سفرهای خارجی برای اغلب آنان کم شده است، لذا باید به جذابیت‌های داخلی بیاندیشیم و به شادی مردم فکر کنیم. اگر دولت هتل‌ها را می‌‎ساخت و به بخش خصوصی اجاره می‌داد؛ الان گردشگری رونق بیشتری داشت. ما سعی کردیم نگذاریم ساحل کیش به درد سواحل شمال دچار شود، اما ساخت و سازهای امروز به همان سمت می‌رود با این وجود من ناامید نیستم و امیدوارم این سیستم روزی اصلاح شود به قول شاعر:

با همه غم که از این گردش دوران دارم

من به زیبایی این زندگی ایمان دارم

گو اگر، گرد غم از هر طرفی می‌بارد

باز من چشم به سبزی بهاران دارم

می‌شوم زرد ولی هیچ نمی‌پوسم من

چونکه در خاک وطن ریشه فراوان دارم

از این راه من می‌خواستم هتل‌هایی را آماده کنم که در کیش آماده نبودند. در این جا با این که هتل‌های خوبی ساخته شده است اما از نظر سرویس آماده نیستند و من می‌خواهم این‌ها را آماده کنم. ما هنوز نگاه به آن طرف آب نداریم، اگر این نگاه را داشته باشیم، فکر می‌کنم روزی ۱۰ فروند هواپیما هم از آن طرف بیاید، باز کم است. به هر حال آینده از آن ماست.»

ثابت

کلام پایانی

حسین ثابت بکتاش در پایان می‌گوید: «من با تمام وجود یک مسلمانم. حب الوطن من الایمان. من به سرزمینم عشق می‌ورزم و عاشق گذشته‌ی میهنم هستم.

اگر شما منشور کوروش را که مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش است مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که ما آن زمان هم متمدن‌ترین ملت دنیا بوده‌ایم. کتیبه‌ی ۲۷ تنی به طول ۱۷ متر که در لابی هتل داریوش نصب شده، به خوبی حکایتگر آن است که منشور حقوق بشر در آن زمان هم مصداق داشته است.

دردنیا هتل‌های زیبا، مدرن و بزرگ فراوانند؛ ویژگی یکتای هتل بزرگ داریوش به عنوان تنها هتل زیب او بزرگ دنیا که تمدّن و فرهنگ یک ملّت بزرگ و کهن را به رخ جهانیان می‌کشاند و بعنوان یگانه نماد تاریخی کشور با معماری یکتای جهانی خود، شکوه سلطنت گسترده، فرهنگ و تمدّن ایرانیان عزیز را هویدا نموده و دلیل قاطعی بر نام خلیج همیشه جاوید فارس است.»

برای ساخت این خانه‌ی عشق که هر هموطن را سرشار از غرور و بالندگی به افکار، فرهنگ و تمدّن نیاکان خویش می‌نماید؛ بایستی پنج ویژگی و توانایی در وجود سرمایه گذار محترم آن، جناب آقای مهندس حسین ثابت وجود می‌داشت:

۱- تجربه: سی سال اندوخته و تحمّل فراز و نشیب‌های عرصه صنعت هتلداری و گردشگری به ویژه در جزایر قناری موجب پیدایش تجربه جهانی است.

۲- سخاوت: کسی که با دشواری و پشت کار در خارج از ایران به ویژه در دنیای بی رحم اقتصاد غرب و با وجود رقابت‌های بسیار سخت و نزدیک، می‌تواند به قلّه‌های رفیع موفقیّت نائل گردد و برای کسب هر سنت و دلار زحمات فراوان و تحمل غربت را نموده است؛ اگر سخاوت نداشته باشد نمی‌تواند ده‌ها میلیون یورو سرمایه و اندوخته سال‌های موصوف را به راحتی در این پروژه صرف نماید. پروژه‌ای که حتّی ده سال آینده نیز توجیه اقتصادی نسبت به حجم سرمایه گذاری نخواهد داشت.

۳- سلامتی: بایستی بدنی سالم وجود داشته باشتد تا طّی مدّت ساخت این هتل ۱۸۰ بار به اروپا جهت ادامه و اداره امور هتل‌های موجود در اسپانیا، تردد نماید.

۴- شهامت: در زمانی که طالبان بوداها را در افغانستان پایین می‌کشیدند و آثار تاریخی را ویران می‌کردند؛ نمادها و مجسمه‌های هخامنشی پیکره این هتل را تابناک می‌نمودند.

۵- عشق: بایستی عاشق وطن و ایرانیان باشید تا به فکر سود اقتصادی نبوده و جهت احیا و نکوداشت هویّت و تمدّن هموطنان، عاشقانه در جزیره متروکه و بایر کیش (در آن سال‌ها) سرمایه‌ی چند صد میلیارد تومانی هزینه کنید.

 

با همراهی پیشروان کسب و کار ؛ کشتی بادبانی کسب و کار خود را در تلاطم امواج بازار با انگیزه و لذت تا مقصد مطلوب رهبری کنید.

پست قبلیNext Post

یک دیدگاه

  1. درود بر شما.من خیلی جناب ثابت را دوست دارم و میهن پرستی ایشان را می ستایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =