جی کی رولینگ

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

جی کی رولینگ متولد 31 ژوئیه 1965 در یات (در نزدیکی بریستول) انگلیس است. نام او کوتاه شده‌ی Joanne Kathleen Rowling می‌باشد. جی کی نویسنده‌ی بریتانیایی، نیکوکار، تهیه‌کننده‌ی فیلم و سریال و نویسنده است. او به واسطه‌ی مجموعه‌ی تخیلی هری پاتر بسیار شناخته شده است. این مجموعه بیشتر از 500 میلیون فروش رفته و چندین جایزه کسب کرده است. در این مقاله در compro به بررسی زندگی و موفقیت‌های جوآن رولینگ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

علاقه‌ی جی کی رولینگ به نویسندگی

خانوده‌ی جوآن علاقه‌ی زیادی به کتاب خواندن داشتند. او از کودکی با کتاب‌ بزرگ شده بود و همیشه آرزوی نویسندگی را در ذهن می‌پروراند. زمانی که تنها 6 سال داشت کتابی مربوط به خرگوش‌های مبتلا به سرخک نوشت. پس از آن جی کی رولینگ در 11 سالگی رمانی مرتبط با هفت الماس نفرین شده و صاحبان آن نوشت.

جی کی رولینگ

کودکی تا جوانی جوآن رولینگ

جی کی رولینگ در خانواده‌ای چهار نفره بزرگ شد. به علاوه جوآن یک خواهر کوچک‌تر از خود به نام دیان دارد. زمانی که او 4 سال داشت به همراه خانواده به روستای مجاور وینتربورن نقل مکان کرد. جوآن رولینگ در کودکی داستان‌های تخیلی می‌نوشت و آن ها را برای خواهر کوچکش می‌خواند. رولنیگ در 9 سالگی به کلیسای Gloucestershire در توشیل (نزدیکی ولز) نقل مکان کرد. او در نوجوانی زندگی‌نامه‌ی جسیکا میتفورد را خواند. پس از آن میتفورد تبدیل به قهرمان او شد و جوآن همه‌ی کتاب‌های جسیکا را مطالعه کرد.

رولینگ سال‌های نوجوانی شادی نداشت. در آن زمان مادر جوآن مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس شد. به علاوه‌ او رابطه‌ی خوبی با پدرش نداشت و آن ها معمولا با یکدیگر در تنش بودند. جوآن رولینگ نیز مانند بسیاری از نوجوانان هم سن و سال خود به موسیقی راک علاقه داشت. او حتی سعی می‌کرد ظاهر خود را به آن ها نزدیک کند.

رولینگ با ترغیب خوانواده‌اش مشغول به تحصیل زبان فرانسه در دانشگاه اکستر شد. جی کی رولینگ پس از یک سال تحصیل در 1986 در پاریس از دانشگاه اکستر فارغ‌التحصیل شد. سال 1988 مقاله‌ی کوتاهی در رابطه با زمانی که در دانشگاه اکستر درس میخواند نوشت. ژورنال دانشگاه نیز آن را منتشر کرد.

رولینگ پس از فارغ‌التحصیلی به مشاغل مختلفی مشغول شد. یکی مشاغل مورد علاقه‌ی جوآن کار در سازمان عفو بین‌الملل بود. این موسسه‌ی خیریه‌ای بود که علیه نقض حقوق بشر در سراسر جهان فعالیت می‌کرد.

جی کی رولینگ

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

شکل گیری ایده‌ی هری پاتر

سال 1990 ایده‌ی هری پاتر در ذهن جی کی رولینگ شکل گرفت. او در سفری طولانی از منچستر به لندن بود. در این قطار جرقه‌ی داستان یک پسر جوان در مدرسه‌ی جادوگری در ذهن رولینگ زده شد. زمانی که او به آپارتمان خود رسید به سرعت نوشتن کتاب را آغاز کرد. رولینگ برخی از شخصیت‌ها و قسمت‌های کتاب خود را از وقایع کوچک و بزرگ زندگی خود الهام گرفت. چند نمونه از آن ها را در ادامه خواهیم گفت.

جی کی رولینگ شخصیت هریمون گرنجر را در 11 سالگی خود بنا نهاده بود. شخصیت آلبوس دامبلدور (مدیر هری پاتر) را از مدیر مدرسه‌ی خود در سنت مایکل الهام گرفت. به علاوه رولینگ در کودکی دوستی به نام شان هریس در طبقه‌ی بالای خانه‌ی خود داشت. شان صاحب یک آنگلیا فیروه‌ای بود. جوآن ایده‌ی پرنده‌ای که در هری پاتر و اتاق اسرار ظاهر شد را از آن گرفته است.

مادر جوآن رولینگ در سال 1990 فوت شد. رولینگ رابطه‌ی بسیار نزدیکی با مادرش داشت و پس از مرگ او نیز خیلی ناراحت شد. جوآن در آن زمان در حال نوشتن جلد اول هری پاتر بود. او تمامی احساسات خود را در صحنه‌ای که هری مادر و پدرش را در آیینه می‌بییند منعکس کرد.

جوآن رولینگ

جوآن رولینگ بالاخره نوشتن هری پاتر را شروع کرد

در سال 1991 جی کی رولینگ انگلیس را ترک کرد. او به عنوان معلم انگلیسی در پرتغال مشغول به کار شد. در این دوره بود که او با خورجه آرانتس (همسر اول خود) آشنا شد. حاصل ازدواج آن ها دختری به نام جسیکا بود. جوآن و همسرش پس از چند سال زندگی مشترک به مشکل برخوردند و از یکدیگر جدا شدند.

در سال 1993 رولینگ به انگلیس بازگشت و در ادینبورگ مستقر شد. او توانست حضانت فرزند خود را به دست گیرد اما اوضاع مالی و روحی خوبی نداشت. در آن سال‌ها جوآن به دلیل وضعیت روحی وخیم خود در یک درمانگاه بستری شد. آن زمان بود که جی کی رولینگ تصمیم گرفت روی نویسندگی خود تمرکز کند تا از شرایط نامناسب روحی خود آزاد شود. او در تلاش بود که جلد اول کتاب خود را به پایان برساند. رولینگ زمانی که جسیکا خواب بود به کافه‌ای در ادینبورگ می‌رفت و روی کتاب خود کار می‌کرد.

فروش جلد اول هری پاتر

سرانجام سال 1996 جوآن رولینگ جلد اول کتاب هری پاتر را با نام Harry Potter and the Philosopher’s Stone (هری پاتر و سنگ جادو) به پایان رساند. کتاب رولینگ توسط 12 انتشاراتی بزرگ رد شد. یک سال طول کشید تا جوآن توانست یک انتشاراتی پیدا کند که کتاب او را تحویل بگیرد. در آخر انتشاراتی کوچکی به نام بلومزبری انتشار کتاب او را به ازای 1500 پوند دستمزد قبول کرد.

چند هفته پس از انتشار فروش کتاب پیش رفت. چاپ اول این کتاب چیزی حدود 1000 نسخه بود. در حال حاضر ارزش هر یک چاپ‌های اول کتاب هری پاتر و سنگ جادو 25000 پوند است.جی کی رولینگ

آن زمان جی کی رولینگ از شورای هنر اسکاتلند کمک هزینه‌ای دریافت کرد. جوآن به واسطه‌ی آن کمک هزینه امکان نوشتن تمام وقت داشت. پس از موفقیت اولیه‌ی کتاب در انگلستان، یک شرکت آمریکایی به نام Scholastic در ازای 100000 پوند حق انتشار کتاب را در آمریکا به دست گرفت. جلد اول کتاب هری پاتر ۱۲۰ میلیون نسخه داشت که به زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه شد و در سراسر کشورهای دنیا منتشر شد.

در سال 1998 برادران وارنر با پرداخت مبلغی هفت رقمی، حق ساخت فیلم کتاب‌های هری پاتر را تأمین کردند. سری فیلم‌های هری پاتر موفقیت کتاب‌های رولینگ را چند برابر کردند. به علاوه ساخت سری فیلم‌های این کتاب، هری پاتر به یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات رسانه‌ای تبدیل شد.

در 21 دسامبر 2006 جی کی رولینگ آخرین کتاب خود را از سری هری پاتر به پایان رساند. کتاب هری پاتر و یادگاران مرگ در ژوئیه 2007 منتشر شد. این کتاب به یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌ها در تمامی دوران تبدیل شد. پس از پایان مجموعه‌ی هری پاتر، رولینگ اعلام کرد که احتمال نوشتن جلد هشتم آن خیلی کم است.

چرا جی کی رولینگ؟

رولینگ اولین جلد هری پاتر را با نام کامل خود منتشر کرد. جلد اول آن خیلی مورد توجه قرار نگرفت. در آن سال‌ها مخاطبان جوان او به خصوص پسرها کتابی که یک زن نوشته بود را نمی‌خواندند. در ادامه مدیر انتشاراتی بلومزبری به جوآن رولینگ پیشنهاد کرد که از دو حرف ابتدایی نام خود به اختصار استفاده کند. رولینگ نام میانی نداشت و به همین دلیل حرف K را از نام مادربزرگ پدری خود (کاتلین) گرفت. از آنپس او از نام جی کی رولینگ برای انتشار کتاب‌هایش استفاده کرده است.

مجموعه‌ی هری پاتر

مجموعه کتاب‌های هری پاتر 7 جلد است. این مجموعه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود که به 70 زبان زنده‌ی دنیا نیز ترجمه شده است. به علاوه مجموعه‌ هری پاتر در جشنواره‌های مختلف جایزه‌های بسیاری گرفته است. 7 جلد این مجموعه عبارت است از:

  1. سنگ جادو (Philosopher’s Stone) سال 1997
  2. تالار اسرار (Chamber of Secrets) سال 1998
  3. زندانی آزکابان (Prisoner of Azkaban) سال 1999
  4. جام آتش (Goblet of Fire) سال 2000
  5. هری پاتر و محفل ققنوس (Order of the Phoenix) سال 2003
  6. شاهزاده دورگه (Half-Blood Prince) سال 2005
  7. یادگاران مرگ (Deathly Hallows) سال 2007

جی کی رولینگ علاوه بر مجموعه هری پاتری چندین داستان بلند و کوتاه دیگر نوشت. هر یک از این کتاب‌ها نیز مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

جی کی رولینگ

ثروت جی کی رولینگ

در سال 2017 فوربس دارایی رولینگ را 650 میلیون دلار تخمین زده است. به علاوه اعلام شده که ثروت جوآن خیلی بیشتر از این عدد است؛ اما او مبلغ قابل توجهی از آن را به خیریه بخشده است. ارزش جهانی برند هری پاتر 7 میلیارد پوند تخمین زده شد.

جوایز و افتخارات جوآن رولینگ

جی کی رولینگ از دانشگاه‌های سنت اندروز، ادینبورگ، ناپیر ادینبورگ، اکستر، ابردین و دانشگاه هاروارد مدارک افتخاری متعددی دریافت کرده است. در سال 2002 رولینگ عضو افتخاری انجمن سلطنتی ادینبورگ وعضو انجمن ادبیات سلطنتی (FRSL) شد. علاوه بر این در سال 2011 به عنوان عضو کالج سلطنتی پزشکان ادینبورگ (FRCPE) به دلیل خدماتش به ادبیات انتخاب شده است.

 

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + = 11