قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

ایندرا نویی کارآفرین دورگه آمریکایی هندی است که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره پپسی کولا، یکی از بزرگترین کمپانی های نوشیدنی جهان فعالیت می کند.

نویی یکی از برترین مدیران زن ایالات متحده است و علاوه بر این نام او در لیست ۱۰۰ زن قدرتمند جهان قرار گرفته است. ایندرا نویی در تنوع و توسعه برند پپسی که قبل از این روی نوشیدنی های غیر الکلی تمرکز داشت، نقش مهمی ایفا کرد. نویی که به عنوان زنی خلاق، پر انرژی و سخت کوش شناخته معروف است، با این وجود که موقعیت اقتصادی متوسطی داشت، اما به حدی پیشرفت کرد که اکنون به عنوان یکی از بهترین مدیران زن جهان شناخته می شود. نویی که در خانواده طبقه متوسط جامعه به دنیا آمده، هیچگاه به هنجارهای سنتی جامعه و قبول بی چون و چرای آنها تن نداده است. او که دانش آموز باهوشی بود، مدرک کارشناسی مدیریت کسب و کار خود را از دانشکده مدیریت هند در کلکته دریافت کرد و سپس با شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی جانسون همکاری کرد.

نویی برای ادامه تحصیلات خود به دانشکده مدیریت ییل پیوست و با گروه مشاوره بوستون، شرکت موتورولا، و شرکت براون و باوری همکاری کرد. ایندرا نویی در تعیین استراتژی شرکت تجربه بیشتری کسب کرده بود و پیشنهادهای شغلی از چند شرکت معتبر مانند جنرال الکتریک و پپسی کو‌ دریافت کرد. او در سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفت به پپسی کو بپیوندد و با عملکرد درخشانی که داشت در سال ۲۰۰۶ به عنوان مدیر عامل این شرکت منصوب شد.

ایندرا نویی مدیرعامل شرکت پپسی کو

کودکی و نوجوانی ایندرا نویی

ایندرا نویی در اکتبر ۱۹۵۵ در هند و خانواده ای از طبقه متوسط جامعه متولد شد. پدر او کارمند بانک بود و نویی در مدرسه عالی آنجلو هند دوران راهنمایی خود را گذراند. او در کالج مادراس کریستین در رشته های فیزیک، شیمی و ریاضی تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۴ از این کالج فارغ التحصیل شد. ایندرا نویی دختر جوان سرکشی بود و از سنت های جامعه پیروی نمی کرد. او در گروهی گیتار می نواخت و همچنین عضو یک تیم کریکت بود. در واقع دختران جامعه به ندرت در این فعالیت ها شرکت می کردند.

ایندرا نویی مدیرعامل شرکت پپسی کو

ایندرا نویی که دانش آموز باهوشی بود، در یکی از دانشکده های برتر هند به نام دانشکده مدیریت کلکته قبول شد و سال ۱۹۷۶ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت کسب و کار دریافت کرد.

مدیریت پپسی کو

اولین تجربه کاری ایندرا نویی با توتال شرکت نساجی انگلیسی بود که چندین شعبه در هند داشت. پس از آن به شرکت جانسون و جانسون پیوست و به عنوان مدیر محصول کار خود را آغاز کرد.

ایندرا نویی کار پر چالشی را در جانسون و جانسون بر عهده داشت زیرا مسئولیت مدیریت معرفی محصولات بهداشتی Stayfree به هند را برعهده داشت. در آن زمان تبلیغ محصولات بهداشتی زنانه در کشور هند ممنوع بود و این برند سعی داشت در بازار هند شناخته شود. نویی با بازاریابی مستقیم در مدارس و دانشگاه ها، معرفی این محصول به خانم های جوان را مدیریت کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

تجربه کار در جانسون و جانسون به ایندرا نویی نشان داد که هنوز برای دنیای تجارت و کسب و کار آمادگی کافی ندارد، و بنابراین تصمیم گرفت تحصیلات خود‌ را ادامه دهد. او به ایالات متحده مهاجرت کرد و در سال ۱۹۷۸ به دانشکده مدیریت ییل پیوست و تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مدیریت ادامه داد. نویی از تجربه یادگیری خود در این دانشکده لذت برد و در سال ۱۹۸۰ فارغ التحصیل شد. پس از اینکه ایندرا نویی مدرک خود را دریافت کرد به گروه مشاوره بوستون پیوست و به عنوان مدیر پروژه های استراتژی بین المللی شرکت کار خود را آغاز کرد. او به مدت ۶ سال در این موقعیت روی انواع پروژه های استراتژی کار کرد.

ایندرا نویی در سال ۱۹۸۶ به عنوان مدیر ارشد اجرایی در تیم توسعه بخش اتوماتیک به شرکت موتورولا پیوست. او‌ به سرعت پیشرفت کرد و در سال ۱۹۸۸ به سمت معاون و مدیر برنامه ریزی و استراتژی شرکت ارتقا یافت.

ایندرا نویی مدیرعامل شرکت پپسی کو

ایندرا نویی در سال ۱۹۹۰ مجددا تغییر شغل داد و این بار سمت معاون ارشد و‌ مدیر بازاریابی استراتژیک و استراتژی شرکت براون و باوری را پذیرفت. نویی در این شغل باید ۱۵ کسب و کار مختلف را در یک عمل منسجم ادغام می کرد. او به خوبی از پس این وظیفه بر آمد و اواسط ۱۹۹۰ مورد توجه شرکت های معتبر قرار گرفت و موقعیت های شغلی خوبی در بزرگترین کمپانی های جهان به او پیشنهاد شد.

در سال ۱۹۹۴، جک ولش مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک و وین کالووی مدیرعامل پپسی کو به ایندرا نویی پیشنهاد کردند تا در شرکت های معروف آنها به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهد.

ایندرا نویی در سال ۱۹۹۴ به عنوان معاون ارشد استراتژی و توسعه شرکت به پپسی کو پیوست. در سال های بعدی با راجر انریکه مدیرعامل جدید پپسی کو همکاری کرد و به این ترتیب روی شکل دهی استراتژی رشد و توسعه آینده شرکت کار کردند.

پپسی کو در آن زمان مالک رستوران های زنجیره ای KFC، پیتزا هات و تاکو بل بود. ایندرا نویی نقش مهمی در واگذاری این رستوران ها در سال ۱۹۹۷ ایفا کرد. این واگذاری منجر به شکل گیری شرکت رستوران های بین المللی تریکون شد که اکنون به یام تغییر نام داده است. برندی که اکنون یکی از بزرگترین شرکت های رستوران زنجیره ای فست فود جهان است.

ایندرا نویی با توجه به تغییر ذائقه غذایی مشتریان احساس کرد که توسعه فعالیت های پپسی کو در زمینه میان وعده های سالم حائز اهمیت است. عقیده او در این زمینه موجب شد پپسی کو تراپیکانا را خریداری کند و آن را با شرکت کواکر ادغام کند. هر دو این سرمایه گذاری برای پپسی کو سود بسیار زیادی داشت.

ایندرا نویی مدیرعامل شرکت پپسی کو

ایندرا نویی به جهت اقدامات تاثیر گذار خود در این شرکت به سمت مدیر ارشد مالی در سال ۲۰۰۰ ارتقا یافت. استیو ریموند مدیرعامل پپسی کو در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شد و سرانجام ایندرا نویی به عنوان پنجمین مدیرعامل تاریخ ۴۴ ساله پپسی کو معرفی شد.

ایندرا نویی همچنین به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد، کمیته نجات بین الملل، انجمن کاتالیست و مرکز هنرهای نمایشی لینکلن خدمت می کند.

فعالیت های مهم ایندرا نویی

ایندرا نویی به دلیل مدیریت استراتژی جهانی شرکت پپسی کو و هدایت آن به سوی توسعه گسترده و بازسازی از جمله واگذاری رستوران ها مورد توجه قرار گرفته است. او در خرید تروپیکانا توسط پپسی کو و ادغام با کمپانی کواکر نقش مهمی ایفا کرده است.

جوایز و دستاوردها

ایندرا نویی همواره در لیست ۱۰۰ زن قدرتمند جهان فوربز قرار می گیرد. مجله فورچون ایندرا نویی را برای پنج سال پیاپی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به عنوان قدرتمندترین زن جهان در زمینه کسب و کار معرفی کرده است.  او در سال ۲۰۰۷ نشان پادما بوشن را از رییس جمهور هند دریافت کرد. ایندرا نویی همچنین در سال ۲۰۰۹ به عنوان مدیر عامل سال لقب گرفت. ارزش خالص دارایی ایندرا نویی ۸۰ میلیون دلار اعلام شده است.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 59 = 67