قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

سوزان دایان ووجیتسکی یکی از مدیران فناوری است که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل وب سایت اشتراک ویدیو یوتیوب (YouTube) کار می کند. ووجیتسکی کار خود را به عنوان مشاور مدیریت در شرکت R.B. Webber & Company و سپس Bain & Company پس از گذراندن دوره کارشناسی اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا و کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی از دانشکده مدیریت اندرسون یو‌سی‌ال‌ای آغاز کرد.

سوزان با دریافت مدرک ارشد خود در رشته مدیریت در سال ۱۹۹۸، در ماه آگوست با تروپر ازدواج کرد و این زوج در منلو پارک مستقر شدند. سوزان در کار بازاریابی در شرکت سازنده تراشه رایانه یعنی اینتل مشغول به کار شد. او همچنین در بخش بازاریابی اینتل کار می کرد.

سپس او به عنوان اولین مدیر بازاریابی گوگل منصوب شد. تلاش های ووجیتسکی منجر شد تا او پله های شغلی برای رسیدن به معاون ارشد تبلیغات و بازرگانی را طی کند. دو مورد از بزرگترین خریدهای گوگل، یعنی DoubleClick و YouTube توسط سوزان ووجیتسکی انجام شد. او در رتبه ششم فهرست «۱۰۰ زن قدرتمند جهان» فوربز در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت.

سوزان همچنین از چندین پویش اجتماعی مانند اولویت بندی کدگذاری در مدرسه، مخالفت با تعصب جنسیتی در شرکت های فناوری، افزایش مرخصی استحقاقی والدین و بحران پناهندگان سوریه حمایت کرده است.

سوزان ووجیتسکی کارآفرین و مدیرعامل شرکت یوتیوب

دوران کودکی و اوایل زندگی

سوزان ووجیتسکی در ۵ جولای ۱۹۶۸ در شهرستان سانتا کلارا، کالیفرنیا، آمریکا متولد شد. پدر لهستانی آمریکایی او، استنلی ووچیچی، به عنوان استاد فیزیک در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا تدریس می کرد. در حالی که مادر سوزان یهودی بود، استر ووجیتسکی، به عنوان یک مربی و روزنامه نگار و معاون رئیس شورای مشاوران موسسه Creative Commons کار می کرد.

سوزان ووجیتسکی کارآفرین و مدیرعامل شرکت یوتیوب

ووجیتسکی دو خواهر به نام های ژانت و آن دارد.  ژانت ووجیتسکی، متخصص اپیدمیولوژیست و انسان شناس، فارغ التحصیل از دانشگاه کالیفرنیا و آن ووجیتسکی، کارآفرین و مدیر عامل شرکت “23andMe”، یک شرکت غیر دولتی ژنومیک و بیوتکنولوژی در کالیفرنیا است.

سوزان در دبیرستان گان، واقع در پالو آلتو، کالیفرنیا تحصیل کرد. او نویسنده موفقی بود و برای روزنامه ی مدرسه می نوشت. در سال ۱۹۸۶، سوزان ووجیتسکی در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد و در سال ۱۹۹۰ فارغ التحصیل شد. رشته تحصیلی او با زمینه فعالیت کنونی اش متفاوت بود. سوزان در رشته ادبیات و تاریخ فارغ التحصیل شد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

در ابتدا، او قصد داشت در حرفه ای مرتبط با رشته دانشگاهی خود فعالیت کند و از این رو قصد ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترای اقتصاد خود در این رشته را داشت. با این حال، او پس از مواجه شدن با رشته فناوری به این حیطه علاقه مند شد و نظر خود را تغییر داد.

سوزان ووجیتسکی در دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۳ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد به دست آورد. سوزان همچنین در سال ۱۹۹۸ از دانشکده مدیریت اندرسون UCLA موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی شد.

حرفه اصلی

سوزان ووجیتسکی فعالیت خود را با کار به عنوان مشاور مدیریت در شرکت R.B. Webber & Company و Bain & Company آغاز کرد. او همچنین در شرکت اینتل نیز در بخش بازاریابی در دفتر مرکزی شرکت، واقع در سانتا کلارا، کالیفرنیا، فعالیت می کرد. در سپتامبر ۱۹۹۸، او گاراژ خود را در پارک منلو به دوستانش، لری پیج و سرگئی برین برای ایجاد دفتر کار و شروع فعالیت شرکت آنها قرض داد.

شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی، متخصص در محصولات و خدمات مرتبط با اینترنت، در چهارم ماه سپتامبر تاسیس شد. یک روز هنگام کار در اینتل، سوزان ووجیتسکی به دلیل از کار افتادن گوگل در کار خود متوقف شد و قادر به یافتن اطلاعات مهمی نبود. آن وقت بود که فهمید چقدر به سایتی که توسط لری پیج و سرگئی برین در گاراژ من ساخته شده وابسته شده است. بنابراین تصمیم گرفت که بخشی از آن باشد و در گوگل فعالیت کند.

سوزان ووجیتسکی کارآفرین و مدیرعامل شرکت یوتیوب

در سال ۱۹۹۹ ووجیتسکی به عنوان شانزدهمین کارمند گوگل به تیم کارمندان این شرکت پیوست. سوزان ووجیتسکی به عنوان اولین مدیر بازاریابی گوگل معرفی شد. وی پس از کار بر روی برنامه های بازاریابی ویروسی و doodles Google، سرانجام شروع به توسعه خدماتی مانند Google Images و Google Books کرد که به ترتیب در جولای ۲۰۰۱ و اکتبر ۲۰۰۴ راه اندازی شدند.

سهم وی در توسعه شرکت گوگل، که فقط در طی یک دوره زمانی کوتاه گسترش یافت، موجب شد سوزان ووجیتسکی مقام معاون ارشد تبلیغات و کسب و کار را کسب کند. او در راس محصولات تحلیلی و تبلیغاتی گوگل، مانند سرویس تبلیغات آنلاین “AdWords”، سرویس تجزیه و تحلیل “Google Analytics” و برنامه تبلیغاتی CPC (هزینه برای هر کلیک) “AdSense” بود.

سوزان ووجیتسکی سپس بر خدمات ویدئویی گوگل نظارت داشت. همانطور که یوتیوب، یک وب سایت اشتراک ویدیو در فوریه ۲۰۰۵ توسط چاد هرلی، جاوید کریم و استیو چن تاسیس شد و شروع به رقابت با سرویس ویدیوی گوگل کرد، ووجیتسکی پیشنهاد خرید شرکت  یوتیوب را مطرح کرد.

سوزان ووجیتسکی خرید یوتیوب را که یکی از بزرگترین تصرفات گوگل در نظر گرفته شده است، انجام داد. او وب سایت اشتراک ویدیو یوتیوب را با قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار در نوامبر ۲۰۰۶ خریداری کرد. سال بعد، سوزان یک خرید بزرگ دیگر گوگل را نیز انجام داد. او موفق شد شرکت DoubleClick را به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار بخرد.

سوزان ووجیتسکی سپس در فوریه ۲۰۱۴ مسئولیت مدیرعاملی یوتیوب را بر عهده گرفت. از آن زمان، درصد کارمندان زن در این شرکت از ۲۴ به حدود ۳۰ افزایش یافته است. سوزان بر راه اندازی برنامه های مختلف برنامه یوتیوب نظارت داشت که کاربران علاقه مند به مطالب مربوط به موسیقی، بازی، و خانواده را هدف قرار می داد.

سوزان ووجیتسکی کارآفرین و مدیرعامل شرکت یوتیوب

سوزان همچنین بر انتشار YouTube Red، سرویس اشتراک پخش پولی YouTube و YouTube TV، یک سرویس تلویزیون اینترنتی برتر (OTT) وب سایت اشتراک ویدیو، نظارت داشت. طبق خبر اعلام شده توسط این شرکت، یوتیوب در طی یک ماه ۱.۵ میلیارد کاربر به دست آورد که هر روز یک میلیارد ساعت کاربران از سایت بازدید می کنند.

پس از اینکه سوزان ووجیتسکی به سمت مدیر عامل یوتیوب منصوب شد، این شرکت در مورد ویدیوها سیاست های سختگیرانه تری را اتخاذ کرد. یوتیوب چندین سیاست سختگیرانه را پس از انتقاد یک روزنامه ملی بریتانیا از پخش فیلم های گروه های تروریستی توسط یوتیوب اتخاذ کرد. این رسانه اظهار داشت که فیلم های گروه های  تروریستی به سادگی در یوتیوب پیدا می شود و همچنین ادعا کرد که برخی از تبلیغات آن و سایر سازمان‌ های خصوصی درست قبل از شروع چنین ویدیوهایی ظاهر شده است.

در سال ۲۰۱۵، نام سوزان ووجیتسکی در لیست ۱۰۰ فرد با نفوذ تایمز قرار گرفت. این مجله همچنین در یکی از شماره های خود او را به عنوان «قدرتمندترین زن در اینترنت» معرفی کرده است. در آن سال، سوزان همچنین در لیست بنیانگذاران جدید از “Vanity Fair”، یک مجله فرهنگ عامه، امور جاری و مد، در رتبه ۲۷ قرار گرفت.

او در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ کانال یوتیوب خود را راه اندازی کرد و اولین ویدیوی خود را با عنوان «اولین ویدیوی من – مشاوره از طرف سازندگان» ارسال کرد. عنوان این ویدیو به درستی انتخاب شده بود، زیرا شامل مجموعه ای از کلیپ ها از چندین سازنده محتوای یوتیوب بود. در حال حاضر، این کانال بیش از ۱۵۰۰۰ عضو دارد.

زندگی شخصی و میراث

سوزان ووجیتسکی در ۲۳ آگوست ۱۹۹۸، با دنیس تروپر در بلمونت، کالیفرنیا ازدواج کرد. ووجیتسکی که مادر ۵ فرزند است، همچنان مدافع جدی مرخصی استحقاقی والدین است. او در مورد اهمیت حفظ تعادل بین زندگی شغلی و خانوادگی به صراحت صحبت کرده است. قبل از پنجمین مرخصی زایمان خود، سوزان در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ در وال استریت ژورنال متنی را نوشت که اهمیت مرخصی زایمان با حقوق را توضیح داد. سوزان ووجیتسکی همچنین دارای تابعیت ایالات متحده و تابعیت لهستان است. همچنین سرگئی برین دوست قدیمی او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ همسر خواهرش آن بود.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 45 = 50