الیکو دانگوت کارآفرین و از ثروتمندترین مردان قاره آفریقا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

الیکو دانگوت کارآفرین اهل نیجریه و یکی از ثروتمندترین مردان در قاره آفریقا است. او همچنین مالک شرکت دانگوت، بزرگترین تولید کننده سیمان آفریقا است. الیکو دانگوت در خانواده مسلمان ثروتمندی در کانو نیجریه متولد شد و تحصیلات خود را در رشته مدیریت کسب و کار در قاهره مصر گذراند و در سال ۱۹۷۷ شرکت کوچک خود را تاسیس کرد. الیکو دانگوت به تدریج تجارت شکر و تصفیه آن را شروع کرد و کسب و کار خود را به کشورهای همسایه گسترش داد. سپس در حوزه های متفاوتی سرمایه گذاری کرد و در آنها نیز به سرعت پیشرفت کرد.

در حال حاضر کمپانی دانگوت بر بازار کشورهایی از جمله بنین، اتیوپی، کامرون، آفریقای جنوبی، و غنا تسلط دارد. الیکو دانگوت اخیرا در لیست ثروتمندترین افراد دنیا که توسط مجله فوربز منتشر شد در جایگاه ۶۷ ام قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴، او‌ در جایگاه ۲۳ ام این لیست قرار داشت و به ثروتمندترین فرد آفریقا در جهان تبدیل شد.

زندگی شخصی الیکو دانگوت نیز یکی از موضوعاتی است که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. او ۴ بار ازدواج کرده و ۱۵ فرزند نیز دارد.

بیوگرافی الیکو دانگوت

کودکی و نوجوانی الیکو دانگوت

الیکو دانگوت در خانواده ثروتمندی که تاجر بودند در ایالت کانو نیجریه و آوریل ۱۹۵۷ به دنیا آمد. الیکو که در خانواده ثروتمندی به دنیا آمده بود، سبک زندگی مرفهی داشت. در دوران کودکی الیکو، کسب و کار خانواده او که توسط سانوسی دنتاتا پدر بزرگ او مدیریت می شد سوددهی خوبی داشت. سانوسی از سرمایه که به دست آورد به تجارت برنج، جو دوسر و بادام زمینی پرداخت. پدر پدربزرگ الیکو دانگوت نیز مرد ثروتمندی بود و در زمان مرگ خود در سال ۱۹۵۵، ثروتمندترین مرد آفریقا محسوب می شد.

الیکو دانگوت

پدر الیکو دانگوت خیلی زود از دنیا رفت و پدربزرگ الیکو سرپرستی او را برعهده گرفت. الیکو دانگوت خیلی زود به دنیای کسب و کار و تجارت علاقه نشان داد. اولین تجربه او در دوران راهنمایی بود که جعبه های شیرینی را خریداری می کرد و در مدرسه با سود جزئی به دوستان خود می فروخت.

الیکو دانگوت تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در مدرسه شیخ علی کوماسی و مدرسه راهنمایی پایتخت در کانو شهر خودشان گذراند. سپس برای تحصیل در مقاطع بالاتر به قاهره، مصر مهاجرت کرد. در نهایت الیکو دانگوت مدرک کارشناسی خود را در مدیریت کسب و کار از دانشکده الازهر مصر اخذ کرد. سپس در سال ۱۹۷۷ به نیجریه بازگشت و اولین سرمایه گذاری تجاری جدی خود را برنامه ریزی کرد.

از تصفیه شکر تا تاسیس کمپانی دانگوت

الیکو دانگوت برای راه اندازی کسب و کار مستقل خود مبلغی معادل ۲٫۵۰۰ دلار از پدربزرگ خود قرض کرد و قول داد که طی سه سال این مبلغ را برگرداند. این مبلغ در آن زمان پول زیادی بود. الیکو دانگوت از آن پول برای سکونت در لاگوس نیجریه استفاده کرد. او طی یک اقدام تجاری برنامه ریزی شده، واردات برنج و شکر از تایلند و برزیل را شروع کرد و سپس آنها را با سود کلانی در نیجریه فروخت. برای این محصولات خوراکی تقاضای زیادی وجود داشت. الیکو دانگوت در اولین سال تاسیس کسب و کار خود، سود خوبی کسب کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

او سه ماه پس از شروع کسب و کار خود توانایی بازپرداخت مبلغی را که از پدربزرگ خود قرض گرفته بود داشت. الیکو دانگوت با گسترش و رشد تجارتی که به آن مشغول بود، متوجه شد تولید محصولات نسبت به واردات آنها ایده بهتری است. او همه رقبای خود را کنار زد و اواخر دهه ۹۰ چندین واحد تولیدی را به تنهایی راه اندازی کرد. دانگوت تولیدات خود را با شکر، پاستا و آرد شروع کرد. الیکو خیلی زود به عنوان یکی از معدود میلیاردرهای نیجریه شناخته شد. هرچند دولت فدرال آنقدر به الیکو دانگوت اعتماد داشت که یک کارخانه سیمان به او هدیه داد. در نهایت گروه دانگوت با مشتری های متنوعی از جمله تولید کننده های نوشیدنی، شیرینی پزی ها، و کارخانه های آبجوسازی به بزرگترین تامین کننده شکر کشور تبدیل شد. ورود الیکو دانگوت به صنعت تولید سیمان نیز به سرمایه او اضافه کرد.

الیکو دانگوت در سال ۲۰۱۲ درخواستی مبنی بر مالکیت یک زمین متروکه به سازمان بنادر نیجریه ارائه داد. پس از اینکه درخواست او تایید شد، الیکو دانگوت تاسیسات تولید آرد خود را ساخت.

الیکو دانگوت کارآفرین و از ثروتمندترین مردان قاره آفریقا

کمپانی دانگوت حدود ۷۰ درصد از بازار فعلی شکر نیجریه را کنترل می کند و به عنوان سومین تصفیه کننده شکر جهان و بزرگترین تصفیه کننده شکر آفریقا فعالیت می کند. مطابق تخمین های اعلام شده حدودا ۸۰۰۰۰۰ تن شکر سالانه توسط کمپانی دانگوت تولید می شود.

علاوه بر این الیکو دانگوت در کارخانه نمک ملی نیجریه سرمایه گذاری کرده و واحدهای تولید نمک خود را در کشور دارد. او همچنین یک کارخانه تولید کیسه پلی پروپیلن تاسیس کرده که کیسه هایی برای بسته بندی مناسب محصولات تولیدی کارخانه دانگوت تامین می کند.

شبکه متشکل از ۶۰۰ تریلی برای توزیع محصولات شرکت از محل صادره به بخش های مختلف کشور و بنادر کار می کنند. گروه دانگوت  یک شرکت لیزینگ وسیله نقلیه با بیش از صد اتوبوس مجهز به سیستم تهویه هوا دارد، و قصد دارد از این تعداد نیز فراتر رود.

فعالیت های خیرخواهانه و جوایز الیکو دانگوت

بنیاد دانگوت با هدف جهت دهی به تلاش های انسان دوستانه کمپانی توسط الیکو دانگوت تاسیس شده است. سالانه میلیون ها دلار توسط این بنیاد برای بهبود تحصیل و سیستم درمانی کشور خرج می شود. این بنیاد همچنین برای بازسازی جاده ها و خانه ها و اهدای بورس تحصیلی به دانش آموزانی که شرایط مالی مناسبی ندارند نیز تلاش می کند.

 

الیکو دانگوت فعاالیکو دانگوت کارآفرین و از ثروتمندترین مردان قاره آفریقالیت شرکت خود را به واردات پنبه، کاکائو، دانه کنجد و بادام زمینی توسعه داد و در زمینه املاک و مستغلات، نفت، گاز و حمل و نقل نیز سرمایه گذاری کرده است. کمپانی دانگوت بزرگترین شرکت تجاری در تمام منطقه غرب آفریقا است.

الیکو دانگوت اواخر دهه ۲۰۰۰ شروع به فعالیت در بخش ارتباطات کرد، برای این هدف ساخت شبکه کابلی فیبر نوری ۱۴۰۰۰ کیلومتری را برای پاسخ دهی در کل کشور آغاز کردند.

تلاش های الیکو دانگوت از دید دولت این کشور پنهان نماند و از او به عنوان بزرگترین کارآفرین کشور تقدیر شد. الیکو دانگوت در این رابطه گفته که اجازه نمی دهد کشوری به غیر از نیجریه از درآمد او سود ببرند و تمام دارایی خود را در نیجریه سرمایه گذاری خواهد کرد.

در حال حاضر گروه دانگوت بیش از ۱۲۰۰۰ کارمند اهل نیجریه دارد.طبق برآوردهای به دست آمده پس از تکمیل تمام پروژه های فعلی این کمپانی، تعداد کارمندان آن به ۲۲۰۰۰ نیز خواهد رسید. الیکو دانگوت برای تلاش خود در جهت توسعه کشور مفتخر به کسب دومین نشان افتخار نیجریه شده است.

علاوه بر این مجله فوربز در سال ۲۰۱۴ الیکو دانگوت را تحت عنوان بهترین چهره سال آفریقا معرفی کرد. الیکو دانگوت در سال ۲۰۱۵ جایزه شهروند جهانی کلینتون را دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۴ گزارشی توسط دولت نیجریه مبنی بر کمک مالی الیکو دانگوت به مبلغ ۷۵۰۰۰۰ دلار برای مبارزه با گسترش ویروس ابولا منتشر شد. در سال ۲۰۱۵ نیز خبری منتشر شد که الیکو دانگوت قصد خریداری باشگاه آرسنال را دارد. همچنین خود الیکو اعلام کرد که به شدت با عقاید مدیر تیم مخالف است و در صورت خرید این باشگاه مدیر وقت تیم را اخراج می کند.

زندگی شخصی

زندگی خصوصی الیکو دانگوت همواره مورد کنجکاوی رسانه بوده، چرا که او چهار مرتبه ازدواج کرده و حاصل آنها ۱۵ فرزند است. او اکنون به همراه همسر چهارم خود در نیجریه زندگی می کند.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

68 + = 72