چاد هارلی کارآفرین و بنیانگذار پلتفرم محبوب یوتیوب

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

چاد هارلی کارآفرین و یکی از سرمایه گذاران آمریکایی در حوزه رسانه است که یوتیوب وب سایت اشتراک گذاری ویدیو را تاسیس کرد. او چندین سال به عنوان مدیرعامل یوتیوب فعالیت داشت. چاد هارلی علاوه بر این موسس و مدیرعامل یکی از برنامه های اشتراک ویدیو به نام میکس بیت بود. هارلی پس از دوره کالج و فارغ التحصیلی به بخش پی پال وب‌سایت ای‌بی پیوست و روی رابط کاربری آن تمرکز کرد.

او در طراحی لوگوی اصلی پی پال مشارکت داشت و سپس در فوریه با استیو چن و جاوید کریم، همکاران خود در پی پال برای راه اندازی وب سایت اشتراک ویدیو یوتیوب همکاری کرد و به عنوان اولین مدیر عامل یوتیوب به توسعه جنبه های اشتراک گذاری ویدیو یوتیوب پرداخت.

چاد هارلی در ژوئن ۲۰۰۶ در لیست ۵۰ فرد مهم کسب و کار در جایگاه ۲۸ ام قرار گرفت. چند ماه بعد شرکت گوگل برای خرید یوتیوب مبلغ ۱.۶۵ بیلیون دلار پرداخت کرد و در حال حاضر یوتیوب به عنوان یکی از زیر مجموعه های گوگل فعالیت می کند. با این وجود چاد هارلی تا اکتبر ۲۰۱۰ به عنوان مدیر عامل یوتیوب باقی ماند و سپس در آگوست ۲۰۱۳ برای راه اندازی سرویس اشتراک ویدیو میکس بین با استیو چن همکاری کرد. میکس بیت اکنون به عنوان Zeen معروف است و در آگوست ۲۰۱۸ توسط بلو جینز خریداری شد. او همچنین یکی از مالک های باشگاه فوتبال لس آنجلس لیگ برتر فوتبال آمریکا و گلدن استیت واریرز است.

چاد هارلی کارآفرین و بنیانگذار پلتفرم محبوب یوتیوب

بیوگرافی چاد هارلی کارآفرین و بنیانگذار پلتفرم محبوب یوتیوب

نوجوانی چاد هارلی

چاد هارلی ژانویه ۱۹۷۷ در ایالات پنسیلوانیا به دنیا آمد و بزرگترین فرزند یک خانواده ۵ نفره بود. او در کودکی به هنر علاقه مند بود و به مرور مهارت هنری قابل توجهی نیز از خودش نشان داد. بنابر اطلاعاتی که از زندگی او در دسترس است، حتی در مقطع راهنمایی طراحی ها و سایر آثار هنری خود را فروخته و نهایتا در پیاده رو نزدیک خانه یک غرفه برای فروش آثارش باز کرد. این کار چاد تمایل او به کارآفرینی، از همان سن کودکی را نشان می دهد. او همچنین در دوره راهنمایی به علوم کامپیوتر و رسانه الکترونیکی علاقه مند شد.

چاد هارلی در مقطع دبیرستان دونده موفقی بود و در چند مسابقه کشوری، که بین مدرسه ها برگزار می شد، مقام کسب کرد. علاوه بر این هارلی عضو موسسه فنی حرفه ای دانش آموزی مدرسه نیز بود. او سپس در دانشگاه ایندیانا پنسیلوانیا پذیرفته شد و در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته هنر اخذ کرد.

از پی پال تا راه اندازی یوتیوب

هارلی پس از فارغ التحصیلی، در بخش پی پال وبسایت ای‌بی شروع به کار کرد که شرکتی آمریکایی و سیستم پرداخت آنلاین بین المللی است. او بر رابط کاربری این سایت تمرکز کرد و در طراحی لوگوی پی پال نیز مشارکت داشت.

چاد هارلی در سال ۲۰۰۵ برای راه اندازی و تاسیس وبسایت یوتیوب با استیو چن و جاوید کریم دو نفر از همکاران خود در پی پال همکاری کرد. برخی معتقدند که هارلی و چن ایده یوتیوب را از وب سایت نظردهی هات او نات الهام گرفته اند. همچنین طبق گفته برخی هارلی و چن برای منتشر کردن ویدیو مهمانی که در آپارتمان چن برگزار شده بود، با مشکل مواجه شدند و ایده راه اندازی یوتیوب نیز از همین جا به ذهن آن دو رسید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

چاد هارلی کارآفرین و بنیانگذار پلتفرم محبوب یوتیوب

اگرچه جاوید کریم می گوید ایده یوتیوب زمانی به ذهن این تیم رسید که او نتوانست ویدیو مورد نظر خود مربوط به سال ۲۰۰۴ را در اینترنت پیدا کند. نام دامنه یوتیوب در فوریه ۲۰۰۵ فعال شد و وب سایت آن نیز در ماه های بعد توسعه یافت. یوتیوب به عنوان استارتاپ فناوری با سرمایه گذاری کارآفرینی و سرمایه اولیه تقریبا ۱۱.۵ میلیون دلار از شرکت سرمایه گذاری آمریکایی سکویا کپیتال و ۸ میلیون دلار از آرتیس کپیتال شروع به کار کرد. ابتدا دفتر مرکزی آن بالای رستوران ژاپنی و پیتزا فروشی در کالیفرنیا قرار داشت. چاد هارلی به عنوان اولین مدیرعامل یوتیوب در فوریه ۲۰۰۵ کار خود را شروع کرد. وظیفه اصلی او توجه به توسعه جنبه های مختلف اشتراک گذاری ویدیو وب سایت بود.

در ژوئن ۲۰۰۶ چاد هارلی به عنوان کارآفرین موفق در لیست ۵۰ فرد مهم ماهنامه کسب و کار Bussiness 2.0 در جایگاه ۲۸ ام قرار گرفت. در اکتبر همان سال هارلی و چن یوتیوب را با قیمت ۱.۶۵ بیلیون دلار به شرکت گوگل فروختند.

چاد هارلی سرمایه گذار تیم F1 آمریکا بود که توانست در سال ۲۰۱۰ به مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک راه یابد، اما در نهایت مسابقه نداد. پرسنل آن همان سال از کار برکنار شده و تیم برای همیشه منحل شد. روزنامه شارلوت بیزینس ژورنال علت ناکامی این تیم را چالش های جدی اقتصادی و مالی مطرح کرد. اگرچه هارلی و کن اندرسون سرپرست تیم و پیتر ویندسور مربی آن هیچ گاه در این مورد صحبت نکردند.

چاد هارلی تا اکتبر ۲۰۱۰ مدیریت یوتیوب را برعهده داشت؛ سپس سالار کمانگر جایگزین او شد. البته هارلی اعلام کرد که به عنوان مشاور به فعالیت خود در یوتیوب ادامه خواهد داد. او همچنین به همراه چین و ویجی کارونامورتی شرکت اینترنتی Avos System را راه اندازی کرد. سپس چاد هارلی و استیو چن در آگوست ۲۰۱۳ شرکت اشتراک ویدیو میکس بیت را تاسیس کردند. وب سایت این شرکت به کاربران امکان اشتراک گذاری ویدیو را می دهد. میکس بیت با برنامه هایی چون اینستاگرام و واین رقابت می کرد. سپس Avos نیز به توسعه میکس بیت پرداخت که به گفته چن انتقال به میکس بیت ایده هارلی بوده است. در آگوست ۲۰۱۸ میکس بیت توسط بلو جینز خریداری شد و اکنون تحت عنوان Zeen فعالیت می کند.

چاد هارلی همچنین در تیم فوتبال لس آنجلس کلاب لیگ فوتبال آمریکا و تیم بسکتبال گلدن استیت واریرز سرمایه گذاری کرده و مالک هر دوی آنها است.

چاد هارلی کارآفرین و بنیانگذار پلتفرم محبوب یوتیوب

زندگی شخصی و دارایی چاد هارلی

او در سال ۲۰۰۰ با کتی کلارک ازدواج کرد. کلارک دختر جیمز کلارک سرمایه گذار مشهور آمریکایی و دانشمند علوم کامپیوتر است که شرکت های مهم سیلیکون ولی، نت اسکیپ و سیلیکون گرافیک را تاسیس کرده است. ارزش خالص دارایی چاد تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

توصیه های مهم چاد هارلی به کارآفرینان

چاد هارلی به افرادی که مشتاق کارآفرینی هستند توصیه می کند از کار تیمی و ارزیابی مجدد برنامه کسب و کار خود نترسند. به علاوه او به نکات مهمی دیگری نیز اشاره کرده که در ادامه مطرح می کنیم:

خود را با افراد موفق و فوق العاده محاصره کنید. من معتقدم شما به افرادی نیاز دارید که به کار آنها اعتماد داشته باشید، چرا که گاهی اوقات یک محصول و یا ایده ممکن است در صورت کنترل شدید شما از بین برود. آماده تغییر باشید و سعی کنید توانایی سازگاری و انعطاف پذیری خود را بالا ببرید. همچنین میانه رو بودن به شما کمک می کند کارایی بیشتری داشته باشید. شما ممکن است ایده های نوآورانه ای در مورد ابزار و یا کارکردی ارائه دهید، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که شما و جامعه در حال حاضر چگونه از آن می توانید استفاده می کنید و بیشترین بهره را ببرید. بنابراین از تغییر دادن نتیجه در میانه راه نترسید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 19 = 20