پاتریس موتسپ کارآفرین و میلیاردر آفریقای جنوبی

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پاتریس موتسپ کارآفرین و تاجر معدن میلیاردر آفریقای جنوبی است. او‌ موسس و مدیر شرکت معدن رینبو آفریقا است. این شرکت به استخراج انواع معدن از جمله طلا، فلزات پایه، آهن و پلاتین می پردازد. او عضو هیئت مدیره شرکت طلا هارمونی دوازدهمین شرکت استخراج طلا در بازار جهانی است. او در سال ۲۰۱۲ به عنوان ثروتمندترین مرد آفریقای جنوبی معرفی شد. همچنین با ثروت تخمینیِ بیش از ۱ میلیارد دلار، در جایگاه اول لیست ثروتمندترین افراد هر سال ساندی تایمز و در لیست ثروتمندترین های ۲۰۱۸ فوربز در رتبه ۵۰۳ قرار گرفت. پاتریس موتسپ در سال ۲۰۱۹ در رتبه ۹۶۲ ثروتمندترین افراد جهان و سومین ثروتمند آفریقای جنوبی قرار گرفت. او همچنین مالک باشگاه ماملودی سان دونز است. پاتریس موتسپ در سال ۲۰۱۳ به عضویت کمپین تعهدنامه بخشش giving pledge پیوست و متعهد شد تا نیمی از ثروت خود را به خیریه ببخشد.

پاتریس موتسپ کارآفرین و میلیاردر آفریقای جنوبی

از استخراج معدن تا مدیریت باشگاه فوتبال

پاتریس موتسپ که در دوران آپارتاید بزرگ شد، تصمیم گرفت تا در آینده فرد بسیار موفقی شود، سرنوشتی که نصیب اکثر جمعیت رنگین پوست آفریقای جنوبی نمی شود. همان سالی که نلسون ماندلا به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی انتخاب شد، پاتریس موتسپ به سازمان حقوقی به نام بومن گیلفیلان پیوست. او به کمک سیاست های جدید دولت که قدرت بیشتری به جمعیت رنگین پوست در همه حوزه ها از جمله کارآفرینی داده بود، شرکت معدن فیوچر را تاسیس کرد. این شرکت خدمات استخراج معدن قراردادی را که شامل پاکسازی غبار طلا از داخل چاه های معدن بود فراهم می کرد.

او سپس در سال ۱۹۹۷ زمانی که قیمت طلا پایین بود، چند معدن طلا را با مبلغ بسیار مطلوب از انگلوگلد خریداری کرد. انگلوگلد ۶ معدن طلا را در ازای پرداخت ۷.۷ میلیون دلار به پاتریس موتسپ فروخت. در نتیجه این امکان برای او فراهم شد تا این مبلغ را با درآمد آینده شرکت خود مینرال رینبو آفریقا پرداخت کند.

پاتریس موتسپ کارآفرین و میلیاردر آفریقای جنوبی

مینرال رینبو آفریقا در سال ۲۰۰۲ با شرکت استخراج طلا هارمونی ادغام شد و تحت عنوان ARMgold به فعالیت خود ادامه داد. پاتریس موتسپ همچنین کمپانی پلاتین میترال رینبو آفریقا را تاسیس کرد. او همچنین مدیر سرمایه گذاری اوبونتو بوتو و از اعضای هیئت مدیره سانلام و رئیس اتاق صنعت و تجارت آفریقای جنوبی است.

پاتریس موتسپ به تازگی تیم فوتبال ماملودی سان دونز و ۳۷‎٪ از سهام تیم مشهور راگبی آفریقای جنوبی بلو بولز را خریداری کرده است. پاتریس موتسپ در حال حاضر مدیر وقت انجمن تجارت رنگین پوستان است.

نوجوانی پاتریس موتسپ

پاتریس تلوفان موتسپ ۲۸ ژوئن ۱۹۶۲ در پرتوریا آفریقای جنوبی است. پدرش آگوستین موتسپ معلم مدرسه بود و یک بار به دلیل اظهار عقاید خلاف آپارتاید تبعید شد و سپس تجارت کوچکی برای خود راه انداخت و پس از آشنایی با بریوریز آفریقای جنوبی در توزیع نوشابه های الکلی موفق شد. موتسپ اصول ابتدایی کسب و کار را از پدر خود یاد گرفت و علاوه بر این مجبور بود با وجود سن کم خود در معدن کار کند.

به این علت که پدر موتسپ به شدت با سیستم مدارس عمومی آفریقا که فرصت های تحصیلی محدودی برای قشر رنگین پوست ارائه می کرد مخالف بود. او تحصیلات خود را همراه خواهرانش در مدرسه کاتولیک رومی در ناحیه ابردین کیپ شرقی گذراند. سپس دوره کارشناسی را در سوازیلند گذراند و مدرک لیسانس خود را در رشته هنر دریافت کرد. او همچنین موفق به تحصیل در رشته های حقوق، تخصص معدن و حقوق تجارت و اخذ مدرک آنها شده است.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پاتریس موتسپ از جوانی در مغازه پدرش کار می کرد و از این طریق درس های زیادی درباره مدیریت کسب و کار یاد گرفت. او زندگی کارگران معدن که خواروبار روزانه خود را از مغازه آنها می خریدند را مشاهده می کرد.

پاتریس موتسپ کارآفرین و میلیاردر آفریقای جنوبی

پاتریس موتسپ باور داشت که می تواند از تکنیک های مدیریت مانند حقوق پایه کم به همراه پاداش، انتقال چاه های با بازدهی کم به عملیات پولسازتر استفاده کند. از همه مهمتر موتسپ راه هایی برای اخذ مزایا از قوانین حمایت اقتصادی قشر رنگین پوست کشور پیدا کرد، طبق این قوانین باید ۲۶‎٪ مالکیت کارخانه متعلق به یک فرد سیاه پوست باشد تا جواز استخراج صادر شود. موتسپ در سال ۱۹۹۴ یک کارخانه خدمات معدن و استخراج به نام فیوچر ماینینگ تاسیس کرد و تمام تجربیات زندگی خود از جمله دانش تجارت معدن و کارگران، ارتباطات مدرسه، درک ساختارهای قانونی و سیاسی و کارآفرینی را در فیوچر ماینینگ اجرا کرد.

در سال ۱۹۹۷ او ARMgold را تاسیس کرد که چند سال بعد با طلا هارمونی ادغام شد. پاتریس موتسپ ریاست کمپانی را به عهده گرفت و تجارت خود را از استخراج طلا به انواع فلزات پایه و زغال سنگ گسترش داد. سرمایه درحال رشد موتسپ این امکان را فراهم کرد تا ۵۱‎٪ سهام باشگاه فوتبال ماملودی سان دونز را خریداری کند و سال بعد نیز مالکیت آن را کاملا به دست گرفت.

مردی خود ساخته

پاتریس موتسپ ۷ خواهر و برادر داشت که همگی تحصیلات خود را در یک مدرسه گذرانده اند. در دهه ۱۹۸۰ موتسپ مدرک کارشناسی در رشته هنر را از دانشگاه سوازیلند دریافت کرد و سپس به او اجازه دادند تا در دانشگاه ویت واترزراند که فقط به سفید پوستان اختصاص داشت ثبت نام کند. سرانجام پاتریس موتسپ مدرک حقوق تجارت و معدن را از این دانشگاه دریافت کرد. موتسپ که روحیه خستگی ناپذیری دارد در سال ۱۹۸۸ به سازمان حقوقی بومن گیلفیلان پیوست. دو سال پس از پایان یافتن دوره آپارتاید او اولین شریک سیاه پوست سازمان شد.

با نظام سرمایه داری حاکم پس از دوره آپارتاید، پاتریس موتسپ شرکت فیوچر ماینینگ را در ۱۹۹۴ و در ۱۹۹۷ نیز کمپانی طلا مینرال رینبو آفریقا، اولین کمپانی استخراج طلا که توسط یک سیاه پوست اداره می شد را راه اندازی کرد. موتسپ به واسطه عملیات استخراج کبالت، نیکل، سنگ آهن، مس، زغال سنگ و همچنین برنامه دولت برای حمایت اقتصادی سیاه پوستان درآمد زیادی کسب کرد.

پاتریس موتسپ نمونه عالی پیشرفت جمعیت رنگین پوست به واسطه آزادی های پس از دوره آپارتاید است. مجله فوربز موتسپ را به عنوان اولین میلیاردر سیاه پوست آفریقای جنوبی معرفی کرده است. با ثروت ۲.۶ بیلیون دلار او سومین ثروتمند این کشور محسوب می شود.

کمک های بشردوستانه موتسپ

پاتریس بنیادی تحت عنوان موتسپ و با هدف ارتقای تحصیل و سلامت جامعه تاسیس کرده است. پاتریس موتسپ اولین ثروتمند آفریقایی است که به کمپین تعهدنامه بخشش Giving Pledge که توسط وارن بافت و بیل گیتس تاسیس شده پیوسته و برای اختصاص نیمی از ثروت خود به فعالیت های خیرخواهانه پیش قدم شده است.

پاتریس موتسپ از سال ۲۰۰۴ تاکنون مدیر و مالک باشگاه ماملودی سان دونز یکی از باشگاه مطرح آفریقای جنوبی است.

در نوامبر این خبر که پاتریس موتسپ نامزد ریاست کنفدراسیون فوتبال آفریقا شده همه را شوکه کرد. ایشا یوهانسون رییس فدراسیون سیرالئون نیز اظهار داشت از چندین سال قبل ما به دنبال تغییرات اساسی هستیم، از پاتریس موتسپ حمایت می کنیم؛ زیرا هنوز آن تغییراتی را که فوتبال آفریقا نیاز دارد را ندیده ایم.

مراسم انتخابات او به همراه سه نامزد دیگر در تاریخ می ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

بنیاد موتسپ مبلغی به مقدار ۶۵.۹ میلیون‌ دلار برای کمک به پیشگیری و درمان کرونا در آفریقای جنوبی اختصاص داده است. خود موتسپ نیز در نوامبر به ویروس کرونا مبتلا شد.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 39 = 48