11 مرحله استخدام شدن: چگونه در یک کار خوب استخدام شویم؟

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

استخدام شدن از اصلی ترین دغدغه های افراد جویای کار است، دانشجویان با امید و انگیزه بسیار در تلاش هستند تا بعد از اتمام دوره تحصیل، در رشته تخصصی و یا حتی غیر تخصصی استخدام شوند. البته استخدام شدن تنها راه کسب درآمد نیست. ولی به عنوان گزینه مطلوب برای بسیاری از افراد جویای کار به شمکار می رود.

به عبارتی، استخدام شدن از مولفه های اساسی دوران جوانی افراد، محسوب می شود. از آنجایی که فارغ التحصیلان دانشگاه ها، روز به روز در حال افزایش است، لازم است افراد جویای کار، مولفه هایی را در خود تقویت کنند. ارتقاء این مولفه ها در روند استخدام شدن آنها ضروری است.

دانستن برخی از مولفه های مورد نیاز استخدام ، علاوه بر این که، تاثیر مثبت در روند استخدام شدن افراد دارد، به افزایش انگیزه و اعتماد به نفس برای استخدام در مشاغل پردرآمد هم کمک می کند. در این نوشتار، سعی می کنیم برخی از تاثیر گذارترین و مهم ترین مولفه های استخدام شدن را به شما معرفی کنیم. موارد زیر، نمونه ای از کلیدی ترین راهکارها است.

فهرست مقاله

11 مرحله استخدام شدن

1- افزایش مهارت های شغلی

امروزه افراد زیادی را مشاهده می کنید، که جویای کار مناسب هستند و برای استخدام شدن، تلاش زیادی می کنند. اما نکته مهمی که در خصوص چنین افرادی باید بگوییم این است که، صرف اراده، برای استخدام کافی نیست. بلکه اولین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که چه مقدار از مهارت های لازم برای استخدام شدن در افراد وجود دارد.

مهارت های استخدام شدن، مهارت هایی همچون، مهارت کلامی، مهارت گفتاری، و مهم تر از همه، مهارت شغلی است. در نتیجه، هر فردی که تخصص و مهارت لازم را داشته باشد، بی تردید مشکل چندانی در مسیر استخدام شدن خود نخواهد داشت.

11 مرحله استخدام شدن: چگونه در یک کار خوب استخدام شویم؟

2- پیگیر بودن

از دیگر مواردی که در خصوص مراحل ابتدایی استخدام شدن افراد می تواند مفید و موثر واقع شود، داشتن روحیه پیگیری است. افرادی که چنین خصلتی را دارند، می توانند به تمام خواسته های خود، در زمانی کوتاهی برسند. زیرا عقیده دارند که برای بدست آورن چیزی باید مدام پیگیر گزینه های مناسب باشند و موقیعت و زمان خود را از دست ندهند.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

غافل نبودن از منابعی که فرصت های استخدامی را بیان می کنند، مثل سایت های کاریابی، روزنامه ها، کانال های خبری و … به عنوان نمونه ای از پیگیر بودن می باشد.

3- جمع آوری رزومه در حیطه مورد علاقه

داشتن رزومه برای پیدا کردن کار مناسب و استخدام شدن، این روزها، حرف اول را می زند. کمتر کارفرمایی وجود دارد که در ابتدای روند استخدام شدن، درخواست رزومه مناسب را نکند. پس غفلت از به دست آوردن رزومه مناسب، یعنی عقب ماندن از روند استخدام شدن.

افراد جویای کار، نباید به صرف داشتن مدرک تحصیلی اکتفا کنند و از داشتن رزومه، برای استخدام شدن در کار مورد علاقه غفلت نمایند. داشتن رزومه، کار سختی نیست. با داشتن برنامه و رعایت نظم در زندگی شخصی، به راحتی می توان رزومه های مختلف را کسب کرد.

4- اعتماد به نفس

یادتان باشد داشتن اعتماد به نفس و یادآوری نکات مثبت خود، گام مهم و موثر دیگری، در روند استخدام شدن افراد محسوب می شود. کسی که به این باور رسیده باشد که با تلاش، احتمال استخدام شدن را دارد، با وجود چنین عقیده ای، فردی موفق تری است.

به عبارتی، اگر برای شغلی خاص، صرفا یک نفر قرار است استخدام شود، ذهنیت شما باید طوری باشد که باور کنید، شما می توانید همان یک نفر باشید.

با این تفکر، استخدام شدن، در ذهن شما، نه تنها سخت نیست؛ بلکه با اعتماد به نفس، عامل انگیزشی بسیار مهمی برای استخدام شدن در خود ایجاد کرده اید. البته توجه داشته باشید که منشاء اعتماد به نفس شما، برخواسته از توانایی هایتان باشد. زیرا اعتماد به نفس کاذب، نه تنها هیچ نقش موثری در استخدام شدن شما ندارد؛ بلکه شما را از روند استخدام شدن هم دور می کند.

11 مرحله استخدام شدن: چگونه در یک کار خوب استخدام شویم؟

5- شناخت خود

انسان ها قبل از شروع به هر کاری، باید شناخت جامع و کاملی از ظرفیت ها، توانایی ها، علاقمندی ها و سایر ویژگی های خود داشته باشند. زیرا با شناخت کامل خود، راه های ابتدایی و در عین حال اصلی استخدام شدن را به درستی طی می کنید.

با شناخت خود، از قرار گرفتن در روند استخدامی و به عبارتی استخدام شدن، هیچ نگرانی و استرسی نخواهید داشت. چه بسا، به اطمیان خاطری مطلوب رسیده و می دانید با استخدام شدن، موفق تر هم خواهید شد.

6- توانایی شغل انتخابی

در روند استخدام شدن افراد، از مواردی که کارفرمایان، بر روی آن حساسیت و تاکید زیادی دارند این است که مطمئن شوند، شما توانایی انجام کاری را که خواستار استخدام شدن در آن هستید را دارید. پس بهتر است با رفتار خود، سعی کنید به نحوی، به شکل گیری چنین اعتمادی در کارفرما کمک کنید.

به طور مثال، با بیان انگیزه انتخاب چنین شغلی و یا دغدغه هایی که برای استخدام شدن در شغل مورد نظر دارید، می توانید کارفرما را مطمئن کنید که با انتخاب شما، برای استخدام شدن، بهترین گزینه را انتخاب کرده است.

7- انعطاف پذیری

داشتن روحیه انعطاف پذیری، نه تنها در روند استخدام شدن افراد مفید است، بلکه در سایر زمینه های زندگی فردی و یا اجتماعی هم، از عناصر اصلی محسوب می شود.

در روند مصاحبه ای که برای استخدام شدن طی می کنید، سعی کنید از این ویژگی خود هم سخن بگویید. زیرا ممکن است گاهی در محیط کاری، لازم باشد که کمی انعطاف به خرج دهید و فراتر و یا کمتر از چارچوب تعیین شده، عمل کنید. یادتان باشد، داشتن انعطاف، نه تنها در روند استخدام شدن، موثر است؛ بلکه به باقی ماندن در جایگاه شغلی هم کمک می کند.

8- آراستگی و نظم

برای اینکه بتوانید به کارفرما نشان دهید که فرد منظمی هستید، با ظاهری آراسته و متناسب با محیط شغلی که قرار است در آن استخدام شوید، ظاهر گردید. همچنین، باید به موقع و سر زمان گفته شده در محل کار باشید. زیرا داشتن تاخیر، علاوه بر این که، استرس تان را زیاد می کند، ممکن است شما را به عنوان فرد بی نظم در نظر آنان معرفی کند.

11 مرحله استخدام شدن: چگونه در یک کار خوب استخدام شویم؟

9- داشتن اطلاعات

برای استخدام شدن در هر ارگان و یا هر محیطی، لازم است اطلاعات کاملی، در خصوص، مکانی که قصد استخدام شدن در آن دارید را، داشته باشد. زیرا در حین مصاحبه، ممکن است از شما سوالاتی در این خصوص شود.

داشتن اطلاعات نه تنها، گام مهمی در روند استخدام شدن، شماست، بلکه به خودتان هم کمک می کند که، از شرایط و محیط شغلی که برای استخدام در آن تلاش می کنید، آگاه تر شوید. به عبارتی با چشم باز  و با انتخابی آگاهانه، در مسیر آینده شغلی تان قرار بگیرد.

10- صداقت

صادق بودن از فضائل اخلاقی انسان ها محسوب می شود، که در هر زمینه ای تاثیر مثبت خود را دارد. در روند استخدام مطمئن باشید موضوع صداقت، یکی از ارکان اصلی است. اگر در حین استخدام، هر گونه سوالی، از جانب متولی استخدام و یا کارفرما، از شما شد، حتما در نهایت صداقت جواب دهید. حتی اگر سوال، مربوط به مسائلی باشد که در خصوص آنها نگران هستید و به قولی، به نظر خودتان، ممکن است در روند استخدام شدن شما خلل ایجاد کند.

اگر با صداقت به تمام سوال ها پاسخ دهید، در نهایت خواهید فهمید که هدف، پی بردن به صداقت شما بوده و چه بسا، مواردی که از آن می ترسیدید، از نظر آنها اصلا مهم نبوده باشد. همچنین، در این صورت، شما هرگز حراس و واهمه ی از دست دادن شغل خود و یا احساس گناه و یا عذاب وجدان دروغ گویی را، نیز نخواهید داشت.

11- کار داوطلبانه و یا رایگان

تصور غالب افراد از استخدام شدن، به دست آوردن پول است، به عبارتی عقیده دارند که در قبال کاری که انجام می دهند، حتما باید مزد دریافت کنند. اما گاهی بهتر است برای استخدام شدن در محیط کاری مورد علاقه، مدتی را به صورت داوطلبانه و رایگان کار کنید. در این صورت، علاوه بر این که در خصوص کار اطلاعات کاملی به دست می آورید، در نظر کارفرما هم به عنوان نیرویی مشتاق و فعال به نظر می رسید.

با این حال نکته ای که در خصوص کار داوطلبانه و رایگان وجود دارد، این است که، نهایت جدیت و سخت کوشی خود را به خرج دهید و فکر نکنید که چون بدون دریافت دستمرد، کار میکنید، می توانید به هر نحوی که بخواهید، عمل کنید.

موارد گفته شده تنها نمونه هایی از مولفه های استخدام شدن به شمار می رود. علاوه بر این موارد، تمام چیز هایی که باعث ایجاد ذهن مثبت، برای کارفرما می شود، باید رعایت کنید.

یادتان باشد، علاه بر داشتن مهارت های شخصی، ملاقات اول افراد با کارفرما و یا کسانی که متولی استخدام هستند، نقش بسیار مهم و جدی در استخدام شدن دارد. پس با امید و تلاش زیاد، برنامه ریزی کنید و به این باور برسید که خواستن، توانستن است.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 68 = 69