چگونه در محیط کار از ویروس کرونا در امان بمانیم؟

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

فهرست مقاله

اطلاعاتی درباره ویروس کرونا و عوارض ناشی از آن

در چند هفته اخیر همه جا سخن از ویروس جدیدی به نام کرونا است. ویروسی که به طور ناخوانده وارد کشور شده و زندگی روزه مره ی همه ی ما را مختل کرده است. نام اصلی این ویروس coronaviruses است و مرکز اصلی پیدایش آن شهر ووهان چین می باشد. درباره منشاء شیوع ویروس کرونا اطلاعات مختلفی منتشر شده که هنوز کاملا اثبات نشده است. بعضی محققان معتقدند از خفاش ها به انسان سرایت کرده است. کرونا که در اواخر سال 2019 در چین شیوع پیدا کرد، اکنون فراتر از آنچه که تصور شود رشد کرده و بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، ایتالیا، ایران و … را درگیر خود نموده است. کرونا، ویروسی کوچک است که هراسی بزرگ در دل دولت ها و مردم به راه انداخته.

در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا ، بنا به گفته ی سازمان بهداشت جهانی تنها سه درصد از مبتلایان جان خود را از دست می دهند. ویروس کرونا با اختلال در سیستم تنفسی، آسیب  به ریه را در پی داشته و از این طریق منجر به وخامت حال بیماران مبتلا می شود. این ویروس قابلیت سرایت بسیار بالایی دارد و با قطرات تنفسی فرد مبتلا ناشی از عطسه، سرفه و حتی تنفس قابل انتقال است. همچنین تا مدت زیادی روی سطوح باقی می ماند. بیماری کرونا علائم خاصی دارد که به سبب نزدیکی آنها به آنفولانزا و سرماخوردگی ممکن است اشتباه گرفته شود. لیکن با کمی دقت و مراجعه به پزشک می توان به تشخیص قطعی در خصوص این ویروس رسید. تب، تنگی نفس، سر درد و کوفتگی بدن از علائم بارز این بیماریست.

مقابله با کرونا در محیط کاری

بنا به تصمیم وزارت بهداشت در حال حاضر کلیه ی مدارس، مجامع آموزش عالی، مهد کودک ها و بسیاری دیگر از محیط های عمومی که با حضور در آنها درصد ابتلا به ویروس کرونا بالا می رود تعطیل شده است. اما امکان تعطیلی همه مراکز کشور همچون (ادارات، موسسات، بانک ها، فروشگاه ها و … ) وجود ندارد  و تنها راه مقابله و پیشگیری از ابتلا به  ویروس کرونا رعایت کامل توصیه های بهداشتی به جهت عدم ابتلا به این ویروس ناشناخته و جدید است. برای مقابله با ویروس کرونا در ابتدا باید از این ویروس نترسیم و به این باور برسیم که با رعایت نکات بهداشتی درصد ابتلا و شیوع این بیماری را به حداقل خواهیم رساند. در نتیجه با رعایت نکات بهداشتی می توانیم به راحتی به تمام کارهای روزمره ی خود برسیم و در عین حال سلامتی خود و دیگران را نیز حفظ کنیم. از آنجایی که در محیط کاری به ناچار مستلزم استفاده از برخی وسایل عمومی بوده و به اقتضای حرفه خود، پاسخ گوی ارباب رجوع هستیم؛ در نتیجه تا آنجا که ممکن است باید راهکارهای پیشگیری از کرونا را رعایت کنیم.

در این مقاله موارد بهداشتی مهم را از باب یادآوری و تاکید برای شما بیان می کنیم تا با خیال راحت تری در محیط شغلی به فعالیت خود ادامه دهید.

چگونه در محیط کار از ویروس کرونا در امان بمانیم؟

1- حذف شیوه ثبت اثر انگشت در ادارات

یکی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار و انتقال کرونا حذف شیوه ثبت اثر انگشت در ادارت است. در برخی از ادارات کارمندان برای ورود و خروج خود به اداره باید به وسیله ی دستگاه مخصوصی اثر انگشت بزنند. با حذف این روش می توان موارد بسیاری از ابتلا به ویروس مسری کرونا را کاهش داد.

2- توجه به عطسه و سرفه

دوره نهفتگی این بیماری بین 1 تا 14 روز است. پس تا پایان این وضعیت بهتر است بیشتر مواظب نکات بهداشتی باشیم. هنگامی که در محیط کاری نیاز به سرفه یا عطسه پیدا می کنیم حتما از دستمال استفاده کنیم و بعد از استفاده در سطل دردار بیاندازیم. در صورت دم دست نبودن دستمال، صورت خود را بین بازو و ساعد خود قرار دهیم تا از انتقال ذرات آب دهان خود در محیط اطراف جلوگیری کنیم.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

3- اطلاع رسانی از نحوه ی اقدامات پیشگیرانه در خصوص ویروس کرونا

یکی دیگر از مواردی که می توان به کمک آن شیوع و انتقال بیماری در محیط کاری را به حداقل رساند، افزایش اطلاع رسانی به کارکنان در خصوص ویروس کرونا و راههای پیشگیری از آن است. بهتر است در محیط کاری بروشورها و یا پوسترهایی به این منظور تهیه شود و به صورت گسترده در اختیار تمام پرسنل قرار گیرد.

4- ضدعفونی کردن دشمن ویروس کرونا

با ضدعفونی کردن محیط کاری و وسایلی که در محل کار مورد استفاده چند نفر قرار می گیرد، می توانیم تا حدود زیادی احتمال انتشار ویروس را به حداق برسانیم. برای ضدعفونی کردن وسایل شخصی خود از قبیل خودکار، موس، صفحه کیبورد، میز و … بهتر است که مواد ضدعفونی کننده را در دسترس قرار دهید و چندین مرتبه در طول ساعت کاری وسایل شخصی خود را ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن کل محیط کاری هم از مسئول مربوطه بخواهید که در پایان ساعت کاری حتما کل محوطه را ضدعفونی کند.

 ایجاد تهویه مناسب در محل کار

مواد ضدعفونی کننده معمولا بوی تند و نامطبوعی دارند؛ همچنین ویروس کرونا در محیط بسته سرعت انتقال بالایی داشته و از راه تنفس هم قابلیت انتقال دارد. لذا بهتر است تهویه محیط کاری را طوری تنظیم کنیم که هوای تازه جریان داشته باشد. در و پنجره را باز نگه داریم تا هوا به راحتی در محیط کاری در گردش باشد.

5- استفاده از وسایل شخصی

استفاده از وسایل شخصی می تواند ما را از ابتلا به هر نوع بیماری ویروسی کمک کند. در حال حاضر هم که شیوع کرونا به شدت در حال رشد است؛ می توانیم یکی از راههای پیشگیری و کنترل انتقال این ویروس مسری را با استفاده از وسایل شخصی همچون لیوان، ظرف غذا، مهر و … بیان کنیم.

6- رعایت فاصله ی کافی بین کارمندان

ویروس کرونا از طریق ذرات ریز آب دهان و بینی و یا دست زدن به سطوح آلوده به ویروس هم سرایت هم می کند. بنابراین فاصله ی کم و رودررویی بین کارمندان خطرناک است. برای حفاظت از امنیت خود و دیگران بهتر است که در محیط کاری از ماسک استفاده کنیم و هنگام صحبت با همکاران فاصله یک متری را رعایت کنیم.

7- بازنگری در نحوه ی برگزاری جلسات و نشست های اداری

از آنجایی که این روزها به حداقل رساندن تجمعات انسانی توصیه می شود؛ لذا لازم است که در ادارات نیز این موضوع رعایت شود. برای جلوگیری از ابتلا افراد در محیط کاری به ویروس کرونا، برگزاری جلسات و نشست های ضروری به روش ویدئو کنفرانس پیشنهاد می شود. ظرفیت استفاده از فضای مجازی در هر زمینه ای راهگشا است. همچنین در خصوص جلسات غیرضروری بهتر است برگزار نشود و حتی اگر امکان به تعویق انداختن جلسه ای وجود دارد باید با تاخیر برگزار شود.

8- شستشو یا ضدعفونی کردن دست ها

شستن دست ها برای مقابله با کرونا از راهکارهای بسیار مهم و جدی محسوب می شود. نکته ای که در خصوص شستن دست ها وجود دارد این است که باید به صورت مرتب و به روش صحیح انجام شود. با استفاده از صابون دست ها را به مدت 20 الی 40 ثانیه با دقت بشوئید. اگر امکان شستن دستهایتان وجود ندارد بهتر است به فاصله ی زمانی کوتاه مرتب اقدام به ضدعفونی کردن دست ها با ژل ضدعفونی کننده نمایید.

9- استفاده از ماسک و دستکش

گرچه استفاده از ماسک برای افراد بیمار یا مشکوک به بیماری و افرادی که تماس نزدیک با بیمار دارند توصیه می شود؛ اما اگر برایتان امکان استفاده از ماسک وجود دارد حتما در مسیر و محل کار از آن استفاده کنید. همچنین سعی کنید در محیط کاری کارهای خود را با دستکش انجام دهید و به محض ورود به خانه آن را دور بیاندازید.

10- رعایت برخی نکات ریز برای مبارزه با ویروس کرونا

یکی از موارد ابتلا و انتقال ویروس کرونا به دیگران، تماس افراد با وسایل آلوده است. لذا به منظوری جلوگیری از انتقال و ابتلای کرونا در محیط کاری بهتر است که دستگیره در را با دستمال کاغذی باز کنیم و بعد فورا آن را به سطل زباله در دار بیاندازیم. هنگام فشردن دکمه ی آسانسور نیز باید از دستمال و یا وسیله ای که عدم تماس دست با دکمه را فراهم می کند استفاده نماییم. زیرا دستگیره و دکمه آسانسور به سبب استفاده غالب افراد از آنها، جزو مواردی هستند که امکان آلوده بودن آنها بسیار بالا است.

خلاصه کلام

از آنجایی که در دفتر و محیط کاری تماس بیشتری با افراد پیدا می کنیم، ممکن است در آنجا بهداشت کافی رعایت نشود. در نتیجه یکی از مهم ترین کارها برای مقابله با ویروس کرونا در محیط کاری رعایت بهداشت فردی است. موارد گفته شده نکات تقریبا جامعی است که در ده بند به منظور آگاهی و به تبع آن برای حفظ سلامتی شما برای فعالیت در محیط کاری بیان شد. رعایت برخی از موارد گفته شده باید توسط ارگان مربوطه صورت بگیرد و برخی نیز مستلزم توجه کافی به بهداشت فردی است. توصیه لازم برای افراد شاغل این است که،  در صورت داشتن هر گونه عوارض بیماری اعم از آنفولانزا، سرماخوردگی و یا کرونا از رفتن به محیط کاری اجتناب کنید تا به بهبودی کامل برسید و از فعالیت های غیرضروری بیرون از خانه بپرهیزید.

امیدوارم مطالب گفته شده بتواند با افزایش آگاهی در خصوص ویروس کرونا نگرانی و اضطراب ناشی از این ویروس را در شما به حداقل برساند و اقدام موثری در خصوص پیشگیری و انتقال ویروس کرونا باشد.

 

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 79 = 83