با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
کارل بنز یک مخترع و مهندس آلمانیتبار بود که توانست نخستین اتومبیل جهان را تولید کند. او در قرن ۱۹ میلادی توانست یک سه چرخه دارای موتور بسازد که نخستین «درشکه بدون اسب» جهان بود. او نخستین موتور احتراق درونی را اختراع کرد و توانست صنعت حمل و نقل را برای همیشه متحول کند. اهداف و رویاهای او در ابتدا تمسخر و رد میشدند؛ اما او میتوانست تصور کند که وسایل نقلیه دارای موتور تبدیل به ابزار اصلی حمل و نقل در جهان خواهند شد.
ماشینهایی که امروزه استفاده میشوند نیز هنوز به لطف اختراعات و نوآوریهای کارل بنز کار میکنند و نام او نیز با کمپانی مرسدس بنز زنده نگه داشته میشود. در ادامه در compro مروری کوتاه بر زندگی و فعالیتهای وی خواهیم داشت.
فهرست مقاله
تولد و سالهای نخستین زندگی فردریش بنز
کارل فردریش بنز در بیست و پنجم نوامبر سال ۱۸۴۴ در شهر مولبورگ آلمان، که امروزه کارلسروهه نامیه میشود، دیده به جهان گشود. او پدر خود را در سن دو سالگی در یک سانحه قطار از دست داد و تنها با مادرش در کارلسروهه به زندگی ادامه داد. علیرغم زندگی در فقر نسبی، مادر کارل همه تلاش خود را کرد تا پسرش از تحصیلات خوبی برخوردار باشد.
در آغاز، تحصیلات کارل بنز در زمینه قفلسازی متمرکز بود؛ اما به تدریج پا جای پای پدرش گذاشت و به سمت مهندسی لوکوموتیو رفت. او در سن ۱۵ سالگی در دانشگاه پلیتکنیک شهر خود ثبت نام کرد و در سال ۱۸۶۴، در سن ۱۹ سالگی با مدرک مهندسی مکانیک فارغالتحصیل شد. طی این سالها، وقتی دوچرخهاش را میراند، شروع به تصور و خیالپردازی درباره وسیله نقلیهای کرد که نوعی درشکه بدون اسب باشد.
پس از اتمام دوران تحصیلش، کارل بنز به مدت ۷ سال در چندین کمپانی مختلف به صورت حرفهای آموزش دید. او ابتدا به مدت دو سال در یک کمپانی مهندسی مکانیک کار کرد. سپس، برای کار به عنوان طراح و نقشه کش در کمپانی Scales به Mannheim نقل مکان کرد. بعد از آن و در سال ۱۸۶۸ او به Pforzheim رفت تا برای یک کمپانی ساخت پل کار کند. در آخر نیز به وین رفت تا مدت کوتاهی را به کار در یک شرکت ساخت سازههای فلزی بگذراند.
کارخانه بنز و نخستین اختراعات
در سال ۱۸۷۱، زمانیکه کارل بنز ۲۷ ساله بود به همره August Ritter، یک کارگاه مکانیکی در شهر منهایم راهاندازی کرد. سال اول فعالیت این شرکت فاجعه به تمام معنا بود. شریک بنز شخصی غیر قابل اعتماد از آب درآمد و مقامات محلی، کسب و کار آنها را توقیف کردند. در سال ۱۸۷۲، بنز با همسرش برتا ازدواج کرد و با حمایت وی و با استفاده از جهیزیهاش، سهم شریکش را خریداری کرد. او در سال ۱۸۸۳ این کمپانی را رها کرد و در همان سال، کمپانی بنز را پایهگذاری کرد. این کسب و کار ابتدا بر ساخت موتورهای ناترابردی یا موتورهای بخار ثابت تمرکز داشت؛ اما بنز همچنان به دنبال تحقق رویاهایش برای ساخت یک خودرو بود.
با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
کارل بنز نخستین تلاشهای خود را بر ساخت یک موتور دو زمانه معطوف کرد. اساس کار وی طراحیهای نیکولاس اوتو برای ساخت موتورهای ۴ زمانه بود. او در ماه دسامبر سال ۱۸۷۸ موفق به ساخت این موتور شد و یک سال بعد از آن پتنت طراحیاش به ثبت رسید. خلاقیت بنز در ساخت موتورهای دو زمانه بعدها به استانداردی برای ساخت این دسته از موتورها تبدیل شد. کمی بعد از ثبت پتنت طراحی موتورها، او پتنت سیستمهای مربوط به کنترل سرعت را ثبت کرد. پس از آن نیز سیستم احتراق با جرقه باتری، شمع، کاربراتور، کلاچ، سیستم تعویض دنده و رادیاتور آبی به لیست اختراعات بنز اضافه شد.
کارل بنز و ساخت اولین خودرو
نخستین موتور احتراق داخلی ساخته شده توسط کارل فردریش بنز به وسیله گازوئیل کار میکرد. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، علاقه او به دوچرخهسواری الهامبخش او برای ساخت یک وسیله نقلیه جدید بود. اولین طرح او برای این وسیله نقلیه یک سهچرخه بود. اتومبیل سه چرخه بنز که آن را موتور واگن نامید قادر به حمل دو نفر بود.
در آن زمان مخترع دیگری نیز در تلاش بود تا نسخه خودش از یک «درشکه بدون اسب» را تولید کند. اما کارل بنز به خاطر و تفاوت و خلاقیت به کار رفته در آن توجهات بیشتری را به خود جلب کرد. مدلی از نخستین خودروی بنز برای فروش ارائه شد و نخستین خرید ان در ۱۸۸۸ رخ داد. به دنبال ساخت این خودروی سه چرخ، بنز شروع به ساخت یک نسخه چهار چرخ کرد.
طی سالهای ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱، هزار و دویست خودروی چهار چرخ که به عنوان Velo شناخته میشدند، به تولید رسید. این محصول نخستین خودروی جهان بود که در چنین ابعادی تولید میشد. با این وجود، در دهه ۹۰ میلادی خودروهای بنز از تولیدات دیگر رقبا عقب ماندند. این خودروها با قیمتی کمتر و قدرت اسب بخار بیشتری در بازار موجود بودند. حدود سال ۱۹۰۳ کارل بنز کمپانیاش را ترک کرد تا به دنبال طراحیهای جدیدی برود. او یک کسب و کار جدید تولید اتومبیل را با پسرانش آغاز کرد؛ اما در ۱۹۱۲ از مدیریت این کمپانی نیز کنارهگیری کرد.
طراحی بنز و ارتقای آن
اگرچه اختراع بنز صنعت حمل و نقل و زندگی بسیاری ار افراد را متحول کرد؛ اما از همان ابتدا بینقص یا موفق نبود. بسیاری از تماشاگرانی که مراحل آزمایشی را مشاهده میکردند به تصادفات و مشکلات خودرو که ناشی از دشواری در کنترل بودند میخندیدند. نخستین تست موفق محصول در تابستان ۱۸۸۶ در یک جاده عمومی انجام شد. یک سال بعد دومین مدل این خودرو با چندین تغییر و اصلاح تولید شد. سومین مدل نیز در سال ۱۸۸۷ و با چرخهایی چوبی معرفی شد.
مشتریان اولیه خودروهای کارل بنز با مشکلات متعددی مواجه بودند. در آن زمان گازوئیل مانند امروزه در دسترس نبود و تنها در حجم کم و به عنوان یک محلول تمیزکننده در داروخانهها به فروش میرسید. به علاوه، لازم بود موتورواگنهای نخستین را هنگام بالا رفتن از تپه هل داد. همسر وی، برتا بنز که در آغاز نقش مهمی در تحقق رویاهای همسرش داشت، در رفع مشکلات فنی خودروها از جمله قدرت کم خودرو هنگام بالا رفتن ار تپه نیز نقش داشت. برتا در سفر مشهور خودش، اتومبیل را مسافت زیادی راند و به همسرش، کارل بنز پیشنهاد داد که یک چرخ دنده دیگر به ماشین اضافه کند.
داستان این سفر معروف به ۵ آگوست ۱۸۸۸ بر میگردد. صبح آن روز برتا ماشین همسرش را برداشت و به همراه دو پسرش برای دیدن مادرش مسافتی ۱۰۶ کیلومتری از Mannheim تا Pforzheim را طی کرد. او در مسیر با چندین و پند مشکل فنی سر و کله زد و در نهایت موفقیتش در رسیدن به مقصد را با تلگرامی به کارل اطلاع داد.
گسترش کمپانی بنز
به دنبال ارتقای خودروها و افزایش تقاضای مردم برای خرید این محصول، کارل بنز کارخانه خود را گسترش داد. تعداد کارکنان کمپانی او در عرض ۹ سال از ۵۰ نفر به ۴۳۰ نفر رسید. اگرچه کمپانیهای خودروسازی دیگری نیز به وجود آمده بودند؛ اما کمپانی بنز در قرن ۱۹ بزرگترین کارخانه تولید اتومبیل در جهان بود. با ادامه رشد، بنز به یک شرکت سهامی تضامنی تبدیل شد.
اعضای اضافه شده به شرکت، پیشنهاد دادند بنز خودروهایی ارزانتر و مناسب تولید عمده طراحی کند. در نتیجه، کارل بنز خودروهای ویکتوریا را تولید کرد. ویکتوریتا قابل استفاده برای دو سرنشین بود و قدرتی معادل ۳ اسب بخار داشت. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۱ مایل بر ساعت بود و توانست با فروش ۴۵ دستگاه به موفقیت برسد.
یک سال بعد و با بهبود طراحی، مدل Velo که پیش از این به آن اشاره کردیم وارد بازار شد. در نتیجهی آن موفقیت چشمگیری را به دنبال داشت. این خودرو در نخستین مسابقه اتومبیلرانی نیز شرکت کرد. یک سال بعد، یعنی در سال ۱۸۹۵ نیز بنز نخستین کامیون جهان را تولید کرد.
کارل بنز و مرسدس بنز
در سال۱۹۲۶ کمپانی بنز با یک کمپانی خودرو دیگر ادغام شد. این کمپانی که اکنون Daimler-Benz نام داشت، شروع به فروش خودروهای مرسدس بنز کرد. جالب است بدانید که دایملر در سال ۱۹۰۰ درگذشت و بنز و گوتلیب دایملر علیرغم زندگی در یک کشور و داشتن علایق مشابه هرگز با یکدیگر ملاقات نکردند. این دو کمپانی به صورت مجزا میزان تولید محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند؛ اما پس از اتمام جنگ جهانی اول با مشکل مواجه شدند.
دلیل این مشکل وضعیت اقتصادی نا به سامان آلمان پس از جنگ و لوکس به شمار آمدن خودرو بود. یکی از دلایل ادغام این دو شرکت نیز همین امر بود. به دنبال رکود اقتصادی و کاهش تولید و درآمد این دو شرکت، آنها برای حفظ منافع مشترکشان با یکدیگر همکاری کردند.
زندگی شخصی کارل بنز
کارل و برتا در سال ۱۸۷۲ با یکدیگر ازواج کردند. حاصل این ازدواج ۵ فرزند به نامهای یوجین، ریچارد، کلارا، تیلد و الن بود. افراد زیادی در آغاز راه بنز و تلاشهای او برای ساخت بنز را مسخره میکردند و متعقد بودند تلاش او بینتیجه است. با این وجود همسر وی همواره بنز را از نظر مادی و احساسی حمایت میکرد. بنز در خاطرات خود گفته است زمانهایی که من به سمت پرتگاه میرفتم تنها یک نفر کنار من ایستاده بود. آن شخص همسرم بود. شجاعت او بود که مرا قادر ساخت امیدی تازه پیدا کنم. به علاوه، بخش مهمی از افزایش توجه و محبوبیت خودروهای بنز پس از مسافرت موفق همسرش ایجاد شد.
سر انجام، کارل بنز پس از ۸۴ سال زندگی در چهارم آپریل سال ۱۹۲۹ دیده از جهان فرو بست.