زنان کارآفرین باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا موفق باشند؟

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

زنان حداقل نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. بنابراین زنان کارآفرین می توانند از نظر نیروی کار عامل مهمی برای توسعه به شمار می آیند. استفاده از نیروی کار زن آن گونه که در مورد مردان صورت گرفته، پیشرفت و فراگیری چندانی نداشته است. به طوری که اغلب زنان حتی زنان تحصیل کرده نیز آمار بالایی از بیکاری را به خود اختصاص می دهند.

سهم اشتغال زنان به اعلام آمارهای جدید فقط ده درصد است.

اما امروزه رفته رفته نقش زنان در ایجاد کسب و کارهای جدید مورد توجه قرار گرفته و سهم وسیعی از زنان از همین طریق وارد بازار کار شده اند. در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زنان به عنوان امیدی برای ارتقاء خانواده ها و رشد و توسعه کشورهای خود به حساب می آیند.

در این میان زنان کارآفرین با بهره گیری از خلاقیت و ریسک پذیری خود می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و از این طریق با بازار کسب و کار ارتباط برقرار کنند. دولت ها نیز با توجه به بحران های اقتصادی که اغلب کشورها با آن درگیرند و نیز نرخ رشد پایین جمعیت، نسبت به فعالیت اقتصادی زنان حساس تر و آگاه تر شده اند. چرا که چشم پوشی از این درصد جمعیت و محرومیت جامعه از منافع آنان ضررهای فراوانی در پی خواهد داشت.

در همین راستا برخی دولت ها با اصلاح قوانین و تأسیس مراکز آموزشی و اعطای تسهیلات ویژه خصوصا برای زنان کارآفرین سعی کرده اند، زمینه را برای ورود زنان به بازار کار فراهم و تسهیل کنند. قطعا علاوه بر کمک های دولتی باور پذیری خود زنان برای حضور در عرصه ی کار می تواند مهمترین عامل پیش برنده باشد. در این مقاله به تعدادی از ویژگی هایی که به شما کمک می کند تا یک زن کارآفرین موفق باشید اشاره می کنیم:

فهرست مقاله

زنان کارآفرین باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا موفق باشند؟

1- دوری از باور های غلط

این تفکر که مردان از زنان قوی تر و یا باهوش ترند یک باور غلط است که حاصل برخی نگاه های جنسیتی به زنان است. اتفاقا دیده شده که در شرایط مساوی بین مردان و زنان کارآفرین، بیشترین موفقیت از آن زنان بوده است. رقابت در بازار کار بدون توجه به جنسیت می تواند اتفاقات خوبی برای شما رقم بزند.

2- انجام تحقیقات گسترده و کافی

زمانی که ایده ای برای کارآفرینی پیدا کردید، به هیچ وجه آن را در حد روی برگه بودن متوقف نکنید. حتما برای سنجش و تقویت آن تحقیق کنید و راه های تضعیف یا تقویت ایده تان را بشناسید. از تجربه های دیگران استفاده کنید تا اشتباهات آنان را تکرار نکنید. این تحقیقات از هدر رفتن سرمایه و انرژی شما می کاهد و شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهد کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

زنان کارآفرین باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا موفق باشند؟

3- از دیگران دعوت به همکاری نمایید

زنان کارآفرین در جلب مشارکت دیگر افراد اغلب از مردان موفق ترند و به راحتی این مقوله را از طریق کمک کردن و نیز همدلی با دیگران به دست می آورند. توانایی برقراری ارتباط با دیگران و نیز همراه کردن آنان با خود امر ضروری است. این کار باعث می شود شما از تجربه تخصص دیگران در پیشبرد کار خود استفاده کنید. به این ترتیب تجربه ی یک کار تیمی با مزایای آن را به دست خواهید آورد.

4- وارد شدن در رقابت

رقابت در کسب و کار می تواند رشد دهنده شما و ایده تان در کارآفرینی باشد. قسمتی از ریسک پذیری در کارآفرینی ها استقبال از رقابت با دیگران است. در این صورت است که یک کارآفرینی نوپا بر افزایش ارزش های قابل ارائه اش برای مشتریان خود متمرکز می شود و به شدت به دنبال مزیت رقابتی خود با دیگر رقیبان خواهد بود.

5- بودجه داشته باشید

فکر کردن به میزانی از هزینه ها به عنوان هزینه های غیر قابل پیش بینی و یا حاصل از نوسانات قیمت در بازار آن هم معمولا به میزان 30 درصد بالاتر از بودجه تان می تواند شما را از خطر ورشکستگی و یا کمبود منابع مالی در امان نگه دارد. برای چنین امری باید یک برنامه ریزی دقیق و به روز و کارآمد داشته باشید. تا کسب و کار جدید شما آسیبی نبیند.

6- نسیه ندادن

روحیه لطیف زنانه نباید در انجام کارهای اقتصادی بر شما غلبه کند. شما کسب و کارتان را برای به دست آوردن سود و ایجاد ارزش افزوده به راه انداخته اید. برای رسیدن به اهدافتان که یکی از آن ها نیز می تواند کارهای خیریه باشد باید به موفقیت تان در رسیدن به سود بیشتر اهمیت بدهید.

زنان کارآفرین باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا موفق باشند؟

پس تا زمانی که پولی ندارید به مشتریان خود محصولی را به نسیه یا با مهلت پرداخت نفروشید. چرا که شما به زحمت هزینه ای را برای راه اندازی کسب و کارتان فراهم کرده اید و ممکن است با این کار موجودیت کسب و کارتان را به خطر بیندازید. در چنین شرایطی خصوصا در اوایل کار، کسب و کار آنلاین می تواند به عنوان یک روش سریع و کم هزینه برای شما مناسب باشد.

7- واقعی تر کردن هزینه های خود

زنان کارآفرین اغلب دچار این اشتباهات می شوند که برخی هزینه های افراطی و بیش از اندازه را انجام می دهند. مثلا اغلب به دنبال محصولات و مایحتاج نو و دست اول یا برخی تجهیزات و تبلیغات غیر ضروری هستند. در ابتدای کار شروع کردن با گزینه هایی که کم هزینه تر و در عوض کار آمد تر هستند از نظرمالی مقرون به صرفه تر خواهد بود.

8- از ایده های دیگران الگو بگیرید

گاهی می توان با الهام گرفتن از ایده دیگران و یا سرمایه گزاری بر روی ایده دیگران که خود قادر به اجرایی کردن آن ها نبوده اید، کسب و کار خودتان را رشد دهید. مثلا وقتی ایده هایی را که در کشوری دیگر اجرا شده است را با بومی سازی در سطحی وسیع با کشور محل زندگی تان تطبیق دهید و آن را به اجرایی شدن نزدیک کنید.

9- از بازارهای غلط خود را در امان نگه دارید

برخی از زنان کارآفرین بر اساس کلیشه های ذهنی خود ترجیح می دهند بر پایه وابستگی های شخصی و یا ارتباطات خود تصمیمامتی را بگیرند. بدون داشتن تحقیقات و مطالعات امکان سنجی و یا موقعیت شناسی، این کار غلطی است. چه بسا این نگاه ایستا شما را از برخی ظرفیت های موجود در اطراف تان و یا فرصت هایی ناب محروم کند. شما باید برای انتخاب یک بازار مناسب برای محصولات و یا خدمات تان از حقایق استفاده کنید و تمام ظرفیت ها و اطلاعات لازم را به دست آورید.

10- آگاهی و پیروی از قوانین و مقررات

بی اطلاعی از قانون همواره می تواند برای شما مضر باشد. مثل زمانی که از راه درستی که باید طی کنید منحرف شوید و یا حقی را از دست بدهید، متهم به برخی مسائل غیر واقعی گردید. از امتیازات خود محروم شوید و یا حتی هزینه های اضافه ای را برای برخورداری از امکانات رایگان بپردازید. در همه این موقعیت ها مشورت گرفتن از یک حقوق دان و یا یک وکیل که شما را به درستی هدایت کند، امری ضروری است. این کار می تواند موفقیت کسب و کار زنان کارآفرین را تضمین و تأمین کند.

زنان کارآفرین باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا موفق باشند؟

11- استفاده از فناوری و شبکه های اجتماعی

اغلب ایده های جدید با فناوری های جدید ارتباطی تنگاتنگ و جداناشدنی دارند. سرعت، دقت و پردازش بالای اطلاعات، سهولت در تبلیغات و صرفه جویی در بسیاری از هزینه ها امکاناتی است که یک فناوری جدید و متناسب با کسب و کار شما می تواند یاری گرتان باشد. زنان کارآفرین با غفلت نکردن از ظرفیت های خاص شبکه های اجتماعی می توانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

12- صادق باشید

یکی از ویژگی های اغلب زنان کارآفرین صداقت و راستی آنها است. شما می توانید با قربانی نکردن دیگران برای خواسته هایتان و یا پیگیری رقابت های منفی، دغل بازی و یا اقدامات غیرمنصفانه و غیر صادقانه حس اعتمادی را در دیگر شرکت ها نسبت به خود ایجاد کنید که رفته رفته به بزرگترین سرمایه ی شما و یک مزیت رقابتی بی بدیل تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی همه مایل خواهند بود با فردی که صادق و قابل اطمینان است همکاری کنند.

13- بین زندگی و کارتان توازن برقرار کنید

از آنجایی که نقش و تأثیر گذاری زنان در زندگی خانوادگی از مردان بیشتر است، ایجاد توازن در کار و زندگی آنان مقوله ای مهم است. زنان همواره مسئولیت زندگی شخصی و خانوادگی را بر عهده دارند. ولی زنان کارآفرین که توانسته اند بین کار و زندگی شان توازن برقرار کنند موفق تر عمل کرده اند. چنین زندگی متوازنی حتی ذهن را برای ایده های خلاق آماده تر می کند.

14- نگاه بلند مدت همراه با آموزش

زنان کارآفرین احتیاط و آینده نگری بیشتری نسبت به مردان دارند. به همین دلیل نیز در مواجهه با مشکلات سرسختی بیشتری از خود نشان می دهند. این احتیاط در تضاد با ریسک پذیر و جرأت آنها برای برداشتن گام های بعدی نیست؛ بلکه در مواردی مثل آموزش دادن دیگران برای جانشینی که نوعی انتقال تجربه نیز هست دیده می شود. چیزی که در اغلب شرکت های تحت مدیریت مردان کمتر مشاهده می شود. این روحیه رنان کارآفرین آن ها از موهبت برخورداری از همفکری و ایده های دیگران نیز بهره مند می کند.

سخن پایانی

اگر شما نیز به عنوان یک زن قصد دارید وارد بازار کسب و کار شوید و به دیگر زنان کارآفرین موفق بپیوندید، 14 ویژگی این مقاله را بار دیگر مرور کنید. سعی کنید با برنامه ریزی و اعتماد به نفس در کسب و کارتان موفق شوید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + = 20