قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

فهرست مقاله

مقدمه

کار کردن و کسب درآمد از طریق کارآفرینی، کار ساده‌ای نیست، زیرا در دنیای امروز هر کارآفرینی علاوه بر رکود اقتصادی و رقبا، با بازخوردهای منفی زیادی روبرو است که اگر به آن‌ها توجه زیادی نشان دهد، باعث از بین رفتن انگیزه وی می‌شود. کارآفرین بودن بی شباهت به این نیست که شما ناخدای یک کشتی بادبانی در دریای پر خروش و متلاطم کسب و کار باشید. شما وظیفه دارید کشتی و سرنشینان آن را به ساحل موفقیت برسانید و برای این کار باید انگیزه کسب و کار بالایی داشته باشید.

هر کارآفرینی ممکن است گاهی اوقات انگیزه خود را از دست بدهد، مخصوصا اگر کارآفرین در ابتدای راه باشد و راه زیادی را طی نکرده باشد. هر کارآفرینی باید کلید از دست ندادن انگیزه کسب و کار خود را داشته باشد و قدرتمند عمل کند. در این مقاله به راه‌هایی برای افزایش انگیزه کسب و کار در کارآفرینان پرداخته می‌شود تا این راه‌ها همراه کارآفرینان در داشتن شاه‌کلید انگیزه همیشگی در کسب و کار باشند.

اول: در جهت رسیدن به اهداف اصلی خود شفاف و راسخ بمانید

هر کارآفرینی باید بداند که اگر اهداف کلیدی خود را فراموش کند و دچار روزمرگی شود، در نهایت از بین می‌رود. بهترین راه برای اینکه انگیزه کسب و کار، همیشگی باشد این است که بدانید دقیقا کجا قرار است بروید و چگونه به آنجا می‌خواهید برسید. با اتمام هر روز کاری، اهداف خود را به یاد آورید و در ذهن خود آن را تأیید نمایید. گاهی لازم است اهداف کسب و کار را برای همکاران خود نیز تکرار کنید تا فراموش نشود که هدف اصلی از ایجاد کسب و کار چه بوده است.

هر کسی می‌داند که رسیدن به هدف، خود یک ایجاد انگیزه کسب و کار است، پس برای اینکه انگیزه خود را همیشگی کنید، برای رسیدن به اهداف اصلی، چند زیر هدف قرار دهید که قابل‌اجرا باشند و هر بار که یک زیر هدف را با موفقیت طی می‌کنید و به هدف یا اهداف اصلی نزدیک می‌شوید، یک جشن کوچک بگیرید. آنچه در راه رسیدن به هدف اصلی می‌خواهید انجام دهید باید روشن و برجسته باشد و هر روز انرژی خود را حفظ کنید.

دوم: اهداف شخصی خود را تنظیم کنید

علاوه بر داشتن اهداف اصلی در کسب و کار، هر کارآفرینی دارای ارزش‌های اصلی در زندگی کسب و کاری خود است که این ارزش‌ها معمولا به اهداف شخصی در کسب و کار تعبیر می‌شوند. متأسفانه بسیاری از افرادی که کسب و کار خود را شروع می‌کنند، فراموش کرده‌اند که اهداف شخصی خود را ایجاد کنند و برخی افراد هم این اهداف شخصی را در ابتدای امر ایجاد کرده‌اند و آن‌ها را با گذشت زمان، از یاد برده‌اند. پس برای به وجود نیامدن چنین مشکلی بهترین راه این است در شروع به کسب و کار، دلایل شخصی خود را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بنویسید.

شما می‌توانید این اهداف شخصی را بر روی یک‌تکه کاغذ بنویسید و آن را بر روی تلفن، لپ‌تاپ یا هرجایی که قابل‌رؤیت است، بچسبانید و با دیدن آن‌ها انرژی خود را حفظ کنید و انگیزه خود را از دست ندهید. بعضی از دلایل شخصی که یک کارآفرین می‌تواند داشته باشد عبارت‌اند از:

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

من می‌خواهم رئیس خود باشم.

من می‌خواهم پروژه‌های خود را طراحی و ایجاد کنم.

من می‌خواهم فرصت رشد کسب و کار را برای خود و دیگران داشته باشم.

من می‌خواهم توانایی پرداخت حقوق به خودم را داشته باشم و حقوق‌بگیر شخص دیگری نباشم.

سوم: دستور‌العمل ثابت، حفظ نگرش خوش‌بینانه در هنگام شکست در کسب و کار

بسیار طبیعی است که به‌عنوان یک کارآفرین گاهی احساس خستگی و ناامیدی کنید و خود را در تنهایی مورد سرزنش قرار دهید؛ اما باید به یاد داشته باشید که یک نگرش منفی، بار روانی زیادی دارد و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. در حالی‌که هر کارآفرینی برای موفقیت در کسب و کار به یک روان سالم و انرژی مضاعف احتیاج دارد. نباید فراموش کرد که برای ادامه مسیر دادن و رسیدن به موفقیت، هنگام روبرو شدن با یک شکست، حفظ نگرش خوش‌بینانه است. شما می‌توانید یک نقل‌قول انگیزشی یا یک عکس انگیزشی را در اتاق کار خود به دیوار نصب کنید که همیشه نگرش خوش‌بینانه خود را داشته باشید.

چهارم: داستان پیروزی کارآفرین‌های دیگر، اهرم‌هایی برای انگیزه کسب و کار

داستان‌های زیادی از موفقیت کارآفرینان در دنیای واقعی وجود دارد. می‌توانید از این داستان‌ها به‌عنوان منبع انگیزه استفاده کنید و مهم‌تر اینکه از این داستان‌ها یاد بگیرید و کسب تجربه نمایید. شاید مشکلی در کسب و کارتان داشته باشید و از آن غافل هستید و با خواندن سرگذشت کارآفرینان دیگر، متوجه مشکل و راه‌حل، هم‌زمان، شوید.

پنجم: به یاد داشته باشید که کار برای دیگران، هدر رفتن استعداد و خلاقیت است

گاهی اوقات کارآفرین فشار زیادی را متحمل می‌شود. در این اوقات کار کردن برای دیگران و رئیس داشتن، برای کاهش مسئولیت‌ها، آسان‌تر به نظر می‌رسد از راهی که به‌عنوان یک کارآفرین انتخاب کرده‌اید. هیچ‌وقت فراموش نکنید که چرا یک کسب و کار برای خودتان راه انداخته‌اید. به یاد داشته باشید که کار کردن برای دیگران و تحت امر بودن دیگری، باعث هدر رفتن استعداد و خلاقیت شما می‌شود. زمان شما دیگر در اختیار خودتان نیست و باید در قبال زمان و ذهن خود به دیگری پاسخگو باشید. وقتی به این موارد فکر کنید و اینکه فشارهای به وجود آمده موقتی هستند و با تلاش و گذشت زمان همه‌چیز درست می‌شود انگیزه کسب و کار به‌عنوان یک کارآفرین به شما برمی‌گردد.

ششم: حفظ سلامتی با یک روال همیشگی

استرس در کسب و کار امری اجتناب‌ناپذیر است اما یادگیری نحوه برخورد مناسب با آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که افراد احساس خوبی ندارند، فراموش می‌کنند که از لحاظ فیزیکی مراقب خود باشند و نگذارند جسم آن‌ها بیمار شود. سلامت جسمانی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت روانی افراد داشته باشد. پس هر کارآفرینی نیز از این امر مستثنای نیست و باید به‌ظاهر و جسم خود نیز برسد.

بنابراین بسیار مهم است که هر کارآفرینی موارد زیر را رعایت کند:

  • رژیم غذایی سالم برای خود داشته باشد و آن را حفظ کند.
  • به طور منظم ورزش کند و بدن خود را روی فرم نگه دارد.

زمانی که به‌عنوان یک کارآفرین به خودتان برسید، برای کارهای مربوط به کسب و کار و کارآفرینی نیز انگیزه لازم را خواهید داشت.

انگیزه کسب و کار چیست؟
انگیزه کسب و کار

هفتم: ابتدا به دیگران فکر کنید

بهترین راه برای پیدا کردن انگیزه در هر شرایطی این است که خود را فراموش کنید و به دنیای اطرافتان توجه کنید یعنی به این فکر نکنید که چگونه می‌توانید بهتر باشید؛ بلکه به این فکر کنید چگونه می‌توانید جهان اطرافتان را بهبود بخشید. اهداف خود را برای بهبود جامعه خود، خانواده خود یا هر کسی دیگری به‌جز خودتان گسترش دهید. زمانی که با ایجاد یک شغل برای یک زن سرپرست خانوار باعث شده‌اید که فرزند او راه پیشرفت را طی کند یک انگیزه کسب و کاری عالی برای ادامه راه و گسترش کسب و کار خود خواهید داشت.

هشتم: هر روز دوباره شروع کنید

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید یک روز تازه را شروع کنید، بدون اینکه به اشتباهات روز گذشته فکر کنید. همین آغاز کردن یک روز جدید، به‌طور مداوم، تفاوت یک صاحب کسب و کار موفق با کسی است که شکست خورده است. کارآفرین موفق روز خود را با یک ذهن باز آغاز می‌کند، بدون اینکه شکست‌های روزهای قبل خود را مثل چماق بر سر خود بکوبد و خود را محکوم به شکست همیشگی کند. یک کارآفرین موفق با تمرین کردن، ذهن خود را منظم می‌سازد تا یک نظم دائمی پیش‌رونده و ذهنی آماده داشته باشد. اشتباهات می‌توانند تبدیل به فرصت شوند و شکست‌ها برای کسب تجربه، درس باشند؛ فقط بستگی به این دارد که شما به‌عنوان یک کارآفرین چگونه به این اشتباهات و شکست‌ها نگاه می‌کنید.

نهم: کانال‌هایی برای دریافت بازخورد مشتریان تنظیم کنید

بازخورد مشتریان نسبت به کسب و کار شما بسیار مهم است. بهتر این است که کانال‌هایی برای بازخورد مشتری تنظیم کنید و راه ارتباط با مشتری را همواره باز بگذارید. زمانی که یکی از ایرادهای محصول یا خدمت شما را یکی از مشتریان به شما بازخورد دهد، شما در تلاش خواهید بود که این مشکل دوباره تکرار نشود و به همین جهت سبب تقویت محصول و شرکت شما می‌شود. البته بازخورد فقط مختص اعتراض‌ها و مشکلات نیست، گاهی مشتری از یک محصول یا خدمت بسیار راضی است و از طریق همین راه ارتباطی، خرسندی خود را اعلام می‌کند و همین امر برای ادامه کسب و کار انگیزه می‌سازد.

دهم: افراد باانگیزه را برای کسب و کارتان جذب کنید

اگر در معرض دید اطرافیان خود هستید و مدام برای هوشتان مورد تشویق دیگران قرار می‌گیرید احتمال زیادی دارد که در جای اشتباهی قرار گرفته‌اید و مسیر را اشتباه طی کرده‌اید. فراموش نکنید که بزرگ‌ترین منبع انگیزه کسب و کار این است که افراد پرشور و خوش‌بین در اطراف خود داشته باشید که آرزوهای بزرگ و ذهن‌های باز و درخشان دارند. همیشه تیمی را تشکیل دهید که به رشد شما کمک کنند، موجب تقویت فکری شما شوند و ذهن شما را محدود نکنند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه هر کارآفرینی برای رسیدن به هدف نهایی، راهی طولانی و پر فراز و نشیب پیش رو دارد باید انگیزه کسب و کار را به‌صورت دائمی حفظ و تقویت کند. همان‌طور که در متن مقاله آمده است مشتری، تیم، اهداف، سلامتی خود و ذهن؛ محوریت موفقیت در هر فرد کارآفرین است که ذهن و نوع اندیشه وی نسبت به هر کدام از موارد ذکرشده موجب انگیزه کسب و کار می‌شوند.

 

با همراهی پیشروان کسب و کار ؛ کشتی بادبانی کسب و کار خود را در تلاطم امواج بازار با انگیزه و لذت تا مقصد مطلوب رهبری کنید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =