مادام واکر اولین کارآفرین میلیونر زن آمریکا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مادام واکر اولین زن میلیونر آمریکایی آفریقایی بود که با تولید محصولات تخصصی مراقبت مو کسب و کار موفقی راه اندازی کرد. او از اولین زنان آمریکایی بود که به یکی از ثروتمندترین کارآفرینان جهان تبدیل شد.

فهرست مقاله

مادام سی.جی واکر چه کسی بود؟

مادام واکر که سال ها از بیماری پوست سر که منجر به ریزش موی او شده بود، رنج می برد، محصولات مراقبت مو آفریقایی آمریکایی را اختراع کرد. او به سراسر کشور سفر می کرد و با سخنرانی های خود، محصولات خود را تبلیغ می کرد. در نهایت آزمایشگاه های مادام سی.جی واکر را برای تولید لوازم آرایشی و آموزش زیبایی تاسیس کرد. کسب و کار او باعث شد که او یکی از اولین زنان آمریکایی باشد که به یک میلیونر خودساخته تبدیل می شود. او همچنین به خاطر تلاش های بشردوستانه خود، از جمله کمک مالی به انجمن YMCA ایندیاناپولیس در سال ۱۹۱۳، مشهور بود.

اوایل زندگی

مادام واکر با نام اصلی سارا بریدلاو در ۲۳ دسامبر ۱۸۶۷ در مزارع پنبه ای در نزدیکی دلتا، لوئیزیانا به دنیا آمد. والدین او، اوون و مینروا، که برده بودند اخیرا آزاد شده بودند. سارا، که فرزند پنجم آنها بود، اولین کسی بود که در خانواده اش، به عنوان شخصی آزاد به دنیا آمد. مینروا در سال ۱۸۷۴ و سال بعد اوون نیز درگذشت. بنابراین مادام واکر در سن هفت سالگی یتیم شد.

پس از درگذشت پدر و مادرش، سارا برای زندگی به خانه خواهرش لووینا و همسرش رفت. این سه نفر در سال ۱۸۷۷ به ویكسبورگ، می سی سی پی نقل مکان كردند، جایی که سارا پنبه می چید و به احتمال زیاد به کارهای خانه می پرداخت، اگرچه هیچ شواهدی در مورد اثبات اشتغال وی در آن زمان وجود ندارد.

مادام واکر محیط کار پر تنشی داشت و همچنین بدرفتاری های مکرر همسر خواهرش را تحمل می کرد. در نتیجه برای فرار از این شرایط با مردی به نام مک ویلیام ازدواج کرد. در ۶ ژوئن ۱۸۸۵، سارا دختری به نام “A’Lelia” به دنیا آورد. همسر مادام واکر دو سال بعد درگذشت. بنابراین سارا و A’Lelia به سنت لوئیس نقل مکان کردند. برادران سارا در این شهر به عنوان آرایشگر فعالیت می کردند.

مادام واکر اولین کارآفرین میلیونر زن آمریکا

سارا نیز به عنوان رختشوی کار خود را شروع کرد و روزانه ۱.۵۰ دلار درآمد داشت. درآمدی که برای فرستادن دخترش به مدارس عمومی شهر کافی بود. او همچنین هر وقت که ممکن بود در مدرسه عمومی شبانه شرکت می کرد. زمانی که در سنت لوئیس بود، مادام واکر با همسرش چارلز جی واکر که در زمینه تبلیغات فعالیت می کرد، آشنا شد. او بعداً به ارتقاء کسب و کار مادام واکر در زمینه محصولات مراقبت از مو کمک کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مراقبت از مو

در دهه ۱۸۹۰، مادام واکر دچار اختلالی در پوست سرش شد که بیشتر موهای خود را طی این بیماری از دست داد. در  نتیجه او در تلاش برای بهبود وضعیت خود شروع به آزمایش روش های خانگی تولید محصولات مراقبت از مو و همچنین خرید این محصولات کرد. در سال ۱۹۰۵، توسط Annie Turnbo Malone، یک کارآفرین موفق، در زمینه محصولات مراقبت از مو، به عنوان نماینده شرکت استخدام شد و به دنور، کلرادو نقل مکان کرد.

شرکت خانم مادام واکر

در حالی که همسرش، چارلز، به او کمک می کرد تا تبلیغات درمانی را در مورد مراقبت از مو برای آمریکایی های آفریقایی تبار انجام دهد، او در حال بهبودی بود. همچنین چارلز او را تشویق کرد تا از نام “مادام واکر” استفاده کند. در نتیجه پس از آن به این نام شناخته شد. در سال ۱۹۰۷ واکر و همسرش برای تبلیغ محصولات خود به جنوب و جنوب شرقی سفر کردند و به سخنرانی در مورد «روش واکر» شامل فرمول پماد مخصوص، شانه مو و استفاده از شانه های گرم پرداختند.

واکر به یکی از مشهورترین آمریکایی های آفریقایی تبار تبدیل شد و مورد استقبال مطبوعات سیاه پوستان قرار گرفت. موفقیت کسب و کار او باعث شد بتواند در خانه هایی زندگی کند که نسبت به محلی که در آن بزرگ شده بود بسیار متفاوت بود.

مادام واکر اولین کارآفرین میلیونر زن آمریکا

نمایندگان واکر

واکر و همسرش در سال ۱۹۰۸، با افزایش سودی که از فروش محصولات خود به دست آوردند، یک کارخانه و یک موسسه زیبایی در پیتزبورگ افتتاح کردند. تا سال ۱۹۱۰، زمانی که مادام واکر کسب و کار خود را به ایندیاناپولیس منتقل کرد، شرکت تولیدی مادام سی جی واکر به شدت، با سودهایی که معادل چند میلیون دلار پول امروزی بود موفقیت کسب کرده بود. در ایندیاناپولیس، این شرکت نه تنها محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می کرد، بلکه نحوه فروش محصولات را نیز آموزش می داد.

نمایندگی های واکر در کلیه جوامع سیاه‌پوست ایالات متحده مشهور شدند. آنها به نوبه خود، فلسفه اکیزگی و زیبایی واکر را به عنوان ابزاری برای پیشبرد وضعیت آمریکایی های آفریقایی تبار ترویج دادند. واکر برای نمایندگان خود انجمن ها و همایش هایی برگزار می کرد که نه تنها فروش موفق، بلکه موفقیت های بشردوستانه و تحصیلی را در بین آمریکایی های آفریقایی تبار رواج داد.

سال های هارلم

در سال ۱۹۱۳، واکر و چارلز از یکدیگر طلاق گرفتند. بعد از این جدایی او به تنهایی در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب سفر کرد؛ کسب و کار خود را ارتقا داد و افراد دیگری را برای آموزش روش های مراقبت از مو استخدام کرد. A’Lelia در حالی که مادرش سفر می کرد، به خرید و فروش ملک در هارلم، نیویورک کمک می کرد و مناطقی که برای فعالیت های تجاری آینده مناسب بودند را تشخیص می داد.

در سال ۱۹۱۶، پس از بازگشت از سفرهای خود، مادام واکر به خانه شهری جدید خود در هارلم نقل مکان کرد. وی از آنجا به کار خود ادامه می داد. ضمن اینکه کارهای روزانه کارخانه خود در ایندیاناپولیس را به نماینده خود واگذار کرده بود. واکر به سرعت خودش را با فرهنگ اجتماعی و سیاسی رنسانس هارلم وفق داد. او بنیادهای خیرخواهی را تاسیس کرد که شامل بورس های تحصیلی، کمک های مالی به خانه سالمندان، NAACP و کنفرانس ملی لینچینگ، از جمله سازمان های متمرکز بر بهبود زندگی آمریکایی های آفریقایی تبار بود.

وی همچنین به عنوان یک آمریکایی آفریقایی بیشترین میزان پول را برای ساخت YMCA ایندیاناپولیس در سال ۱۹۱۳ اهدا کرد. شهرت واکر به عنوان یک کارآفرین با میزان شهرت او به جهت انجام فعالیت های نیکوکاری به یک اندازه بود. او باشگاه هایی را برای کارمندان خود تاسیس کرد و آنها را ترغیب کرد که به جوامع خود بازگردند و به آنها برای انجام این کار پاداش داد. در زمانی که مشاغل برای زنان سیاه پوست نسبتاً محدود بود، او استعدادهای زنان را رواج داد، حتی اساسنامه شرکت خود را مبنی بر این که فقط یک زن می تواند در سمت ریاست فعالیت کند، تغییر داد.

خانه مادام واکر

در سال ۱۹۱۸ در ایروینگتون، هادسون در حدود ۲۰ مایلی شمال شهر نیویورک در دره هادسون، یک عمارت ایتالیایی ساخت که Lewaro نام داشت. این طرح توسط Vertner Tandy، معمار برجسته آمریکای آفریقایی طراحی شد. این ویلا مکان تجمع بسیاری از مشاهیر دوره رنسانس هارلم بود و در سال ۱۹۷۶ به عنوان یک نشان تاریخی ملی معرفی شد.

مادام واکر اولین کارآفرین میلیونر زن آمریکا

مرگ مادام واکر

واکر در ۲۵ می ۱۹۱۹ در سن ۵۱ سالگی در ویلا لوارو در اثر فشار خون بالا درگذشت. در سال ۱۹۸۱، شرکت تولیدی واکر فعالیت خود را متوقف کرد. یک خط لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از مو با نام مادام سی.جی واکر در شعب Sephora در دسترس است. واکر یک سوم املاک خود را به دختر خود واگذار کرد، که به عنوان یکی از افراد مهم در رنسانس هارلم شناخته می شود، و مابقی آن را به خیریه های مختلف اهدا کرد. مراسم تشییع پیکر واکر در ویلای او انجام شد و وی در گورستان وودلاون در برانکس نیویورک به خاک سپرده شد.

میراث مادام واکر

در سال ۱۹۲۷، ساختمان واکر، یک مرکز هنری که او قبل از مرگ خود کار روی آن را آغاز کرده بود، در ایندیاناپولیس افتتاح شد. این مرکز مهم فرهنگی آمریکایی آفریقایی به مدت ده ها سال فعالیت داشت و اکنون به عنوان یک مکان تاریخی ملی ثبت شده است. در سال ۱۹۹۸، سرویس پستی ایالات متحده تمبر واکر را به عنوان بخشی از سری «میراث سیاه پوستان» منتشر کرد.

برنامه های وی برای دفتر مرکزی ایندیاناپولیس، ساختمان واکر، پس از مرگ وی انجام شد و در سال ۱۹۲۷ به پایان رسید. امروز، مادام واکر به عنوان یک کارآفرین زن پیشگام سیاه پوست شناخته می شود که به جهت استقلال مالی، کسب و کار و نیکوکاری خود الهام بخش بسیاری از زنان است.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 20 = 21