فیلیپ همپسون نایت متولد 24 فوریه 1938 میباشد. او از تاجرین بزرگ و میلیاردر آمریکایی است. فیلیپ یکی از بنیانگذاران و مدیران برجسته شرکت نایک می باشد. در 23 ژوئیه 2020 ، نایت توسط Forbes به عنوان بیست و چهارمین فرد ثروتمند جهان معرفی شد. دارایی خالص او در آن زمان 50.7 میلیارد دلار برآورد شده بود. علاوه بر این او مالک شرکت تولید فیلم استاپ موشن لایکا نیز میباشد. نایت فارغ التحصیل دانشگاه اورگان (university of Oregon) و دانشکده بازرگانی استنفورد (stanfordGSB) است. در این مقاله در این compro به معرفی این تاجر بزرگ آمریکایی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
فهرست مقاله
فیلیپ همپسون نایت متولد پورتلند در اورگان است. او در خانوادهای پنج نفره و در محله پورتلند در ایستمورلند بزرگ شد. پدر نایت _ویلیام دبلیو نایت_ وکیل ناشر روزنامه بود. ویلیام ناشر مجله «اُرگان ژورنال» بود. در نتیجه او در کودکی در رفاه کافی زندگی کرده است. پدر فیلیپ فردی سلطه گر و در عین حال دلسوز بود.
پدر فیلیپ نایت پسر خود را تشویق میکرد تا از مرز محدودیتهای عبور کند. پدر او در آن زمان از داد شغل به پسرش در روزمانهی امنتاع کرد. او معتقد بود فیلیپ باید به صورت مستقل و بدون وابستگی به او کار پیدا کند. در نتیجه فیلیپ در یکی از روزنامههای رقیب روزنامهی پدر خود مشغول به کار شد. فیلیپ در شیفت صبحگاهی این روزنامه فعالیت میکرد. وظیفهی فهرست بندی نتایج ورزشی بود.
فیلیپ دبیرستان خود را در مدرسهی کلیولند در پورتلند گذراند. پس از اتمام دبیرستان به دانشگاه اورگان (UO) در یوجین رفت. او از کودکی علاقه ی زیادی به دویدن داشت. زمانی که به دانشگاه رفت نیز پی این علاقهی خود را گرفت. او در دانشگاه با پیل بیل بوئرمن، مربی افسانه ای ملاقات کرد. فیلیپ نایت زیر نظر او به عنوان دونده ی متوسط تمرین می کرد. سرانجام این فعالیت ها منجر به دوستی عمیق و معنادار نایت و بوئرمن شد.
در آخر نایت در سال 1959 در رشته ی روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد. فیلیپ حتی پس از فارغ التحصیلی نیز از آینده و علاقه ی خود اطمینان نداشت. او سردرگم بود و نمیداشت در آینده میخواهد چه کاره شود. در نتیجه او به سراغ خدمت سربازی خود رفت. نایت پس از فارغ التحصیل به مدت یک سال به خدمت سربازی رفت.
پس از پایان خدمت سربازی فیلیپ نایت تصمیم به ادامه تحصیل گرفت. او برای مقطع کارشناسی ارشد در رشته ی تجارت در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد. یکی از تکالیف دانشجویان این رشته در دانشگاه ایجاد تجارت جدید بود. نایت برای این تکلیف نقشه ای برای مشاغل مربوط به کفشهای ورزشی ارائه کرد. عنوان مقالهی او “آیا کفش های ورزشی ژاپنی می توانند کاری را که دوربینهای ژاپنی با دوربینها آلمانی کردند را با کفشهای ورزشی آلمانی بکند؟” بود. پس از پایان این مقاله او متوجه شد که تجارت در زمینهی کفش ورزشی علاقه زیادی دارد. فیلیپ نایت در سال 1962 با مدرک MBA از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد.
نایت پس از فارغ التحصیلی به سفر دور دنیا رفت. او در نوامبر 1962 از کشور ژاپن دیدن کرد. در آنجا کفش های دو با نام تجاری Tiger که توسط شرکت Onitsuka Co. Knight تولید میشد توجه او را جلب کرد. او به دلیل کیفیت بالا و هزینه پایین این کفش ها جذب آن ها شد. در نتیجه بدون لحظهای درنگ به سرعت قرارداد توزیع با این شرکت را امضا کرد.
فیلیپ پس از بازگشت از سفر در یک شرکت حسابداری مستقر در پورتلند مشغول به کار شد. البته طرح تجاری خود را فراموش نکرده بود و روی آن نیز کار می کرد. فیلیپ نایت با بوئرمن دوست قدیمی و مربی سابق خود همکاری کرد. آن ها مشارکت توزیع کفش در آمریکا را ایجاد کردند. در نتیجه شرکت Blue Ribbon Sports در سال 1964 تأسیس شد.
فیلیپ و دوئرمن سخت تلاش کردند تا تجارت خود را گسترش و توسعه دهند. چند سال پس از تأسیس آن ها موفق شدند فروشگاه های خرده فروشی خود را در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، یوجین و اورگان افتتاح کنند. شرکت آن ها عملکرد بسیار خوبی داشت. در اواخر دهه 1960 آن ها توانستند سود قابل توجهی از این شرکت بدست آوردند.
در سال 1971 فیلیپ نایت و بوئرمن در رابطه با بستن قرارداد با اونیتساکا با اختلاف نظر روبرو شدند در نتیجه آن ها تصمیم گرفتند که هر یک شرکت خود را تاسیس کنند. جف جانسون پیشنهاد کرد که نام شرکت جدید “نایک” به معنی الهه بالدار یونانی پیروزی بگذارند. جف جانسون یکی از دوستان نایت و کارمندان Blue Ribbon Sports بود.
نایت هدف های بزرگی برای نایک داشت. او مشتاق طراحی محصولاتی بود که برترین ورزشکاران جهان مایل به استفاده از آنها بودند. در نتیجه سراغ این هدف بزرگ خود رفت. در این بین او با ورزشکاران پیست المپیک مانند استیو پرفونتین _دونده مسافت طولانی_ آشنا شد. فیلیپ نایت امید داشت بتواند استیو و دیگر بازیکنان المپیک را تحت تأثیر محصولت خود قرار دهد. Cortez یکی از مدل های نایک بود که در آزمایشات المپیک 1972 عرضه شد. این کفش با نتیجه ی بسیار مثبت سودآوری همراه بود.
سود این شرکت طی سالهای بعد چندین برابر شد. تا جایی که تا سال 1980 نایک توانست نیمی از بازار کفشهای ورزشی را در مشت خود بگیرد. فیلیپ نایت با جان مک انرو _فوق ستاره تنیس_ قراردادی برای تبلیغات بست. این یکی از بهترین حرکات او در زمینهی بازاریابی بود. در آن مکنرو از ناحیه مچ پای خود آسیب دیده بود. او مدل خاصی از کفشهای نایک را پوشید. در نتیجه ی این حرکت فروش آن مدل در ماه های آینده تا چندین برابر افزایش یافت.
نایک در دهه های 1980 و 1990 شاهد رشد مداوم و مستحکمی بود. شهرت فزاینده این شرکت به فیلیپ نایت این فرصت را داد تا برای تأیید به سراغ تعداد بیشتری از ورزشکاران مشهور جهان برود. برای مثال او سراغ ورزشکارانی همچون مایکل جردن، آندره آگاسی، چارلز بارکلی و تایگر وودز رفت.
در دههی 1990 نایت تصمیم به گسترش تجارت خود شد. شرکت نایک به سمت تولید پوشاک هاکی، گلف و فوتبال رفت. در نتیجه درآمد این شرکت قبل از سال 1999 به بیش از 10 میلیارد دلار از فروش سالانه رسید
در نوامبر 2004 فیلیپ تصمیم به استعفا از مدیرعاملی نایک گرفت. البته او همچنان رئیس هیئت مدیره بود. پس از آن او در ژوئن 2015 اعلام کرد که از سمت خود به عنوان رئیس این شرکت نیز کناره گیری میکند.
فیلیپ نایت شرکت نایک را در سال 1971 تاسیس کرد. امروزه نایک یک شرکت چند ملیتی است و در چندین کشور در سراسر جهان شعبه ها و نمایندگی های بزرگ دارد. نایک از تولید کفش های ورزشی شروع به کار کرد. در حال حاضر یکی از بزرگترین تأمین کنندگان کفش، پوشاک ورزشی و تولید کننده عمده تجهیزات ورزشی است. این برند یکی از با ارزش ترین و تأثیر گذارترین برندها در بین مشاغل ورزشی است.
نایت با همسرش _ پنه لوپه “پنی” پارک_ در سپتامبر 1968 ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن ها چهار فرزند _سه دختر و یک پسر_ بود. متیو پسر فیلیپ در سال 2004 در تصادف غواصی جان خود را از دست دادک.
نایت در سال 2006 مبلغی معادل 105 میلیون دلار به GSB استانفورد اهدا کرد. این مبلغ تا آن زمان بزرگترین کمک شخصی به یک مدرسه تجاری آمریکایی بود.
فیلیپ به همراه همسرش در سال 2008، 100 میلیون دلار به موسسه سرطان OHSU کمک کرد.
در سال 2012 نیز نایت 65،000 دلار آمریکا به کمیته اقدام سیاسی (PAC) آموزش عالی کمک کرد.
کاربرد هوش مصنوعی AI در بازاریابی داده محور (کسب و کار هوشمند) BI
امروزه دانش و ایده می تواند که با نیروی کم، قدرت عظیم تولید کند.
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
برای موفقیت خود و معرفی خود به دیگران نیاز دارید که خود را بهتر بشناسید.…
مدل جهانی دیسک DISC در دنیا بهعنوان یکی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی، بهبود و توسعه…