با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
فهرست مقاله
مقدمه
امروزه برای موفقیت در کسب و کار علاوه بر اینکه لازم است فردی ماهر و با تخصص بالا باشید، باید در عین حال شخصی منعطف و دارای برنامهریزی باشید. بسیاری از افراد وقتی یک کسب و کار را شروع میکنند تصور میکنند که آغاز یک کسب و کار به سادگی روشنکردن یک کامپیوتر یا بازکردن یک در به سمت دنیای شیرین کسب و کار است ولی در عمل با شرایط بسیار دشواری مواجه میشوند و در نهایت عطای مدیریت یک کسب و کار شخصی کوچک یا متوسط را به لقایش میبخشند. شما باید برای موفقیت در کسب و کار و درآمدزایی مناسب زمان زیادی را صرف برنامهریزی کنید و یک برنامه خوب با گامها و مراحل اساسی تنظیم کنید تا بتوانید روز به روز به موفقیت بیشتری در کسب و کار خود برسید.
در این مقاله سعی شده است نکات کلیدی برای موفقیت در کسب و کار به شکلی گویا بیان شوند. شما با استفاده از این نکات دیدگاه بهتری نسبت به عوامل مهمی که باعث موفقیت در کسب و کار و تمایز شما با دیگران میشوند، پیدا خواهید کرد.
ده نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار نیازمند رعایت نکات طلایی و کلیدی است و این تفکر شما و رعایت این موارد است که باعث موفقیت در کسب و کار یا شکست شما خواهد شد. هر چقدر دید شفافتری از این موضوعات داشته باشید، مطمئنا تصمیمات بهتری را در آینده میگیرید که منجر به نتایج بهتری برای شما خواهند شد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
نکته اول: هدف کسب و کار
هدف شما از کسب و کار چیست؟
بسیاری از مردم فکر میکنند که هدف یک کسب و کار، به دست آوردن سود و منافع مالی است اما باید گفت که این دسته از افراد در اشتباه هستند. هدف واقعی و اصلی یک کسب و کار، جذب و حفظ مشتریان با ارائه محصولات یا خدمات ارزشمند است. برای موفقیت در کسب و کار لازم است که پنجاه درصد کامل از وقت، تلاش و هزینه خود را صرف تمرکز بر جذب و حفظ مشتریان کنید.
نکته دوم: میزان رضایتمندی مشتری
نکته کلیدی بعدی موفقیت در کسب و کار با نکته اول بی ارتباط نیست و مربوط به رضایتمندی مشتری است. توانایی شما در راضی نگاهداشتن مشتریان باید به آن حدی باشد که مشتری را ترغیب به خرید مجدد دوباره یا چندبار از محصولات یا استفاده از خدمات شما کند. این موضوع که مشتری محصولات و خدمات شما را به محصولات و خدمات رقبا ترجیح دهد، نشاندهنده رضایتمندی مشتری است.
با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
اینکه مشتری به طور مجدد شما را برای سفارشهای بعدی خود انتخاب کند و حتی دوستان خود را برای استفاده از خدمات شما ترغیب کند، به معنای رضایتمندی مشتری و نهایتا موفقیت در کسب و کار است.
نکته سوم: ایجاد ارزش افزوده و مزیت رقابتی
یکی از الزامات کلیدی برای تولید ثروت و موفقیت در کسب و کار که شما باید به آن توجه کنید، ایجاد ارزش افزوده به روشهای مختلف است. ارزش و اعتبار یک کسب و کار به ارزش افزودهای که شما برای محصولات یا خدمات ایجاد میکنید تا آنها را از محصولات و خدمات رقبای خود متمایز کنید، بستگی دارد.
شما باید هر روز به روشهای ایجاد ارزش افزوده و مزیت رقابتی به کسب و کار خود توجه کنید تا ارزش و اعتبار رو خود را نزد مشتریان افزایش دهید.
نکته کلیدی چهارم: تمرکز بر نیاز مشتری
مهمترین اشخاص در هر کسب و کار، مشتریان هستند. برای موفقیت در کسب و کار لازم است به طور تمام وقت به مشتریان خود توجه داشته باشید و نیازهای آنها را درک کنید.
مشتری نیز مانند خود شما شخصی با افکار و احساسات متغیر است و ممکن است هر لحظه تصمیم خود را نسبت به استفاده از محصولات یا خدمات شما تغییر دهد. تمرکز بر نیازهای مشتری باعث موفقیت در کسب و کار و حفظ مشتری خواهد شد.
نکته پنجم: کمک به رفع نیازهای دیگر مشتریان
شما خیلی اوقات در زندگی در موقعیتهایی قرار گرفتهاید که از دیگران انتظار کمک داشتهاید، هر چند این کمکها جزو وظایف آنها نبوده است. مشتریان هم دقیقا مانند شما هستند. اگر در برخی موارد کمکی از دست شما برمیآید که در حیطه ارائه محصولات یا خدمات شما نیست ولی میتوانید چنین کارهایی را برای مشتریان انجام دهید، این نوع کمکها را دریغ نکنید.
برای مثال ممکن است مشتری از شما توضیحات اضافی در مورد محصولات یا خدمات بخواهد یا حتی درخواست کند که او را در خرید برخی محصولات مشابه دیگر کمک کنید. اگر چنین کمکی به مشتری بکنید، او هم قدردان شما خواهد بود و هیچ گاه کسب و کار شما را فراموش نخواهد کرد.
نکته ششم: پرسیدن سوال
در هر کسب و کار موقعیتهای زیادی هستند که دقیقا نمیدانیم چه کاری باید انجام دهیم. مهمترین سوالی که برای حلکردن یک مسأله، غلبه بر یک مشکل یا رسیدن به هر هدف کاری و تجاری باید از خودتان بپرسید، این است:
“چگونه؟”
افراد برجسته برای موفقیت در کسب و کار، معمولا به چگونگی حل یک مسأله یا چالش توجه میکنند و سپس روی پاسخهایی که به ذهنشان میرسد، تمرکز میکنند و بهترین راهکار را پیدا میکنند.
نکته هفتم: برقراری توازن بین زندگی شغلی و شخصی
در دنیای کسب و کار امروز که با تغییرات سریع و رقابت مستمر همراه است، شما باید بر روی پیشرفت و بهبود کسب و کار خود به شکلی برنامهریزی کنید که همه ابعاد زندگی شغلی و همچنین زندگی شخصی خود را مدنظر قرار دهید. یعنی برای مثال موفقیت در کسب و کار را به طور همزمان با سلامتی و خانواده خود در نظر بگیرید و یک استراتژی برای موفقیت همزمان در همه این عرصهها داشته باشید.
میتوان گفت استراتژی موفقیت در کسب و کار همان استراژی موفقیت همه جانبه در کار، زندگی و روابط شخصی شماست. اگر شما در یکی از جنبهها موفق نباشید و برای مثال ورزش و سلامتی را فراموش کنید، قطعا به عنوان یک انسان بیمار نخواهید توانست در زندگی شغلی هم پیشرفت کنید و یا اگر در زندگی شخصی خود با همسر و فرزندان دچار مشکل باشید، نخواهید توانست برای موفقیت در کسب و کار برنامهریزی کنید.
نکته هشتم: فعالیت موثر در زمینه پیشبرد فروش
برای موفقیت در کسب و کار نبض و ضربان اصلی کار، بخش فروش شرکت است. یکی از موسسات آماری به نام dnb هزاران شرکت را مورد بررسی قرار دادند که در طی سالیان گذشته دچار ورشکستگی شده بودند. طبق پژوهش آنها مشخص شد که دلیل اصلی ورشکستگی اغلب این شرکتها، “فروش پایین” و ناکارآمدی بخش بازاریابی بوده است.
این موسسه آماری یکی از شرکتهای فراهمکننده دادههای بازرگانی و سنجش کسب و کار است و طبق بررسیهای به عمل آمده که نتایج آن در وب سایت www.dnb.com منتشر شده است، مشخص کرده است که بالاترین دلیل موفقیت در کسب و کار فروش بالا بوده است.
نکته کلیدی نهم: جریان پول و درآمد در کسب و کار
یکی از مهمترین عوامل در موفقیت کسب و کار، جریان داشتن پول و درآمد و یک نقدینگی مداوم است. پول و درآمد برای یک کسب و کار مثل خون و اکسیژنی که بدون وجود آن مغز از فعالیت باز میماند. شما میتوانید کسب و کار خود را برای مدت زیادی ادامه دهید و انواع روشهای درآمدزایی جدید را در آن تجربه کنید اما همواره باید یک جریان درآمدی اصلی داشته باشید. اگر جریان اصلی کسب درآمد شما به هر دلیل قطع شود، کسب و کار شما با رکود و در نهایت ورشکستگی روبهرو خواهد شد.
نکته دهم: داشتن برنامهریزی و هدف
هر کسب وکار برای موفقشدن نیازمند یک طرح برای رشد و توسعه است. رشد و توسعه باید هدف همه فعالیتهای تجاری شما باشد. شما باید هدفی داشته باشید. مثلا اینکه سالیانه ده، بیست یا حتی سی درصد رشد داشته باشید. برخی از شرکتها رشد سالیانه 50 درصدی و برخی رشد صد درصدی دارند اما این میزان از رشد تصادفی نیست و بر اساس برنامهریزی است.
یکی از نشانگرهای رشد یک شرکت، رشد سودآوری است و انواع دیگری از رشد مثل ارزیابی میزان توسعه نیز وجود دارند. شما همیشه باید به نشانگرهای رشد کسب و کار خود توجه داشته باشید تا در مسیر موفقیت کسب و کار قرار بگیرید.
سخن پایانی
به طور کلی میتوان گفت که برای موفقیت در کسب و کار خود باید یک طرح رشد داشته باشید و این طرح را بر اساس نکات کلیدی ذکرشده در این مقاله ارزیابی و نهایی کنید. رقابت در دنیای کسب و کار امروز نیازمند هوشمندی بالا و توجه به تمامی اصول یک کسب و کار و داشتن برنامهریزی برای اجرای اصول صحیح است. اگر اصول کسب و کار را رعایت نکنید و برنامهریزی صحیحی نداشته باشید، تنها پس از چند سال از شروع کسب و کار خود با شکست و کاهش سودآوری و حتی ورشکستگی مواجه خواهید شد.
سودآوری، درآمد بالا و در نهایت موفقیت در کسب و کار امری تصادفی نیست. بنابراین اگر قصد دارید آینده کسب و کار خود را پر بازده و موفق ببینید، باید با یک برنامهریزی کارآمد و توجه به نکات کلیدی بالا، نقشه موفقیت کسب و کار خود را ترسیم و اجرا کنید.