آشنایی با پل آلن سرمایه گذار و بنیانگذار مایکروسافت

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پل آلن (Paul Gardner Allen) سرمایه گذار، مخترع، و بنیانگذار غول نرم افزار کامپیوتر شرکت مایکروسافت است. وی پنجاه و سومین ثروتمند جهان با دارایی به ارزش خالص تقریبی ۱۵ میلیارد دلار است.

آلن در ۲۱ ژانویه ۱۹۵۳ در سیاتل، واشنگتن متولد شد. او به مدرسه لیک ساید رفت و در آنجا با بیل گیتس که علاقه بسیاری به علوم رایانه و فناوری داشت، دوست شد. آنها روی مهارت های برنامه نویسی خود در رایانه های مدرسه کار می کردند. سپس آلن در دانشگاه ایالتی واشنگتن ثبت نام کرد، اما دو سال بعد آن را رها کرد تا به عنوان برنامه نویس برای هانیول کار کند.

در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد که آلن و بیل گیتس چگونه مایکروسافت را راه اندازی کردند.

فهرست مقاله

پل آلن که بود؟

پل آلن متولد ۲۱ ژانویه سال ۱۹۵۳، در سیاتل، واشنگتن، هنگامی كه فقط ۱۴ سال سن داشت با بیل گیتس ۱۲ ساله یکی از دانش آموزان مدرسه ای که آلن در آن تحصیل می کرد، آشنا شد. این دو کمتر از ۱۰ سال بعد در سال ۱۹۷۵ مایکروسافت را پایه گذاری کردند. آلن پس از تشخیص بیماری هوچکین در سال ۱۹۸۳ استعفا داد و به دنبال سایر فرصت های شغلی، تحقیقاتی و بشردوستانه رفت.

چگونه پل آلن و بیل گیتس یکدیگر را ملاقات کردند؟

آلن ۱۴ ساله هنگام حضور در مدرسه لیک ساید (Lakeside) در خارج از سیاتل، با بیل گیتس ۱۲ ساله، دانش آموز علاقه مند به کامپیوتر آشنا شد. کمتر از یک دهه بعد، در ژوئن سال ۱۹۷۵، آلن و گیتس، هر دو دانشگاه را رها کردند. آلن که اهل دانشگاه ایالتی واشنگتن بود، مایکروسافت را با هدف طراحی نرم افزاری برای موج جدید رایانه های شخصی تاسیس کرد.

 

آشنایی با پل آلن سرمایه گذار و بنیانگذار مایکروسافت

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

زمانی که آلن در پی هماهنگی خرید یک سیستم عامل به نام Q-DOS به مبلغ ۵۰،۰۰۰ دلار برای مایکروسافت بود، این شرکت قبلاً نرم افزاری را برای شرکت های نوظهوری مانند Apple و Commodore تهیه کرده بود. گیتس و آلن Q-DOS را به عنوان MS-DOS دوباره معرفی کردند و آن را به عنوان سیستم عاملی برای عرضه کامپیوتر های IBM نصب کردند که پس از انتشار آنها در سال ۱۹۸۱ بر بازار حاکم شدند.

مایکروسافت و ولکان ونچرز

با بزرگ شدن مایکروسافت و رشد نرخ سهام آن به طور پیوسته، آلن از طریق سهامی که در این شرکت داشت، به یک میلیاردر در سن حدودا ۳۰ سالگی تبدیل شد. در سال ۱۹۸۳ آلن، به عنوان «مرد ایده پرداز»در کنار بیل گیتس به عنوان «مرد عمل» معروف شد. پس از مدتی پزشکان تشخیص دادند که پل آلن به بیماری سرطان خون مبتلاست. در نتیجه او از مایکروسافت استعفا داد. پس از چند ماه درمان با اشعه، سلامتی او بازگشت.

پس از مایکروسافت، پل آلن به تمرکز بر روی پروژه های دیگر پرداخت، به این امید که ایده بزرگ بعدی را که هنوز اجرا نشده پیدا کنند. در سال ۱۹۸۶، او شرکتی به نام ولکان ونچرز را برای تحقیق در مورد سرمایه گذاری های احتمالی تاسیس کرد. برای این منظور، وی در سال ۱۹۹۲ یک اتاق فکر در سیلیکون ولی با نام اینتروال ریسرچ تاسیس کرد. آلن از طریق اینتروال ریسرچ و ولکان ونچرز، رویای بلند مدت خود را برای یک جامعه جهانی متصل، که تقریباً همه افراد در آن آنلاین هستند به اجرا درآورد.

سرمایه گذاری های متنوع

او در زمینه های متنوعی به سرمایه گذاری پرداخت، از جمله: America Online ، SureFind (یک سرویس تبلیغات آنلاین)، Teluscan (یک سرویس مالی آنلاین)، Starwave (ارائه دهنده محتوای آنلاین)، و همچنین سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات بی سیم نیز از جمله سرمایه گذاری های او بود.

از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸، پل آلن برای دستیابی به استراتژی «دنیای متصل» خود زیرساخت هایی متشکل از ۳۰ شرکت مختلف را بنیان نهاد. در نهایت شرکت ولکان ونچرز، شرکت تلویزیون کابلی مارکوس را در سال ۱۹۹۸ و بیش از ۹۰ درصد سهام شرکت ارتباطات چارتر را خرید. در نتیجه پل آلن صاحب هفتمین شرکت بزرگ کابلی کشور شد. وی در سال ۱۹۹۹، در شرکت RCN نزدیک به ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد. در نتیجه کل دارایی های وی در مشاغل کابلی و اینترنت را به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رساند.

آشنایی با پل آلن سرمایه گذار و بنیانگذار مایکروسافت

آلن همچنین سرمایه گذاری خوبی در تولید رسانه های تعاملی و سرگرمی انجام داد. در کل، پل آلن سرمایه گذاری های اساسی در بیش از 100 شرکت رسانه ای انجام داده است. وی در سال ۱۹۹۳، ۸۰ درصد از شرکت Ticketmaster را به دست آورد تا اینکه بیش از نیمی از سهام خود را در سال ۱۹۹۷ به شبکه خرید خانگی (HSN) فروخت.

در اواخر سال ۱۹۹۹، آلن و ولکان ونچرز موافقت کردند تا در POP.com سرمایه گذاری و کمک مالی کنند. این یک شرکت سرگرمی اینترنتی بود که به عنوان همکاری بین دو شرکت تولید کننده برجسته بود. Imagine Entertainment که توسط مدیر ران هاوارد و تهیه کننده برایان گرازر تاسیس شده و DreamWorks SKG که توسط غول های صنعت سرگرمی یعنی استیون اسپیلبرگ، جفری کاتزنبرگ و دیوید گفین تاسیس شده است.

پل آلن که در حال حاضر یکی از سرمایه گذاران شرکت DreamWorks است، طبق گزارشی ۵۰ میلیارد دلار نیز در این شرکت سرمایه گذاری کرده است، که هدف آن ایجاد و توزیع ویدیو های کوتاه انحصاری در اینترنت است. POP.com قرار بود در بهار سال ۲۰۰۰ فعالیت خود را آغاز کند، اما نهایتا عملکرد خوبی نداشت. آلن همچنین در شرکت اکسیژن مدیا، یک شرکت بسیار مرفه که آن را اپرا وینفری تاسیس کرده و به تولید برنامه کابلی و اینترنتی برای زنان اختصاص یافته، سرمایه گذاری کرده است.

سایر علاقه مندی ها

پل آلن علاقه بسیاری به موسیقی و ورزش داشت. او مالک تیم Trailblazers Portland در NBA و تیم راگبی Seattle Seahawks NFL است. در ۲۳ ژوئن سال ۲۰۰۰، پروژه موسیقی را با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلار راه اندازی کرد. یک موزه موسیقی در مورد سبک راک اندرول که در زادگاه او راه اندازی شد.

نوازندگی گیتار

آلن از اولین باری که در سال ۱۹۶۹ شاهد اجرای هندریکس بود، طرفدار ویژه او‌ شد تا جایی که در یک گروه سیاتل به نام Grown Men گیتار می نواخت. این گروه اولین آلبوم خود را در بهار سال ۲۰۰۰ منتشر کرد. پل آلن در سال ۲۰۱۳ آلبوم دیگری با گروهش ( Underthinkers) به ​​نام Everywhere at Once از طریق کمپانی سونی منتشر کرد.

آشنایی با پل آلن سرمایه گذار و بنیانگذار مایکروسافت

مشاغل بعدی

در تاریخ ۲۹ می ۲۰۱۳، اعلام شد كه شركت رسانه ای برتر آلن یعنی ولکان ونچرز، با شرکت پاندورا، قرارداد یک همکاری مشترک را امضا كردند. این قرارداد یک مستند در رابطه با رابرت استیون کارگردان معروف بود. این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.

مطابق با انتشار بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط شرکت تولیدی ولکان در ماه می ۲۰۱۳، فیلم استون «داستان های شخصی متخصصان محیط زیست و کارشناسان انرژی را نشان می دهد که در زمینه انرژی هسته ای به فعالیت می پردازند و منافع شغلی و شهرت آنها را در این راه به خطر می افتد.»

استون این اختلافات زیست محیطی را با داستان هایی از پناهندگی استوارت برند، ریچارد رودز، گوینت کراونز، مارک لیناس و مایکل شلنبرگر به نمایش می گذارد. آلن اظهار داشت: پاندورا انرژی هسته ای را به عنوان یک راه حل امیدوارکننده برای تغییرات آب و هوایی معرفی می کند و ذهن مردم را در مورد یکی از مهمترین موضوعات زمان ما روشن می کند. وی گفت: «این دقیقاً همان خط فکری است که ما مفتخر به همکاری و پشتیبانی آن هستیم.»

در سال ۲۰۱۴، پل آلن ۱۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با ویروس ابولا در غرب آفریقا کمک کرد. در همان سال، او موسسه آلن برای علوم سلولی را تاسیس کرد که بر روی سلول ها به منظور درک رفتار سلولی در چگونگی مبارزه با بیماری ها، تحقیق می کند. آلن همچنین به سفرهای فضایی علاقه بسیاری نشان داده و Vulcan Aerospace را در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرده است. آلن در جزیره مرکر در دریاچه واشنگتن، در نزدیکی سیاتل زندگی می کرد.

قایق بادبانی پل آلن

جدا از فعالیت های خیرخواهانه و اکتشافات علمی او، پل آلن قایق بادبانی، به اسم اختاپوس دارد که یکی از بزرگترین ها در جهان با طول بیش از ۴۰۰ فوت و مجهز به دو بالگرد، استخر و دو زیر دریایی است.

نبرد با سرطان و مرگ

در پاییز سال ۲۰۰۹، پل آلن سلامتی خود را از دست داد. سرطان غدد لنفی در او گسترش یافت و مجبور بود تحت معالجه پرتودرمانی بیشتری قرار گیرد. خوشبختانه، آلن این سرطان را نیز شکست داد. با این حال، در اکتبر سال ۲۰۱۸، پل آلن فاش کرد که وی درمان سرطان لنفوم را آغاز کرده است. وی در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۸ در اثر بیماری درگذشت.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

67 + = 69