فهرست مقاله
میتوانید تصور کنید کسی که در کودکی در حسرت یک بشقاب غذا بسر میبرده، در سالمندی به یکی از ثروتمندان جهان تبدیل شود. این تصور امکانپذیر است و او کسی نیست جز «ناپلئون هیل». هرچند که بهجرات میتوان گفت که افرادی مثل «هیل» در جهان کم نیستند.
ناپلئون هیل ۲۶ اکتبر ۱۸۸۳ در ویرجینیای آمریکا چشم به جهان گشود. خانهای که او در آن تولد یافت فقط یک اتاق در کنار رودخانهای در ویرجینیا بود. ۱۰ ساله بود که مادرش بر اثر بیماری و تغذیه ناسالم از دنیا رفت. او همیشه به کودکان همسن و سال خود که لباس خوب میپوشیدند و خوراکیهای متنوع میخوردند با افسوس نگاه میکرد.
بعد از مرگ مادر، زندگی برای ناپلئون سختتر شد، زیرا پدر بدون توجه به وضعیت مالیاش ۲ سال بعد از مرگ همسر ازدواج کرد. از آنجایی که ناپلئون جوان بسیار سرکش و پرخاشگری بود، نامادریاش توانست روح سرکش او را مهار کند و به دلیل علاقهای که به خواندن و نوشتن داشت به مطالعه کتابهای داستان و خلاصهنویسی و داستاننویسی روی آورد. به طوری که در ۱۳ سالگی خبرنگار روزنامه ویرجینیا شد و نام گزارشگر کوهستان را برای خود انتخاب کرد. او پولی را که از این راه به دست میآورد خرج هزینه تحصیل خود میکرد.
هیل در ۱۸ سالگی به این نتیجه رسید که به وکالت علاقهمند است و این میل در او بهوجود آمد که میتواند از فعالان حقوق بشر شود؛ به همین خاطر تصمیم گرفت وارد دانشکده حقوق دانشگاه جورج تاون شود، ولی چون از عهده هزینهاش برنیامد، آنجا را رها ساخت. ناپلئون برای داشتن درآمد بیشتر فعالیتش را در روزنامه بیشتر کرد. استعدادش در نوشتن عالی بود و سردبیر از نوشتهها و مقالات وی استقبال میکرد و کار مصاحبه با افراد برجسته و معروف را به او میسپرد. ناپلئون پسری زرنگ و کوشا بود و در هنگام مصاحبه با افراد نامدار، از تجربیات آنان درس میگرفت و در زندگی خود به کار میبرد.
ناپلئون با افرادی چون توماس ادیسون، الکساندر گراهام بل، هنری فورد و ویلیام جنینگ برایان مصاحبه کرد.
میگویند ادیسون در مصاحبهای که هیل با وی داشت به مزاح به او گفت: اگر تا الان لامپ التهابی را نساخته بودم به جای این که وقتم را با تو تلف کنم میرفتم در آزمایشگاه و به کارم مشغول میشدم.
«ناپلئون هیل» با دقت و ظرافت میکوشید راههای موفقیت اینگونه افراد را پیدا کند. از این رو، سال ۱۹۲۸ کتابی با نام قوانین موفقیت را نوشت که با استقبال خوبی روبهرو شد. با انتشار این کتاب ستاره بخت و اقبال او درخشیدن گرفت و میزان درآمد ماهانه او را به ۲۵۰۰ دلار رساند و این میزان سالها ثابت بود. سپس کتاب «دینامیت مغزی» را سال ۱۹۴۱ نوشت. هیل از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۰ در مجله قوانین طلایی هیل، سردبیر بود و سال ۱۹۳۰ کتابی در زمینه راهیابی به موفقیت را نوشت. «هیل» در حیطه موفقیت و رسیدن به ثروت تا حدی به درجه استادی رسیده بود که از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵ مشاور فرانکلین روزولت، رئیسجمهور آمریکا شد و پول خوبی به دست آورد. او سال ۱۹۳۷ در کتاب رشد فکری و ثروت کلیه فرمولهای رسیدن به موفقیت را ذکر کرد.
فروش ۳۰ میلیون جلد کتاب
کتابهای هیل هر روز بیشتر به فروش میرفت و مورد توجه همه قرار میگرفت به طوری که وی کتاب علوم موفقیت را که سال ۱۹۶۰ نوشت با بیش از ۳۰ میلیون جلد به فروش رساند.
او سال ۱۹۷۰ در جنوب کارولینا در حالیکه مشغول نوشتن کتاب «تو میتوانی کار کنی و معجزه ببینی» بود در ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.
میگویند سال ۱۹۶۹ هنگامی که خبرنگار نیوزویک در مصاحبهای از او خواست که درباره آرزوهایش سخن بگوید درجواب گفت: زمانی که مرد جوانی بودم، آرزو داشتم نویسنده شوم و برای رسیدن به اینآرزو میدانستم باید در کاربرد کلمات خبره شوم، اما چون پسر فقیری بودم و قادر به تحصیل در دانشگاه نبودم از درس محروم شدم.
دوستانم توصیه میکردند از آرزوهایم بگذرم و به کار در معدن بپردازم، اما عشق به نوشتن در من وجود داشت. بالاخره با تلاش شبانهروزی توانستم به آرزویم برسم و در کنار کار به نوشتن نیز بپردازم. اکنون آرزویی ندارم زیرا به اهدافم دست یافتهام.
وقتی خبرنگار نیوزویک از وی پرسید که چگونه به اهدافش رسید گفت: برای موفقیت یک ویژگی هست که فرد باید آن را داشته باشد و آن مشخص بودن هدف است. فرد باید بداند چه میخواهد و برای رسیدن به خواستهاش پافشاری کند.
از سوی دیگر یک روش عالی برای موفقیت در کار این است که افکارتان را روی کاغذ بیاورید. فقط ۳ درصد از مردم هدفهای مشخص دارند و آنها را روی کاغذ میآورند. این افراد در مقایسه با افرادی که از نظر میزان تحصیلات و توانایی برابر یا بهتر از آنها هستند اما به هر دلیلی هرگز وقت خود را صرف روی کاغذ آوردن هدفهای خود نکردهاند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر کارایی دارند. من برای رسیدن به اهدافم تنبلی را کنار گذاشتم و با اعتمادبه نفس جلو رفتم و به خواستهام رسیدم و توصیهام به همه مردم این است که اعتماد به نفس خود را تقویت کنند، به آرزوها و اهداف خود ایمان داشته باشند و ارزش قائل شوند.
ناپلئون هیل در کتاب خود به نام بیندیشید و ثروتمند شوید میگوید: هر جا نیروی تصمیم باشد راهی گشوده میشود. اگر انسانها پای عقیده خود بایستند و پشتکار داشته باشند خواسته آنها به وسواسی دائمی تبدیل میشود و پیروز میشود. فرصت در حیاط خلوت شما کمین کرده است اما گاه بد میآورید و گاه موقتا شکست میخورید به همین دلیل خیلی وقتها نمیتوانید فرصت خوب را تشخیص دهید. ضمیر ناخودآگاه برای موفقیت و شکست مساوی عمل میکند. اگر اندیشه کسب ثروت با هدفی معین و اشتیاق فراوان ترکیب شود راه ثروتمند شدن را به شما نشان میدهد.
به اعتقاد هیل یکی از علتهای شکست این است که در برخورد با مشکلات متوقف میشویم و دست از تلاش برمیداریم. ثروت با یک حالت ذهنی آغاز میشود و موفقیت از آن کسانی است که ذهنیت موفق دارند. آنچه را مغز انسان تصور و باور کند به آن میرسد. نمیتوانید به ثروت زیاد برسید مگر اینکه در سر اشتیاق فراوان داشته باشید.
یک فرمانده موفق قایقها و کشتیها را آتش زد و به سربازان گفت: پشتسرتان را نگاه کنید کشتیها سوختهاند و راه برگشت ندارید. آنوقت آنها پیروز شدند.
دکتر محمودرضا چراغعلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی میگوید: اندرو کارنگی یک استرالیایی ثروتمند از ناپلئون هیل خواسته بود تا طی ۲۰ سال دست به تحقیقاتی بزند و اصول اولیه و مهم موفقیت را بیابد.
هیل که علاقه بسیاری به انجام چنین تحقیقاتی داشت با درنظر گرفتن یک جامعه آماری ۵۰۰ نفره و مشاغل گوناگون این جامعه آماری، شروع به تحقیق و مصاحبههای بسیار کرد. حاصل این تحقیق کتابی بود با نام فلسفه موفقیت که در سال ۱۹۲۸ به چاپ رسید.
در سال ۱۹۸۸ یعنی ۶۰ سال بعد بنیاد ناپلئون هیل اصول مهم موفقیت در زندگی که در آن کتاب مطرح شده بود را دوباره مورد آزمایش قرار داد و به این نتیجه رسید که در این اصول بعد از گذشت ۶ دهه هیچ تغییری صورت نگرفته است.
هیل در سال ۱۹۲۰ طی تحقیقات خود بر موضوع ضمیر ناخودآگاه انسان مطالعات عمیقی انجام داد. او همچنین درباره تلاش معتقد است، بیتردید تلاش در رفتار و اعمال انسان برای دستیابی به موفقیت بسیار موثر است، اما اگر شخص تلاشگر فاقد روحیه مثبت باشد آنطور که باید به هدف خود نمیرسد. وی همچنین در تحقیقات خود پی برد که چینیها درباره تهدید و فرصت جملهای دارند با این مضمون که چیزی به نام تهدید و شکست وجود ندارد بلکه همه آنچه هست فرصت است.
به اعتقاد هیل، هارمونی یعنی اینکه افراد تمام تضادها و تعارض میان خود را برای رسیدن به یک نتیجه یکسان کنار بگذارند.
کشتی بادبانی کسب و کارتان را با انگیزه، در تلاطم امواج به مقصد مطلوب هدایت کنید.
کاربرد هوش مصنوعی AI در بازاریابی داده محور (کسب و کار هوشمند) BI
امروزه دانش و ایده می تواند که با نیروی کم، قدرت عظیم تولید کند.
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
برای موفقیت خود و معرفی خود به دیگران نیاز دارید که خود را بهتر بشناسید.…
مدل جهانی دیسک DISC در دنیا بهعنوان یکی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی، بهبود و توسعه…