مارک زاکربرگ

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مارک زاکربرگ در حال حاضر یکی از نام آشناترین افراد موفق جهان است. او هم‌بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیسبوک است. این پروژه که از اتاق خوابگاه او در دانشگاه هاروارد آغاز شد، اکنون او را به یکی از جوانان میلیاردر جهان تبدیل کرده است. زاکربرگ از جمله افرادی است که تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام نرسانده است؛ چرا که می‌خواست با تمرکز بیشتری روی وب‌سایتش کار کند. فیسبوک که در آغاز تنها برای استفاده گروهی از دانشجویان طراحی شده بود رشدی عظیم را شاهد بود و تبدیل به بزرگترین پلتفرم شبکه اجتماعی شد. برای آشنایی بیشتر با زاکربرگ و زندگی او با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

کودکی و سال‌های جوانی

مارک زاکربرگ در چهاردهمین روز از ماه می سال ۱۹۸۴ در شهر نیویورک در خانواده‌ای مرفه و تحصیل‌کرده چشم به جهان گشود. پدر او ادوارد زاکربرگ یک کلینیک دندان‌پزشکی داشت و مادر او، کارن، به عنوان روانپزشک مشغول به کار بود. خانواده آن‌ها در مجموع ۴ فرزند به نام‌های مارک، رندی، دانا و اریل داشت. او از همان سنین جوانی به کامپیوتر علاقه نشان می‌داد. زاکربرگ اولین درس‌های خود درباره برنامه‌نویسی را از پدرش آموخت و سپس برنامه‌نویسی به نام David Newman به او آموزش می‌داد.

او هنگامی که ۱۲ ساله بود از Atari BASIC برای ساخت یک برنامه پیام‌رسانی به نام Zuckent استفاده کرد. پدر مارک زاکربرگ از این برنامه در مطبش استفاده کرد. بدین وسیله بخش پذیرش می‌توانست بدون نیاز به صدا کردن او از سمت دیگر اتاق، آمدن بیماران را به او اطلاع دهد. به علاوه، مارک و دوستانش محض تفریح یک بازی کامپیوتری ساختند. او درباره ساخته این بازی گفته است:«من چند دوست هنرمند داشتم. آن‌ها می‌آمدند و چیزهایی طراحی می‌کردند و من با آن‌ها بازی می‌ساختم».

مارک زاکربرگ

تحصیلات مارک زاکربرگ

والدین او که علاقه‌اش به کامپیوتر را دیده بودند، می‌خواستند این علاقه را حفظ کنند. به همین سبب آن‌ها David Newman را به عنوان معلم خصوصی او استخدام کردند تا هفته‌ای یک بار به خانه آن‌ها آمده و با مارک کار کند. به گفته Newman جلوتر بودن از این نابغه دشوار بود، مارک زاکربرگ در همین زمان در برخی از دوره‌های آموزشی دانشگاه در کالج Mercy شرکت می‌کرد. سپس زاکربرگ در مدرسه Philips Exeter Academy به تحصیل ادامه داد.

این مدرسه محلی انحصاری برای آموزش‌های پیش دانشگاهی در شهر نیو همپشایر است. او در این مدرسه در رشته شمشیربازی از خود استعداد نشان داد و کاپیتان تیم مدرسه‌اش شد. او همچنین در ادبیات بسیار موفق عمل کرد و در رشته ادبیات کلاسیک مدرک گرفت.

علاقه و اشتیاق زاکربرگ به کامپیوتر همچنان ادامه داشت. او روی توسعه و راه‌اندازی یک برنامه جدید کار می‌کرد. در حالی ‌که هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کرد، توانست نسخه‌ای اولیه از نرم‌افزار موسیقی Pandora به نام Synapse بسازد. نرم افزار مارک زاکربرگ  نظر کمپانی‌های بزرگی را جذب کرد. چندین کمپانی از جمله AOL و Microsoft به خرید این نرم افزار علاقه داشتند . همچنین، تصمیم داشتند مارک را استخدام کنند. اما او پیشنهاد آن‌ها را رد کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مارک زاکربرگ و دانشگاه

داستان انصراف زاکربرگ از دانشگاه یکی از حقایق درباره زندگی او است که به دفعات بیان شده است. او پس از فارغ‌التحصیلی از Exeter در سال ۲۰۰۲، در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد. او در سال دوم تحصیلات خود از دانشگاه انصراف داد. مارک  انصراف داد تا زمان خود را وقف کمپانی جدیدش یعنی فیسبوک بکند. در دوران دانشگاه خود، به عنوان سازنده ی نرم‌افزار آینده شناخته شده است. در همین زمان‌ها بود که او برنامه‌ای به نام CourseMatch را ساخت. این برنامه به دانشجویان کمک می‌کرد، دروس خود را بر اساس انتخاب دروس سایر کاربران انجام دهند.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ همچنین Facemash را ساخت. این برنامه عکس دو نفر از دانشجویان را مقایسه کرده است. برنامه‌ی Facemash به کاربران اجازه می‌داد به آن‌ها بر اساس زیبایی و جذابیتشان رأی بدهند. این برنامه محبوبیت زیادی در دانشگاه پیدا کرد؛ اما سپس بنا به تشخیص مدیریت دانشگاه نسبت به نامناسب بودن این برنامه، استفاده از آن خاتمه یافت.

با توجه به هیاهو و استقبال به وجود آمده برای دیگر پروژه‌های مارک زاکربرگ، ۳ نفر از دوستان او به نام‌های Divya Narendra، Cameron و Tyler Winklevoss از مارک زاکربرگ برای کار روی ایده جدیدی تقاضا کردند. این ایده، طراحی یک شبکه اجتماعی به نام Harvard Connection بود. این سایت از شبکه اطلاعات دانشجویان هاروارد استفاده می‌کرد تا یک وب‌سایت دوست‌یابی برای نخبگان هارواردی ایجاد کند. زاکربرگ در آغاز همکاری در این پروژه را قبول کرد؛ اما مدتی بعد از این کار کنار رفت تا روی شبکه اجتماعی خودش یعنی فیسبوک کار کند.

زاکربرگ و پایه‌گذاری فیسبوک

مارک و سه تن از دوستانش به نام داستین موسکوویتز، کریس هاگز و ادواردو ساورین  فیسبوک را ساختند. سایتی که به کاربران اجازه می‌داد پروفایل شخصی خود را بسازند، عکس آپلود کنند و با دیگر کاربران تعامل داشته باشند. مارک زاکربرگ و دوستانش، تا سال ۲۰۰۴ فیسبوک را از اتاقشان در خوابگاه اداره می‌کردند. در همان سال، مارک از دانشگاه انصراف داد و کمپانی را به کالیفرنیا انتقال داد. در پایان سال ۲۰۰۴، فیسبوک به یک میلیون کاربر رسیده بود.

مارک زاکربرگ

درس سال ۲۰۰۵، شرکت زاکربرگ کمک عظیمی از طرف شرکت سرمایه‌گذاری Accel Partners دریافت کرد. این کمپانی، ۱۲٫۷ میلیون دلار روی این شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری کرد. فیسبوک در آن زمان هنوز به دانشجویان هاروارد انحصار داشت. سپس آن‌ها به دیگر دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس بین‌المللی نیز دسترسی دادند و با این کار تعداد کاربران آن‌ها به ۵٫۵ میلیون نفر رسید. این سایت همچنین، توجه کمپانی‌هایی که می‌خواستند در مراکز اجتماعی محبوب تبلیغ کنند را جلب کرد. مارک زاکربرگ پیشنهاد خرید فیسبوک توسط یاهو و MTV Networks را رد کرد و در عوض بر توسعه سایت تمرکز کرد.

نخستین مانع زاکربرگ

اگرچه به نظر میآمد زاکربرگ تنها به سمت جلو حرکت می‌کند؛ اما در سال ۲۰۰۶ او با اولین مانع بزرگ خود روبه‌رو شد. سازندگان Harvard Cinnection ادعا کردند که زاکربرگ ایده آن‌ها را دزدیده است و اصرار داشتند که او باید هزینه ضررهای تجاری آن‌ها را بپردازد. زاکربرگ می‌گفت که ایده‌های او و آن‌ها مربوط به دو شبکه اجتماعی کاملاً متفاوت هستند. پس از بررسی مدارک و سوابق شخصی زاکربرگ توسط وکلا، پیام‌های ارسالی او شرایط به ضرر او شد.

بر اساس پیام‌ها، ممکن بود که مارک زاکربرگ با سوء استفاده از دارایی‌های Harvard Connection اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک را به دوستانش داده باشد. او بعدها به علت این پیام‌های مجرمانه عذرخواهی کرد. توافقی ۶۵ میلیون دلاری میان طرفین این شکایت شکل گرفت؛ اما این جریان حقوقی تا سال ۲۰۱۱ همچنان ادامه داشت.

عرضه سهام فیسبوک

در ماه می سال ۲۰۱۱، عرضه اولیه سهام فیسبوک انجام شد. به دنبال این امر ۱۶ میلیارد دلار پول فراهم شد و بزرگترین عرضه اولیه اینترنتی در طول تاریخ رقم خورد. البته پس از موفقیت عرضه اولیه، ارزش سهام فیسبوک افت کرد. در سال ۲۰۱۳، فیسبوک به لیست مجله Fortune راه پیدا کرد و مارک زاکربرگ، در سن ۲۸ سالگی، جوانترین مدیرعامل حاضر در این لیست بود.

مارک زاکربرگ

ثروت شخصی مارک زاکربرگ

در سال ۲۰۱۶ و به دنبال اتهامات مبنی بر استفاده از اطلاعات شخصی افراد که به فیسبوک وارد شد، سرعت رشد فیسبوک پایین آمد. در مجموع، سهام فیسبوک در اوایل سال ۲۰۱۸، به رکورد ۲۰۳٫۲ دلار رسید. این اوج ناگهانی سبب شد زاکربرگ با عبور از وارن بافت، در جایگاه سومین شخص ثروتمند جهان پس از جف بزوس و بیل‌ گیتس قرار بگیرد.

کمتر از یک ماه بعد، به علت افت ۱۹ درصدی سهام فیسبوک این شرایط تغییر کرد. در عرض یک روز حدود ۱۶ میلیارد دلار از ثروت شخصی زاکربرگ از بین رفت. اگرچه، سهام فیسبوک دوباره رشد کرد و مارک زاکربرگ همچنان یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. بر اساس آخرین لیست منتشر شده توسط مجله Forbes در سال ۲۰۲۱، زاکربرگ پس از بیل گیتس و در جایگاه پنجم لیست قرار دارد.

زندگی شخصی زاکربرگ

زاکربرگ با Priscilla Chan ازدواج کرده است. او زنی چینی-آمریکایی و دانشجویی پزشکی در هاروارد بود. سال‌های متعددی از رابطه آن‌ها با یکدیگر می‌گذرد. این دو، یک روز پس از عرضه اولیه سهام فیسبوک با یکدیگر ازدواج کردند. مهمانان جشن ازدواج آن‌ها حدود ۱۰۰ نفر بودند و مراسم در خانه آن‌ها انجام شد. برخی از مهمانان تصور می‌گردند برای جشن فارغ‌التحصیلی Chan به آن‌جا دعوت شده اند؛ اما در عوض شاهد جشن ازدواج بودند. حاصل ازدواج مارک زاکربرگ دو دختر به نام‌های Max و August است. Max در نوامبر ۲۰۱۵ و August در آگوست ۲۰۱۷ به دنیا آمدند. این زوج خبر انتظار برای هر دو فرزندشان را در فیسبوک اعلام کردند.

مارک زاکربرگ

فعالیت‌های خیرخواهانه زاکربرگ

ثروت عظیم زاکربرگ به او اجازه داده است میلیون‌ها دلار را صرف فعالیت‌های خیریه بکند. برجسته‌ترین اقدام خیریه او مربوط به سال ۲۰۱۰ است. او در آن زمان ۱۰۰ میلیون دلار برای حفظ سیستم مدارس دولتی شهر Newak در نیوجرسی پرداخت کرد. در دسامبر ۲۰۱۰، او پیمانی به نام “Giving Pledge” را امضا کرد. او بدین‌وسیله متعهد شد که حداقل ۵۰ درصد از ثروت خود را در طول زندگی‌اش صرف امور خیریه بکند. علاوه بر مارک زاکربرگ افرادی مانند بیل گیتس، وارن بافت و جورج لوکاس نیز این پیمان را امضا کرده اند.

به علاوه، زاکربرگ و همسرش در نامه‌ای عمومی در فیسبوک اعلام کردند که آن‌ها ۹۹ درصد از سهام فیسبوک خود را برای امور خیریه صرف خواهند کرد. آن‌ها هدف خود از این کار را ایفای نقش در ایجاد دنیایی بهتر برای همه کودکان اعلام کردند. زاکربرگ یکی از موفق‌ترین افراد جهان است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از توصیه‌های مارک در زندگی خود استفاده کنید. ما در مقاله‌ی ۷ مهارت زندگی که باید از مارک زاکربرگ بیاموزید به توصیه‌ها و تجارب این مرد جوان اشاره کرده‌ایم.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 75 = 78