راتان تاتا کارآفرین و مدیر گروه تاتا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

راتان تاتا یکی از مشهورترین صنعتگران هند، رئیس سابق بزرگترین گروه صنعتی هندوستان، مجموعه شرکت های تاتا است. تاتا در حال حاضر سمت مدیریت اجرایی شرکت هلدینگ گروه تاتا را در اختیار دارد و به عنوان مدیر اجرایی برخی از شرکت های بزرگ زیرمجموعه تاتا از جمله تاتا استیل، تاتا موتورز، تاتا پاور، خدمات مشاوره ای تاتا، هتل های هند و خدمات ارتباطی تاتا فعالیت می کند. پدر و مادر او زمانی که راتان ده سال داشت از یکدیگر جدا شدند و راتان نزد مادربزرگش بزرگ شد. بعد از اتمام تحصیلات خود به کسب و کار خانوادگی تاتا پیوست و در گروه صنعتی تاتا فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد. راتان از کارگری در فروشگاه تاتا استیل شروع کرد و در مورد کسب و کار خانوادگی خود یاد گرفت و نسبت به آن بینشی به دست آورد. راتان پس از بازنشستگی پدرش به سمت رئیس جدید گروه تاتا نایل شد.

مدیریت بی نظیر تاتا موجب دستیابی این گروه صنعتی به اهداف جدید و درآمد بسیار زیاد در عرصه بین المللی شد. او در خرید جگوار لندرور، تتلی و کوروس نقش مهمی داشت. این اقدامات او گروه تاتا را از یک شرکت بزرگ هندی به یک نام تجاری جهانی تبدیل کرد. راتان تاتا به غیر از تاثیری که بر گسترش بین المللی این شرکت داشته، در بخش های مختلفی در هند و سایر کشور ها خدمت کرده است. تاتا همچنین فعالیت های خیرخواهانه بسیاری داشته و بیش از نیمی از سهام خود را در صندوق های خیریه سرمایه گذاری کرده است. او با ایده های پیشگامانه و چشم انداز مثبتی که دارد حتی پس از بازنشستگی نیز به عنوان نیروی راهنما با مجموعه تاتا همکاری می کند.

راتان تاتا کارآفرین و مدیر گروه تاتا

دوران کودکی و نوجوانی راتان تاتا

راتان در ۲۸ دسامبر سال ۱۹۳۷ در سورات هند به دنیا آمد. راتان تاتا فرزند ناوال تاتا، پسر خوانده پسر کوچکتر جامستجی، راتانجی تاتا بود. جامستجی تاتا بنیانگذار گروه شرکت های تاتا بود. راتان تاتا یک برادر به نام جیمی و یک برادر ناتنی به نام نوئل تاتا دارد.
هنگامی که او ده ساله بود، والدینش از هم جدا شدند و پس از آن، او و برادرش توسط مادربزرگش تربیت شدند.

راتان تاتا در بمبئی تحصیلات ابتدایی خود را گذراند و دوره دبیرستان خود را از کلیسای جامع و مدرسه جان کانون بمبئی به پایان رساند. در سال ۱۹۶۲، مدرک لیسانس خود را در رشته معماری و مهندسی سازه از دانشگاه کرنل، ایالات متحده آمریکا اخذ کرد. سپس در دانشکده بازرگانی هاروارد ثبت نام کرد و یک برنامه مدیریت پیشرفته را در سال ۱۹۷۵ به پایان رساند.

آغاز به کار حرفه ای راتان تاتا

راتان در سال ۱۹۶۲ کار خود را با بخش فولاد تاتا آغاز کرد و در آنجا به فعالیت های دشواری مشغول بود. راتان همراه کارگران یقه آبی در کوره ها کار می کرد و بیل می زد. این کار سختی بود و به او کمک کرد تا درک و احترام بیشتری نسبت به حرفه خانوادگی اش پیدا کند.

در سال ۱۹۷۱ راتان به عنوان مدیر مسئول شرکت ملی رادیو و الکترونیک (NELCO) که در آن زمان اوضاع چندان خوبی نداشت منصوب شد تا از این طریق بتواند اوضاع مالی خود را بهبود دهد. راتان توانست ۲۳ درصد از سهم بازار را افزایش دهد، اما به دلیل مشکلات کار و اقتصادی شرکت به سرعت شروع به زوال کرد. راتان قصد داشت بخش مصرفی الکترونیکی را بهبود دهد، اما رکود اقتصادی و اعتصابات صنفی مانع موفقیت او شد.

راتان تاتا کارآفرین و مدیر گروه تاتا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

در سال ۱۹۷۷، او به امپرس میل، کارخانه نساجی در گروه تاتا منتقل شد. وی طرحی را برای توسعه فعالیت های کارخانه پیشنهاد کرد، اما سایر مدیران تاتا آن را رد کردند و طرح پیشنهادی راتان پذیرفته نشد. سپس راتان تاتا به بخش صنایع این کمپانی منتقل شد. در سال ۱۹۹۱، جی.آر.دی تاتا، راتان را به عنوان رئیس جدید گروه شرکت های تاتا منصوب کرد. سایر مدیران شرکت تاتا با این تصمیم مخالف بودند و به دنبال اعتراض آنها به عدم صلاحیت راتان برای مدیریت، این موضوع در دست بررسی قرار گرفت. در نتیجه  سوالاتی در مورد توانایی راتان تاتا در اداره شرکت پرسیده شد.

اما راتان موفق شد موفقیت مالی بخش صنایع تاتا را بهبود بخشد و رشد سازمان تحت رهبری خود را گسترش دهد. راتان تاتا مدیریت و چشم انداز این بخش را دگرگون کرد و توانست سود قابل توجهی را به این شرکت اختصاص دهد. او همچنین به عضویت شورای تجارت و صنعت درآمد و در هیئت مشورتی مرکز رند با هدف سیاستگذاری آسیا و اقیانوسیه همکاری کرد و همچنین در برنامه ابتکار ایدز هند نیز حضور فعالی دارد.

راتان تاتا همچنین در هیئت مشاوره بین المللی کمپانی میتسوبیشی فعالیت دارد. علاوه بر این او همکاری موثری با گروه بین المللی آمریكا، شرکت جی پی مورگان چیس و کمپانی بوز آلن همیلتون دارد.
در هفتاد و پنجمین سالگرد تولد خود، یعنی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۲ راتان تاتا از سمت ریاست گروه تاتا استعفا داد و سیروس میستری، مدیرعامل گروه شاپورجی پالونجی جانشین وی شد. راتان حتی پس از بازنشستگی یک تاجر موفق محسوب می شود و همچنان در این صنعت فعال است و در فعالیت های آینده دار سرمایه گذاری می کند.

اقدامات حائز اهمیت راتان تاتا

راتان به عنوان رئیس گروه تاتا توانست به اعتبار و وجهه بین المللی شرکت تاتا دست یابد. موفقیت مالی حیرت انگیز این شرکت، موجب شد گروه تاتا به بورس اوراق بهادار نیویورک وارد شود و تحت نظارت او این مجموعه با خرید شرکت های زیادی از جمله تتلی، جگوار لندرور و کوروس به یک برند جهانی تبدیل شد.

راتان تاتا کارآفرین و مدیر گروه تاتا

راتان تاتا در طراحی و ساخت اتومبیل های تاتا نانو و تاتا ایندیکا نقش اساسی داشت. او همچنین اهمیت بسیار زیادی برای امور بشر دوستانه قائل است و خیرخواه برجسته ای است. به طوری که بیش از ۵۰٪ از سهام خود در مجموعه تاتا را در امور خیرخواهانه سرمایه گذاری کرده است. یکی از اهداف اصلی زندگی او بالا بردن کیفیت زندگی مردم هند همراه با رشد انسانی است.
جوایز و دستاوردها
در سال ۲۰۰۰ ، پادما بوشن، سومین افتخار عالی غیر نظامی توسط دولت هند به راتان تاتا اعطا شد. در سال ۲۰۰۴، او مدال جمهوری شرقی اروگوئه را از دولت اروگوئه دریافت کرد.
در سال ۲۰۰۵، موسسه بین المللی B’nai B’rith به او جایزه موفقیت برجسته بین المللی را اعطا کرد. در سال ۲۰۰۷ راتان تاتا موفق به اخذ فلوشیپ افتخاری دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن شد.
در سال ۲۰۰۸ نیز پادما ویبوسان دومین افتخار عالی غیر نظامی توسط دولت هند به راتان اعطا گردید. در سال ۲۰۰۹، دولت ایتالیا جایزه افسر بزرگ، نشان افتخار جمهوری ایتالیا را به راتان تاتا اعطا کرد. در سال ۲۰۰۹ به پاس فعالیت های او‌ در صنعت به او نشان افتخاری فرمانده شوالیه امپراتوری بریتانیا اعطا شد.
در سال ۲۰۱۰، او جایزه کسب و کار برای صلح اسلو را که توسط بنیاد کسب و کار برای صلح اعطا می شود، برنده شد.
در سال ۲۰۱۴، راتان تاتا موفق به اخذ نشان شوالیه افتخاری بزرگ امپراتوری بریتانیا شد.

زندگی شخصی و میراث راتان تاتا

مدرک تحصیلی راتن تاتا لیسانس است. راتان به خاطر سبک زندگی خود که اجازه نمی دهد اطلاعات زیادی درباره زندگی شخصی خود منتشر شود، مشهور است. او در یک خانه ساده در بمبئی اقامت دارد و با ماشین خود که یک تاتا سدان است رانندگی می کند.

دارایی خالص او ۱ میلیارد دلار برآورد شده است. بخش عمده دارایی راتن تاتا به فعالیت او در مجموعه تاتا برمی گردد.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 21 = 27