جک دورسی بنیانگذار توییتر و برنامه اسکوئر

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

جک دورسی کارآفرین آمریکایی است که عمده شهرت او به دلیل بنیانگذاری توییتر است. توییتر، یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین و یکی از ده وب سایت پر بازدید در جهان است که کاربران آن قادر به ارسال و خواندن پیام کوتاه به نام «توییت» هستند. دورسی همچنین بنیانگذار اسکوئر “Square”، یک شرکت خدمات پرداخت تلفن همراه است که چندین محصول پرداخت نرم افزاری و سخت افزاری را به بازار عرضه می کند.

جک دورسی در زمینه برنامه نویسی رایانه تخصص داشت و در حالی که هنوز دوره نوجوانی را می گذراند، به مسیریابی علاقه مند شد. او از زمانی که به خاطر می آورد عاشق کامپیوتر بود و ساعت ها به مطالعه مدل رایانه ای IBM موجود در آن زمان می پرداخت.

جک شیفته مفهوم هماهنگی تاکسی ها، پیک ها، سرویس های اضطراری و سایر ناوگان وسایل نقلیه بود و قصد داشت نقشه ای زنده از شهر خود ایجاد کند و وسایل نقلیه در حال حرکت را به عنوان نقاط قرمز کوچک در حال حرکت نشان دهد.

او فقط ۱۵ سال سن داشت که برنامه ای برای ارسال تاکسی و خدمات آتش نشانی نوشت.

جم دورسی پیش از آنکه به دانشگاه نیویورک برود و در آنجا ایده خود را برای تاسیس توییتر مطرح کند، برای ادامه تحصیل به دانشگاه علم و صنعت میسوری رفت. او قبل از آنکه مدرک خود را بگیرد این دانشکده را ترک کرد تا به دنبال علاقه اش برود. او با همکاری دوستانش، برنامه توییتر را در سال ۲۰۰۶ راه اندازی کرد.

جک دورسی بنیانگذار توییتر و برنامه اسکوئر

فهرست مقاله

جک دورسی بنیانگذار توییتر و برنامه اسکوئر

دوران کودکی و سال های اولیه زندگی جک دورسی

جک دورسی در ۱۹ نوامبر ۱۹۷۶ در سنت لوئیس، میسوری، ایالات متحده آمریکا، از مارسیا اسمیت و تیم دورسی متولد شد.
پدر جک مهندس تجهیزات پزشکی بود و در شرکتی که طیف سنج های جرمی تولید می کردند، فعالیت می کرد. از آنجا که ماهیت شغل پدرش خانواده را ملزم به جابجایی مکرر از یک مکان به مکان دیگر می کرد، جک جوان به نقشه شهر ها و مسیریابی علاقه زیادی پیدا کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

او به دبیرستان بیشاپ دو بورگ در سنت لوئیس، میسوری رفت. جک به دلیل لکنت زبانی که داشت، دانش آموز ساکتی بود و از این موضوع رنج می برد. با این حال تصمیم گرفت که بر مشکل خود غلبه کند و از این رو در موقعیت های مختلفی برای سخنرانی شرکت کرد و سرانجام توانست بدون لکنت زبان صحبت کند.
او در سنین نوجوانی علاقه زیادی به رایانه پیدا کرد و در کلوپ کامپیوتر مدرسه اش عضو شد. وی همچنین مدت زمان زیادی را صرف مطالعه مدل موجود رایانه های IBM کرد.

علاقه او به نقشه و مسیریابی در سال های نوجوانی به یک سرگرمی جدی تبدیل شد. جک دورسی به چالش هماهنگی تاکسی، وانت های باربری، آمبولانس و … علاقه مند شد و در ۱۵ سالگی برنامه نرم افزاری برای اعزام تاکسی و خدمات آتش نشانی راه اندازی کرد.
پس از اتمام دوره دبیرستان، جک در دانشگاه علم و صنعت میسوری ثبت نام کرد. اما در نهایت این دانشکده را ترک کرد، و به دانشگاه نیویورک منتقل شد. در این دانشکده بود که ایده به اشتراک گذاشتن پیام های کوتاه با دوستان خود به ذهن دورسی رسید. او زمان کافی در دانشگاه نماند تا دوره تحصیلی خود را به پایان برساند.

فعالیت حرفه ای دورسی

جک دورسی به عنوان یک برنامه نویس شروع به کار کرد. او در سال ۲۰۰۰ در جستجوی آینده شغلی بهتر به اوکلند، کالیفرنیا نقل مکان کرد. جک شرکتی را برای اعزام تاکسی، پیک و خدمات اضطراری با استفاده از نرم افزار اعزام خود راه اندازی کرد.
علاوه بر این، جک در این مدت نیز از ایده خود برای یک سرویس ارتباطی پیام کوتاه که دوستان فرد را در مورد وضعیت او در زمان واقعی به روز می کند، دست نکشید و آن را جدی گرفت.
با این حال شرکت اعزامی او شکست خورد و جک چند سال دیگر نیز برای آن تلاش کرد. او با فعالیت فریلنسری (کار آزاد و دورکاری) مخارج زندگی خود را تامین می کرد. وی حتی در دوره های ماساژ درمانی نیز شرکت کرد. با این حال، هرگز از رویای خود برای ایجاد سرویس پیام کوتاه که تصور کرده بود، دست بر نداشت.

جک دورسی بنیانگذار توییتر و برنامه اسکوئر

او به سراغ “Odeo” یک وبسایت فهرست و مقصد جستجو، که علاقه مند به خدمات پیام متنی بود، رفت. او موفق شد توجه اوان ویلیامز بنیانگذار Odeo و یکی از مدیران شرکت بیز استون را به خود جلب کند.
در اکتبر سال ۲۰۰۶، جم دورسی به همراه بیز استون، اوان ویلیامز و برخی دیگر از اعضای اودئو، “Obvious Corporation” را تاسیس کردند که بعدا به توییتر تغییر نام داد.

ظرف دو هفته از شروع تاسیس این شرکت، جک دورسی سایت ساده ای ایجاد کرد که در آن کاربران می توانستند بلافاصله پیام کوتاه با نام «توییت» با ۱۴۰ حرف یا کمتر ارسال کنند.

جک دورسی در دو سال اول تاسیس این برنامه، به عنوان مدیرعامل توییتر فعالیت می کرد. در سال ۲۰۰۸، ویلیامز مسئولیت مدیر عاملی توییتر را بر عهده گرفت، در حالی که دورسی رئیس هیئت مدیره شد. این شرکت به سرعت رشد کرد. در طی پنج سال از تاسیس آن، کاربران توییتر روزانه ۵۰ میلیون توییت ارسال می کردند.

موفقیت توئیتر

در ابتدا برخی از توییتر به عنوان ابزاری سطحی و خودمحور برای پخش تصاویر زندگی خود در جهان استفاده می کردند. مجری برنامه کمدی آخر شب، کونان اوبراین حتی بخشی را به نام “Twitter Tracker” در برنامه خود به نمایش گذاشت که کاربران این سرویس را مسخره می کرد. در روزهای آغاز فعالیت توییتر، مشکلاتی همچون قطع مکرر خدمات وجود داشت. اما زمانی که افراد مشهور و مدیرعامل به طور مرتب توییت زدند، توییتر دیگر از این جوک ها لطمه نخورد.

به طور ناگهانی توییتر به عنوان رئیس جنبش «میکروبلاگینگ» در سال ۲۰۰۸ در دوره مبارزات انتخاباتی، به بستری قدرتمند برای باراک اوباما و جان مک کین، نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده، به عنوان روشی برای به روزرسانی اطلاعات طرفداران تبدیل شد. بدین ترتیب در چند سال اخیر، این برنامه در جنبش های سیاسی نقش مهمی ایفا کرده است.

در سال ۲۰۰۹، دورسی با جیم مک کلوی همکار خود و مهندس علوم کامپیوتر همکاری کرد و شرکت “Square” را تشکیل داد. اسکوئر در ابتدا به عنوان یک شرکت خدمات پرداخت تلفن همراه تاسیس شد. اما در نهایت حیطه فعالیت خود را به خدمات مالی و بازرگانی نیز گسترش داد. این شرکت سرعت توسعه بالایی دارد و دورسی به عنوان مدیرعامل آن فعالیت می کند. در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۳، اعلام شد که جک دورسی عضو جدید هیئت مدیره “شرکت والت دیزنی” است.

جک دورسی بنیانگذار توییتر و برنامه اسکوئر

فعالیت های حائز اهمیت جک دورسی

جک دورسی بیشتر به عنوان بنیانگذار سرویس شبکه آنلاین اجتماعی توییتر شناخته می شود. این سرویس در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد و در کمتر از چند ماه بسیار محبوب شد. از ماه می ۲۰۱۵، توییتر بیش از ۳۲۱ میلیون کاربر و بیش از ۲۵ دفتر در سراسر جهان دارد.

فعالیت های انسان دوستانه دورسی

جک دورسی به تدریج تلاش های خیرخواهانه خود را گسترش داد و در اکتبر سال ۲۰۱۹، با تامین بودجه برای کاشت ۱۵۰،۰۰۰ درخت، در ایده ابتکاری تغییر آب و هوا #TeamTrees شرکت کرد.
در آوریل سال ۲۰۲۰، دورسی اعلام كرد كه یک میلیارد دلار سهام اسکوئر را برای حمایت از اقدامات امدادی در مقابل ویروس كرونا در سراسر جهان اهدا می كند.

کارآفرین میلیاردر

در نوامبر ۲۰۱۳، ثروت شخصی جک دورسی به لطف عرضه اولیه توییتر، افزایش یافت. سهام اولیه این شرکت ۲۶ دلار ارزش داشت، اما قیمت آن در اولین روز معاملات به سرعت به ۴۵ دلار رسید. در عرض چند ساعت، ارزش تقریبی ۲۳.۴ میلیون سهام دورسی او را به یک میلیاردر تبدیل کرد.
در سال ۲۰۱۵، دورسی به توییتر بازگشت. وی ابتدا به عنوان مدیرعامل موقت فعالیت کرد و سپس مدیرعامل آن شد. اندکی بعد وی اعلام کرد که این شرکت حدود هشت درصد از نیروی کار خود را کاهش خواهد داد. این اقدام بخشی از یک برنامه کلی برای سازماندهی اولویت های اصلی شرکت در زمینه تولید و بالا بردن کارایی سازمان بود.

جوایز و دستاوردها

در سال ۲۰۰۸، او به عنوان یکی از ۳۵ مبتکر برتر زیر ۳۵ سال در جهان، در “MITTechnology Review TR35” قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۲ از طرف وال استریت ژورنال جایزه نوآور سال را برای فناوری دریافت کرد.

ارزش خالص دارایی

ارزش خالص دارایی جک دورسی ۷.۵ بیلیون دلار است.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 9 =