فهرست مقاله
در زندگی نامه آکیو موریتا اینگونه آمده است که: آکیو موریتا در ۲۶ ژانویه سال ۱۹۲۱ در شهر ناگویای ژاپن از خانواده ای مقتدر و متموّل زاده شد. پدرش انتظار داشت آکیو موریتا به عنوان فرزند بزرگ خانواده پا در راه او گذارد و تجارت خانه او را در حرفه صنایع نوشیدنی اداره کند، اما آکیو موریتا از همان کودکی به وسایل الکتریکی و صوتی علاقه مند بود و می خواست بداند اشیاء چگونه کار می کنند.
رؤیای آکیو موریتا ساخت یک گرامافون الکتریکی بود. به همین دلیل رشته فیزیک را در دانشگاه اوزاکا برگزید. آکیو موریتا پس از فراغت از تحصیل و در بحبوحه جنگ جهانی دوّم که ژاپن درگیر جنگ بود به عنوان افسر نیروی دریایی در دفتر فن آوری, کار بر روی تکAkio Morita میل دستگاه ها و سلاح های حرارت یاب و ادوات هدف گیر شبانه را آغاز کرد.
در همان جا بود که با مهندس تیزهوشی به نام ماسارو ایبوکا آشنا شد. آکیو موریتا نابغه اختراع بود و در همان زمان شرکتی را به نام “ابزار دقیق ژاپن” تأسیس کرده و آمپلی فایر نیرومندی ساخته بود که می توانست آشفتگی جریان مغناطیسی در اعماق آب را برای زیردریایی ها اندازه گیری کند.
آکیو موریتا پس از مدّت کوتاهی برای تدریس به توکیو آمد و اطلاع یافت که دوست و همکار او ایبوکا سلسله مقالاتی را در زمینه دستگاه های الکتریکی در روزنامه معروف ژاپنی “آساهی” می نویسد و شرکتی را تأسیس کرده است.
او به ملاقات دوستش شتافت و تصمیم گرفت به صورت نیمه وقت و پس از مدت کوتاهی تمام وقت به او بپیوندد و با هم فکری یکدیگر شرکت جدید خود را تأسیس کند.
ایبوکا ۳۸ ساله و موریتا ۲۵ ساله در سال ۱۹۴۶ شرکت را یک شرکت تعمیر رادیوهای دست دوم تحت عنوان “Tokyo Tsushin Kogyo” شرکت مهندسی مخابرات توکیو (TOTSUKO) با ۵۰۰ دلار سرمایه و ۲۰ نفر تأسیس کردند. محل فعالیت شرکت طبقه سوم یک ساختمان نیمه مخروبه در منطقه منهدم شده ای قرار داشت که تمامی دیوارهای بتونی آن شکاف های عمیقی برداشته بود. بدین ترتیب سنگ بنای شرکت عظیم سونی به همت دو انسان سخت کوش با فعالیت تعمیر رادیو گذاشته شد.
اولین ها: نوار مغناطیسی, رادیو جیبی, تلوزیون ترانزیستوری, دوربین فیلمبرداری
در سال ۱۹۴۹ شرکت اولین نوارهای مغناطیسی خود را روانه بازار کرد و در سال ۱۹۵۰ توانست اولین ضبط صوتهای ژاپنی را تولید نماید. در سال ۱۹۵۷ نیز اولین رادیوهای جیبی توسط این کمپانی تولید و به بازار عرضه گردید. یک سال بعد زمانی که شرکت کوچک سابق حال به یک کمپانی نسبتاً صاحب نام تبدیل شد, تصمیم به تغییر عنوان آن به SONY گرفته شد. (هنگام تأسیس شرکت در سال ۱۹۴۶ توجه به برتری آمریکا کاملاً محسوس بود. البته وقتی سال ۱۹۵۷ ایبوکا و آکیو موریتا قصد داشتند اولین رادیوی ترانزیستوری جیبی خود را روانه بازار کنند و به دنبال نامی جدید و مناسب برای شرکتشان می گشتند، دیگر آمریکا کمتر از گذشته به نظرشان دشمن می رسید. لذا یکی از کلمات رایج در آن زمان در آمریکا یعنی Sonnyboy را با عبارت لاتین Sonus ترکیب کردند و از آن کلمه Sony را پدید آوردند.) در سال ۱۹۶۰ کمپانی سونی اولین تلوزیون های ترانزیستوری را ابداع کرد و بعد به طور گسترده روانه بازار نمود. در سال ۱۹۶۵ نیز اولین دوربین فیلمبرداری خانگی توسط این کمپانی ساخته و به بازار عرضه شد.
پس از آن محصولات مهم سونی عبارت بودند از “Walkman”، تلوزیون های “Trinitron”، مایکرودیسک های کامپیوتر و سرانجام از “Sony PlayStation” که هر یک شهرت فراوانی را به سوی این امپراطوری عظیم روانه ساخت با گسترده تر شدن فعالیت کمپانی در عرصه الکترونیک و افزایش حجم تقاضا از سراسر دنیا شعبات متعددی در سراسر این کره خاکی راه اندازی شد. در کشور آمریکا این شعبه در سال ۱۹۷۰ کار خود را با ریاست شخص آکیو موریتا آغاز نمود و این گونه شد که سونی به عنوان اوّلین شرکت ژاپنی در بورس نیویورک حضور یافت. دو سال بعد یعنی ۱۹۷۲ مجدداً سونی اولین کمپانی بود که یک کارخانه آمریکایی دایر می کرد.
۱۲ سال بعد و پس از دستیابی به موفقیت های پی در پی در کار بر روی محصولات الکتریکی و عرضه فرآورده های صوتی و تصویری نظیر پلوپز برقی, ولتمتر, بالش برقی, ضبط صوت, رادیو, تلوزیون و ویدئو, شرکت به نام Sony تغییر نام داد. آکیو موریتا در سال ۱۹۵۳ اولین سفر خود را به آمریکا و اروپا انجام داد و کمی بعد با فکر گسترش صادرات و کسب و کار سونی آمریکا را تأسیس کرد. اولین رادیوی ترانزیستوری جهان (TR-55) در سال ۱۹۵۶ توسط شرکت سونی ساخته شد و سال بعد کوچک ترین رادیوی ترانزیستوری جیبی (TR-55) با ابعاد ۳۲*۷۱*۱۱۲ میلیمتر و قیمت ۱۳۸۰۰ ین عرضه گردید.
البته این رادیو کمی بزرگتر از جیب معمولی پیراهن بود و لذا آکیو موریتا پیراهنی با جیب بزرگتر برای خود تهیه کرده بود که بتواند عنوان جیبی را برای آن اثبات کند. قیمت صادراتی این رادیو 39/95 دلار بود. اولین تلوزیون ترانزیستوری مدل ۸ اینچی (TV8-301) در سال ۱۹۵۹ و کوچکترین و سبکترین تلوزیون (TV5-303) در سال ۱۹۶۲ و بالاخره تلوزیون های رنگی کرد ماترون در سال ۱۹۶۴ و ترنیترون در سال ۱۹۶۸ ساخته و عرضه گردید.
شمارش تعداد محصولاتی که این شرکت از آغاز تأسیس تاکنون ابداع و به بشریت عرضه داشته مشکل است و علاوه بر مواردی که برشمرده شد، ویدئو، دیسک فشرده، فلاپی دیسک، نوارهای ویدئویی بتاماکس، واکمن، تلویزیون دستی کوچک، پخش استریو، دوربین های فیلمبرداری ۸ میلیمتری، دوربین های عکاسی و ده ها اختراع دیگر را شامل می شود.
در مدت همکاری این دو یار باوفا، ایبوکا انرژی خود را بر روی انجام تحقیقات فن آوری و توسعه محصول متمرکز کرد و آکیو موریتا دست به گسترش سونی در مناطق مختلف دنیا، جهانی سازی شرکت و توجه به مسائل مالی، توسعه منابع انسانی و ورود به دنیای نرم افزار زد. آکیو موریتا پیشتاز طرح ایده جهانی شدن شرکت ها بود و برای گسترش شرکت خود به بسیاری نقاط دنیا رفت و آمد می کرد. او شناخته شده ترین ژاپنی در آمریکاست که جوایز متعددی را دریافت کرده است.
توانایی آکیو موریتا در مطالعه و شناخت دو فرهنگ شرق و غرب و ترکیب جنبه های خوب آن با یکدیگر شگفت انگیز بود.
آکیو موریتا در سال ۱۹۵۹ عنوان نایب رئیس سونی را داشت و در سال ۱۹۷۱ به ریاست سونی و تا سال ۱۹۹۴ که به عنوان ریاست افتخاری سونی بازنشسته شد، در سمت های مختلف ریاست، مدیریت عامل و ریاست هیأت مدیره فعالیت کرد. ایبوکا دوست و همکار او در بنیان گذاری شرکت در سال ۱۹۹۷ درگذشت.
در رابطه زندگی شخصی آکیو موریتا نکات جالبی وجود دارد. او در مدت زندگی اش دوستان بانفوذ بسیاری در سراسر دنیا علاوه بر کشور ژاپن داشت که نخست وزیر پیشین ژاپن و هم چنین Kissinger رئیسجمهور دهه های سابق ایالات متحده از جمله این افراد به شمار می روند.
در اواخر دهه ۱۹۹۰ ثروت او که بیش از 3/1 میلیارد دلار تخمین زده می شد، سبب گشت تا سایت اقتصادی Forbes نام آکیو موریتا را در فهرست ثروتمندترین های دنیا قرار داد. هم چنین او تنها غیرآمریکایی بود که مجله تایم به عنوان بزرگترین و موفقترین مدیران و بازرگانان در لیست خود جای داد. آکیو موریتا هم چنین به سبب سیاست های اقتصادی و مهارت های مدیریتی که از خود به نمایش گذارد از سوی مجامع علمی مختلف ژاپن, انگلستان و ایالات متحده نشان یادبود و لیاقت دریافت کرد.
دیگر این که به سبب مشغله فراوان کاری در دوران جوانی، آکیو موریتا پس از سن ۵۰ سالگی تازه به یادگیری ورزش های اسکی، تنیس و هم چنین غوّاصی روی آورد که این امر در نوع خود بی نظیر است. اشتغال یک باره او به این ورزش ها موجب گردید تا در سال ۱۹۹۳، هنگامی که مشغول بازی تنیس بود، دچار حمله قلبی شود و مابقی عمر را بر روی صندلی چرخ دار سپری نماید. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۴ از سمت خود در کمپانی سونی استعفاء داد و Norio Ohga را جانشین خود ساخت.
سرانجام آکیو موریتا در سوم اکتبر ۱۹۹۹ در سن ۷۸ سالگی بر اثر بیماری ذات الریه جان سپرد و تمامی اموال و دارایی خود را برای همسر و دو پسر و تنها دخترش به ارث گذاشت.
هم اکنون امپراطوری عظیم سونی با فروش سالانه بیش از ۳۳ میلیارد دلار در جایگاه قدرتمند ترین بازار صوتی – تصویری قرار دارد.
همّت والای او و دوست و همکار و همراهش ایبوکا از خاکسترهای ویرانههای جنگ جهانی دوّم، شرکتی جهانی را پدید آورد که رهبری بلامنازع اختراعات پیدرپی و عرضه محصولات و وسایل الکتریکی صوتی – تصویری و فنآوری اطلاعات را در اختیار خود گرفت و در سال ۲۰۰۳ با ۱۶۱۱۰۰ نفر کارمند فروش ثروت ۶۲ میلیارد دلاری را به دست آورد.
با همراهی پیشروان کسب و کار ؛ کشتی بادبانی کسب و کار خود را در تلاطم امواج بازار با انگیزه و لذت تا مقصد مطلوب رهبری کنید.
کاربرد هوش مصنوعی AI در بازاریابی داده محور (کسب و کار هوشمند) BI
امروزه دانش و ایده می تواند که با نیروی کم، قدرت عظیم تولید کند.
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
برای موفقیت خود و معرفی خود به دیگران نیاز دارید که خود را بهتر بشناسید.…
مدل جهانی دیسک DISC در دنیا بهعنوان یکی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی، بهبود و توسعه…