آمانسیو اورتگا (به اسپانیایی: Amancio Ortega) (زاده ۲۸ مارس ۱۹۳۶) تاجر اسپانیایی، فعال در صنعت مد و موسس شرکت ایندیتکس میباشد. وی در حال حاضر، بعنوان سومین فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین فرد در اسپانیا شناخته میشود.
اورتگا مالک و موسس فروشگاههای زارا و حدودأ صد برند و مغازههای خردهفروشی لوازم جانبی و پوشاک نیز میباشد. میزان دقیق داراییهای اورتگا، نامشخص است، ولی مجله فوربز در رتبهبندی سال ۲۰۱۲ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، داراییهای وی را معادل ۳۷،۵ میلیارد دلار دانسته است. درحالیکه در همین سال، فهرست میلیاردرهای بلومبرگ، آمانسیو اورتگا را، بعنوان سومین شخص ثروتمند جهان معرفی نموده و میزان داراییهای او را ۵۸ میلیارد دلار برآورد کرده است. اورتگا، در حال حاضر با همسر دوم خود در یک آپارتمانی در مرکز شهر لاکرونیا، گالیسیا، اسپانیا زندگی میکند.
احتمالا شما هم با مارک کفش و لباس ZARA آشنا هستید و شاید هم صاحب یکی از اقسام پوشیدنی ها با این مارک معتبر باشید.
فهرست مقاله
شرکت ZARA سومین فروشگاه زنجیره ای کفش و لباس را در اختیار دارد و موسس آن پیژامه دوز سابق و باربر یک مغازه لباس فروشی، به نام آمانسیو اورتگای اسپانیایی است. شاید برای خیلی ها عجیب باشد در دنیایی که مد، لباس و کفش دائما از ایتالیا و فرانسه نشات می گیرد، سومین عرضه کننده ی کفش و لباس جهان یک اسپانیایی است.
آمانسیو اورتگا، در حال حاضر در هفتمین دهه زندگی خود قرار دارد. وی با ZARA توانسته است ثروتی بیش از ۲۴ میلیارد دلار جمع آوری کند و خود را در رده ی بیست و دوم ثروتمندترین افراد جهان قرار دهد. ثروتمندترین مرد اسپانیا در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ به دنیا آمد. آمانسیو اورتگا موسس و رییس INDITEX GROUP است.
INDITEX GROUP یک شرکت بزرگ اسپانیایی است که متشکل از بزرگترین گروه های مد و طراحی در دنیاست. این شرکت عظیم تقریبا ۱۰۰ شرکت را تحت نظر خود دارد که اساسا در زمینه ی طراحی لباس، تولید پوشاک و عرضه ی انواع پوشاک فعالیت دارد.
INDITEX GROUP بیش از دو هزار فروشگاه فعال سراسر جهان دارد و تولیداتی با مارک های BESHKA DUTTI, ZARA HOME, PULL BEAR, ZARA STRADIV ARIUA OYSHO, MASSIOM را به مشتریان خود عرضه می کند. تمامی طراحی، دوخت، تولید و عرضه لباس های INDITEX توسط همین شرکت صورت می گیرد.
شاید یکی از نکاتی که باعث شده است ZARA بتواند سومین تولید کننده پوشاک شود، نوآوری به موقع آن باشد. فروشگاه های ZARA هر هفته شاهد عرضه ی دو محصول جدید هستند. اولین فروشگاه ZARA درهای خود را در سال ۱۹۷۵ به روی مشتریان خود در لاکورونا، اسپانیا باز کرد. این شهر، اکنون دفتر مرکزی ZARA را در خود جای داده است.
امروز ZARA بازارهای جهانی را تسخیر کرده است و در اکثر شهرهای مطرح جهان شعبه دارد. فروشگاه های ZARA را می توان در خیابان پنجم نیویورک، خیابان معروف شانزه لیزه پاریس، خیابان ریجنت استریت لندن و یا مرکز خرید شیوبای توکیو پیدا کرد.
آمانسیو اورتگا اکنون با همسر دوم خود در آپارتمان لوکسی در شهر آکورونا زندگی می کند. وی که در شهر لیون به دنیا آمده، در سن ۱۴ سالگی کار خود را در یک مغازه ی لباس فروشی به عنوان باربر در شهری که اکنون در آن ساکن است آغاز کرد.
آمانسیو که حتی دوران دبیرستان خود را هم به پایان نرسانید، در سال ۱۹۶۳ شرکت CONFECCIONS COA را که لباس خانگی تولید می کرد، تاسیس کرد. او در سال ۱۹۷۵ و به دنبال تجربه ای که در این شرکت کسب کرده بود، اولین فروشگاه خود را که بعدها شهرت جهانی پیدا کرد، یعنی ZARA، را تاسیس کرد.
آمانسیو اورتگا با آن که ثروتمندترین مرد اسپانیا به شمار می رود، علاقه ی چندانی به مطرح شدن در رسانه های عمومی از خود نشان نمی دهد. او برخلاف اروپایی ها از زدن کراوات خودداری می کند و دوست دارد غیررسمی لباس بپوشد. شلواری که او بیشتر به تن دارد، از جنس جین و به رنگ آبی است.
او در حوالی سال ۲۰۰۰ برای گرم کردن تنور تبلیغاتی شرکت اش که در شرف ورود به بازار بورس بود، برای مدت کوتاهی خود را در دید رسانه های گروهی قرار داد اما در عین حال همچون دفعات پیش از انجام هرگونه مصاحبه سرباز زد.
هنوز معلوم نیست دلیل این رفتار مرموزانه آمانسیو چیست. اما رازداری و سری بودن اقداماتش، که شک خیلی ها را برانگیخته است، به چاپ کتابی درباره ی او با نام Amancio Ortega: Decero A ZARA انجامیده است.
پدر اورتگا کارمند شبکه ی ریلی بود و خود او به دست آوردن ثروت فعلی اش را باید مدیون همسر اولش، روزالیا میرا باشد.
در سال ۱۹۷۵ اولین فروشگاه زارا توسط آمانسیو ارتژا (Amancio Ortega ) در یک خیابان مرکزی در جنوب شهر کرونا (Coruña ) در اسپانیا احداث شد. پس از موفقیتی که در فروش اولین مغازه مشاهده شد ارتژا شروع به احداث مغازههای جدید در سراسر اسپانیا کرد و در سال ۱۹۸۰ شروع به گسترش این برند در حیطه بینالمللی كرد اما دلیل موفقیت او چه بود؟
لباسها را داغ، داغ بخرید!
مهمترین ویژگی زارا، سرعت فوقالعاده آن در ارائه مدهای جدید است. برای زارا، فاصله تصمیم گرفتن در جهت تولید یک لباس تا آماده کردن آن تنها یک ماه است اما این فرآیند برای رقیبان او ۴ تا ۱۲ماه به طول میانجامد. نتیجه چه میشود؟ زارا به سرعت ذائقه روز مردم را میفهمد و محصولات مورد نظر را ارائه ميکند در حالی که رقیبانش مجبورند حدس بزنند مردم طی یک سال آینده خواهان چه مدی خواهند بود.
قدم اول: حدس زدن ذائقه بازار
هر روز، سیل ایمیلها و تلفنهایی که حاوی نظرات مختلف هستند از طرف فروشگاهها به سردفتر زارا سرازیر ميشود. همچنین مشخصات کالاهای خریداری شده توسط مشتریها به صورت آنلاین در اختیار سردفتر قرار ميگیرد. علاوه بر این گروههای تحقیقاتی زارا در دانشگاهها، خیابانها و خلاصه تمام نقاط شهر نوع پوشش افراد را زیر نظر ميگیرند. به این ترتیب تیم طراحی زارا ميفهمد مردم در حال حاضر خواهان چه مدی هستند.
بعد از اینکه تیم طراحان زارا مشخصات مد جدید را در نظر گرفت با تیم تجاری به گفتوگو مينشیند و با ارائه این مشخصات و همچنین تعیین پارچه مورد نظر برای تهیه لباس، هزینه تولید تخمین زده ميشود و درباره قیمت نهایی تصمیم اتخاذ ميشود.
پس از تعیین هدف نهایی، قدم بعدی اقدام برای تولید است. از آنجا که پارچه مورد نظر همیشه در انبار زارا موجود است و بین تیمهای تصمیمگیرنده و انبار، بعد مسافت وجود ندارد، با کمترین اتلاف وقت فرآیند برش الگو شروع ميشود. برش الگو توسط دستگاههای مجهز اتوماتیک صورت ميپذیرد و سپس تکههای پارچه بریده شده برای دوخته شدن به کارگاههای خیاطی سرازیر ميشوند. این کارگاهها که هیچ یک تحت مالکیت زارا قرار ندارند، اغلب در گالیسیا و پرتغال شمالی قرار دارند.
بنابراین بیش از ۱۱۰۰۰ خیاط که در این ۳۵۰ کارگاه کار ميکنند، تنها در عرض چند روز این تکه پارچهها را به هم ميدوزند و لباسها را تهیه ميکنند.
پس از اینکه لباسهای مورد نظر تهیه شده و به بخش توزیع منتقل شد، بخش توزیع قوی زارا، تنها در عرض ۴۸ ساعت لباسهای مورد نظر را به مغازهها ميرساند. سیستم حمل و نقل زارا حتیالامکان از مداخله انسان جلوگیری کرده و با کمترین اتلاف وقت و به صورت مکانیزه عمل توزیع را انجام ميدهد.
این گونه است که در هر هفته، دو بار مدهای جدید به مغازههای زارا وارد شده، چهره مغازه را تغییر ميدهند و خریداران را به سمت خود ميکشند.
چهار مرحلهای که سرعت مثالزدنی زارا را باعث ميشوند عبارتند از:
۱- تصمیم گیری سریع تیم تجاری و طراحی برای تعیین نوع پارچه مورد نیاز،مشخصات لباس و قیمت نهایی به بحث می نشینند
۲- کنترل موجودی پارچه رنگ کردن و تکمیل تهیه لباس
۳- توزیع
۴- در نظر گرفتن رفتار خرید و ذائقه مردم در نقاط مختلف شهر
در نتیجه اگر هر سه،چهار روز یک بار به مغازههای زارا سر بزنید خواهید دید که چهره آنها کاملاً تغییر کرده و اثری از مدهای قدیمي در آنها دیده نميشود زیرا محصولات جدید هفتهای دوبار به مغازههای زارا ارسال ميشوند.
اگر وارد یک مغازه شوید و ببینید تمام قفسهها از لباس مورد علاقهتان با قیمت بالا پر است چه ميکنید؟ احتمالاً صبر ميکنید تا با قیمت ارزانتری آن را تهیه کنید اما اگر ببینید تعداد محدودی از آن لباسها در مغازه وجود دارد و ممکن است تا یکی ، دو روز آینده خبری از آنها نباشد چه؟ اگر آن لباس را بخواهید هر طور شده سعی ميکنید آن را تهیه کنید.
این دومین سیاست فروش زاراست. زارا با تولید تعداد معدودی از یک لباس، در مشتری نوعی ولع ایجاد کرده و به این ترتیب محصولاتش را به سرعت به فروش ميرساند. در ضمن اگر از یک مدل استقبال قابل توجهی نشد، ضرر زیادی متحمل نميشود.
تعداد کمتر، تنوع بیشتر
رمز سوم موفقیت زارا، تنوع فوقالعاده در طراحی محصولات است. همانطور که ذکر شد زارا هر هفته دوبار فروشگاههایش را با محصولات جدید پر ميکند و به این ترتیب مشتریها را به سمت خود ميکشد. این شرکت همیشه محصولات جدیدی برای ارائه دارد و در سال ۱۲۰۰۰ مدل ارائه ميکند.
این سه کلید که ذکر شد برای این است که اجناس در مغازهها باقی نمانند و زارا مجبور نباشد آنها را به قیمت ارزان بفروشد و به این ترتیب ضرر نکند. خیلی کم پیش ميآید که محصولات زارا باقی بمانند و به فروش نروند.
ملاک دیگری که زارا را از رقیبانش متمایز ميکند این است که این تولیدکننده حجم عمدهای از محصولاتش را در کشور تولیدکننده ميفروشد. ۸۰ درصد محصولات زارا در قاره اروپا عرضه ميشوند در حالی که ۵۰ درصد آن مختص خود اسپانیا است. بدین ترتیب این شرکت با صرف هزینه کمتر و کنترل بیشتر روی بازتاب تولیداتش آنها را عرضه ميکند. در حالی که رقیبان زارا بخش اعظم محصولاتشان را به کشورهای آسیایی ميفرستند.
علاوه بر استراتژیهای فوق، نميتوان کیفیت محصولات زارا را نادیده گرفت. یک تیم ۲۰۰ نفره طراحی خلاق و هوشمند و همچنین تجهیزات پیشرفته برش، رنگرزی، تکمیل و تهیه بهترین پارچهها و اعمال نظارت دقیق بر فرآیند تهیه البسه منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالا ميشوند.
اما تدارک این ملزومات نیاز به صرف هزینه بالایی خواهد داشت. چگونه ميتوان هزینههای اولیه تولید پوشاک را کاهش داد. همانطور که گفتیم، کارگاههای دوزندگی که محصولات زارا در آن تولید ميشوند، تحت تملک این شرکت قرار ندارند و در شهر گالیسیا و همچنین شمال پرتغال قرار دارند. خیاطانی که در آنها کار ميکنند، دختران جوان و زنانی هستند که کارگر غیر رسمي به شمار ميآیند و به این شغل به عنوان شغل دوم نگاه ميکنند. حقوق این کارگران کمتر از نیمي از حقوق یک یک تیم ۲۰۰ نفره طراحی خلاق و هوشمند و همچنین تجهیزات پیشرفته برش، رنگرزی، تکمیل و تهیه بهترین پارچهها و اعمال نظارت دقیق بر فرآیند تهیه البسه منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالا ميشوند.کارگر صنعتی است.
آیا ميدانید
سیاست زارا برای تبلیغ، انتخاب کردن محلهای پر رفت و آمدی است که بیشتر مورد توجه هستند. این شرکت به صرف هزینه برای تبلیغ اعتقادی ندارد و این هزینه را صرف انجام امور اجرایی ميکند. زارا تنها ۰.۳ درصد از فروشش را صرف تبلیغ ميکند در حالی که این میزان برای رقیبانش ۳.۵ درصد است.
زارا برای ایجاد ثبات در کیفیت محصولاتش ترفند جالبی دارد. این شرکت مقدار مورد نیاز پارچه برای فصول سال را از اسپانیا، خاور دور، هند و موروکو به صورت رنگ نشده خریداری ميکند و بنابر فصل و نوع محصول درخواستی عملیات رنگرزی و تکمیل را روی آن انجام ميدهد زیرا کیفیت پارچه تولیدی توسط کارخانه بعد از گذشت مدتی و با تغییر شرایط تولید تغییر ميکند. پس زارا با این کار در کیفیت محصولاتش یکنواختی ایجاد ميکند. همچنین به این ترتیب زارا ميتواند پارچهها را به میل خود رنگرزی و تکمیل کند.
همانطور که ذکر شد، زارا سیاستهای فروش هوشمندانهای را در جهت کاهش راکد ماندن محصولات در پیش گرفته است. بنابراین تنها ۱۸ درصد محصولاتش در فصل مقرر به فروش نميروند و مجبور است آنها را در حراجیها بفروشد که این میزان برای رقیبانش ۳۵ درصد یعنی دو برابر است. زارا در سال تنها دو بار حراج دارد که مدت زمان آنها بسیار اندک است.
مالکیت مغازههای زارا در انحصار این شرکت است و تنها در کشورهایی که طبق قانون افراد خارجی حق داشتن کسب و کار را دارا نميباشند، زارا مالکیت مغازهها را به افراد مقیم واگذار ميکند.
(باکس)
تیم طراحی ۲۰۰ نفره زارا هر ماه ۱۰۰۰ مدل جدید ارائه ميکند. به عبارت دیگر هر نفر از افراد این تیم در هفته يك تا دو مدل جدید طراحی ميکند. از هر یک از این مدلها ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار لباس تولید ميشود. اگرچه سایر تولیدکنندگان تعداد خیلی بیشتری از هر یک از مدلهای خود تولید ميکنند و به این ترتیب هزینههای طراحی و تولید را جبران ميكنند اما زارا با ترکیب سیاستهای فروش و سود بیشتر، این کمبود را جبران ميکند.
تمرکز مراحل تولید و توزیع در بعد مسافت کم، زارا را قادر ساخته است تا با کمترین اتلاف وقت و با بیشترین کنترل، محصولات خود را تولید کرده و به دست مشتریانش برساند. همانطور که گفته شد زارا نیمي از محصولاتش را در اسپانیا توزیع کرده و با قیمتی ۱۷ تا ۲۰ بار بیشتر از کشورهای آسیایی به فروش ميرساند. این شرکت تنها ۲۴ درصد از محصولاتش را به کشورهای آسیایی، آفریقایی و سایر نقاط دنیا عرضه ميکند، در حالی که سایر تولیدکنندگان معروف پوشاک در دنیا محصولاتشان را به طور کامل در کشور دیگری تولید و عرضه ميکنند و بیشتر کشورهای ارزان قیمت آسیایی را برای این کار انتخاب ميکنند.
کشتی بادبانی کسب و کارتان را با انگیزه، در تلاطم امواج به مقصد مطلوب هدایت کنید.
کاربرد هوش مصنوعی AI در بازاریابی داده محور (کسب و کار هوشمند) BI
امروزه دانش و ایده می تواند که با نیروی کم، قدرت عظیم تولید کند.
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
از بین تستها و پرسشنامههایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامهی افسردگی بک…
برای موفقیت خود و معرفی خود به دیگران نیاز دارید که خود را بهتر بشناسید.…
مدل جهانی دیسک DISC در دنیا بهعنوان یکی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی، بهبود و توسعه…