مارک کیوبن

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مارک کیوبن (Mark Cuban) کار آفرین و سرمایه‌گذار معروف آمریکایی است. فعالیت‌های نخستین وی در حوزه بازی و سرگرمی‌های آنلاین بود. او در دهه ۹۰ میلادی ثروت خود را از طریق فروش MicroSolution  و Broadcast.com به دست آورد. سپس او تیم دالاس موریکس (Dallas Mavericks) در لیگ NBA را خریداری کرد. او همچنین به علت حضور در فیلم و سریال و برنامه‌های تلویزیونی، بین مردم شناخته شده است. در این مطلب در compro خلاصه‌ای از زندگی شخصی و فعالیت‌های حرفه‌ای او را بررسی می‌کنیم.

فهرست مقاله

تولد و سال‌های نخستین زندگی مارک کیوبن

مارک (Mark Cuban) در ۳۱ جولای ۱۹۵۸ در پیتسبرگ پنسیلوانیا به دنیا آمد.  کودکی او کاملاً عادی و مانند هر کودک دیگری از طبقه متوسط جامعه بود. نورتون، پدر او تقریباً پنجاه سال در یک مغازه فروش روکش صندلی ماشین کار می‌کرد. مادر او نیز شغل ثابت و مشخصی نداشت و اغلب شغل خود را تغییر می‌داد. خانواده پدری او از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده بودند. پدربزرگش از طریق فروش اجناس مختلف پشت کامیون خود مخارج زندگی را تأمین می‌کرد.

مارک مانند پدربزرگش به انجام معاملات مختلف علاقه نشانه می‌داد و به دنبال ساخت زندگی بهتری برای خودش بود. او از سنین پایین علاقه زیادی به ورزش، به ویژه بسکتبال، داشت. در سن ۱۲ سالگی مارک کیوبن برای جمع کردن پول خرید یک جفت کفش ورزشی، کیسه زباله فروخت. این اولین تجربه کیوبن در دنیای کسب و کار بود. در دبیرستان نیز او برای به دست آوردن پول هر کاری که از دستش بر می‌آمد، انجام می‌داد. او معمولاً این پول را از طریق فروش مهر و سکه به دست می‌آورد. روحیه تلاشگر او در کلاس درس هم مشاهده می‌شد.

مارک کیوبن

او در سومین سال دبیرستان خود، برای گذراندن چند کلاس روانشناسی در دانشگاه پیتزبورگ اقدام کرد. مارک سپس در همین دانشگاه به تحصیل مشغول شد. در ادامه مسیر تحصیلات دانشگاهی او به دانشگاه ایندیانا (Indiana University) انتقالی گرفت. درک او از عرضه و تقاضای بازار به فراتر از محیط کلاس گسترش پیدا کرد. مارک کیوبن که خودش هزینه دانشگاهش را پرداخت می‌کرد برای ادامه تحصیل به پول نیاز داشت. به همین دلیل او شروع به برگزاری کلاس‌های رقص کرد!

مسیر شغلی کیوبن

کیوبن (Mark Cuban) در سال ۱۹۸۱ با مدرک کارشناسی در رشته مدیریت کسب و کار فارق‌التحصیل شد. او که به دنبال شغل بود، به دالاس رفت. جایی که نخستین شغل او تصدی بار بود. به علاوه، او به عنوان فروشنده نرم‌افزار در “Your Buisiness Software” کار می‌کرد.  این کارآفرین موفق آمریکایی، قریب به یک سال بعد این شغل را رها کرده و بیزینس خود را راه‌اندازی کرد.

شرکت مارک، MicroSolution نام داشت. زمینه فعالیت این شرکت نوعی خدمات واسطه‌گری بین کمپانی‌های مختلف و خدمات نرم‌افزاری بود. این شرکت عملکرد موفقی داشت و یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های آن Perot Systems بود. مارک کیوبن در سال ۱۹۹۰ کمپانی خود را به قیمت ۶ میلیون دلار فروخت.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مارک کیوبن

تلاش و ثروت اندوزی وی به همین نقطه منحصر نشد. او احساس می‌کرد با گسترش و توسعه اینترنت دنیای جدیدی آغاز خواهد شد. در سال ۱۹۹۵ مارک با همکاری Todd Wagner ، سرویسی به نام AudioNet راه‌اندازی کردند. شکل‌گیری این سرویس ریشه در علاقه او به شنیدن آنلاین مسابقات بسکتبال داشت. این کمپانی علی‌رغم انتقاداتی که از آن می‌شد، توانست موفقیت خود را به اثبات برساند. مدتی بعد نام این سرویس به Broadcast.com تغییر داده شد.

در سال ۱۹۹۸ قیمت هر سهم Broadcast.com به ۲۰۰ دلار رسید. در ۱۹۹۹ حدود ۳۳۰ کارمند برای این استارتاپ کار می‌کردند. درآمد آن ها به ۱۳٫۵ میلیون دلار رسید. یاهو با پرداخت حدود ۶ میلیارد دلار، این سرویس را خریداری کرد.

خرید تیم دالاس موریکس (Dallas Maverics)

مارک کیوبن که از آغاز به ورزش بسکتبال علاقه داشت در سال ۲۰۰۰ تیم دالاس موریکس را به قیمت ۲۸۵ میلیون دلار خریداری کرد. اگرچه او اکنون بخشی از دنیای ورزش رویایی اش بود؛ اما تیم دالاس موریکس به هیچ وجه تیمی رویایی نبود. این تیم به علت تصمیمات نادرست و انتخاب بازیکنان ضعیف در شرایط خوبی نبود. مارک نسبت به تغییر این وضعیت اقدام کرد و اشتیاقش به خوبی پاسخ داده شد. به لطف او که بزرگترین مبلغ و مشوق این تیم بود، دالاس موریکس در سال ۲۰۰۶ به فینال NBA راه یافت. در سال ۲۰۱۱ نیز این تیم موفق شد بازی فینال را ببرد.

مارک کیوبن

به علاوه، مارک کیوبن یکی از معدود مالکان تیم بسکتبال است. او در بازی‌های تیمش شرکت کرده و در میان طرفداران می‌نشیند. او اولین مالک تیمی بود که بلاگ شخصی خود را راه‌اندازی کرد. در این بلاگ او دیدگاه‌های تکنیکی و نظراتش درباره NBA را منتشر می‌کرد. این بلاگ به محبوبیت بسیاری دست یافت و روزانه هزاران ایمیل دریافت می‌کرد.

مارک کیوبن و دنیای رسانه و فناوری

یکی دیگر از اقدامات کیوبن (Mark Cuban) خرید شبکه HDnet بود. او ریلتی شو (reality show) خود را آغاز کرد و در برنامه محبوب Shark Tank نیز سرمایه‌گذاری کرد. Shark Tank برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه ABC آمریکا است. این برنامه مربوط به استارتاپ‌ها و دنیای کارآفرینی است. در این برنامه، بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها حضور پیدا می‌کنند و ایده و روش کسب و کار خود را ارائه می‌دهند. این افراد سپس باید به سوالات داوران مسابقه (Sharks) پاسخ داده و برای دریافت سرمایه از آن‌ها تلاش کنند.

کیوبن در استارتاپ‌های مختلف این برنامه سرمایه‌گذاری کرده است. از زمان پیوستن مارک کیوبن ، این مجموعه تلویزیون رشد قابل توجهی پیدا کرد و موفق به کسب چندین جایزه شد. در حال حاضر او دومین سرمایه‌گذار ثروتمند این برنامه، با حدود ۳٫۷ میلیارد دلار سرمایه است.

مارک کیوبن

در راستای ادامه فعالیت‌هایش او وارد دنیای تولید فیلم و سریال شد. او مجموعه Landmark Theatres و کمپانی Magnolia Pictures را در سال ۲۰۰۳ خریداری کرد. او به عنوان مدیر تولید فیلم‌هایی مانندGoodnight and Good Luck (۲۰۰۵)  وAkeelah and the Bee (۲۰۰۶)  نیز فعالیت کرد. او همچنین در سریال تلویزیونی محبوب Entourage and The League حضور پیدا کرد.

فعالیت‌های مارک کیوبن در دنیای رسانه و فناوری متعدد اند. یکی از ابعاد مهم فعالیت‌های وی ترکیب دنیای رسانه و فناوری بود. یکی از سرمایه‌گذاری‌های برجسته او سرویس Sharesleuth بود. فعالیت این سرویس در زمینه بررسی و کشف کلاهبرداری یا اطلاعات نادرست شرکت‌های سهامی عام بود. او تلاش داشت در این سرویس، ژورنالیسم آنلاین را به درآمدزایی برساند. او همچنین یک کتاب الکترونیکی منتشر کرده است. این کتاب در زمینه کسب و کار بوده و How to Win at the Sport of Business: If I Can Do It, You Can Do It.” نام دارد.

در سال ۲۰۱۴، با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی به نام Cyber Dust در صدر ترندهای تکنولوژی قرار گرفت. مارک کیوبن همچنین مالک IceRocket، موتور جست و جوی مخصوص بلاگ‌ها است. کیوبن در سرویس‌های RedSwoosh و Weblogs Inc نیز سرمایه‌گذاری کرد؛ اما سپس آن‌ها را فروخت. سرمایه‌گذاری در شرکت Brondell نیز از جمله فعالیت‌های او خارج از دنیای سرویس‌های استارتاپی آنلاین است.

مارک کیوبن

مناقشات و درگیری‌های مارک کیوبن

کیوبن عموماً نظرات شخصی خود را بی ‌پرده بیان می‌کند. او به دلیل اظهار نظرهای بی‌پروایانه خود با چالش‌های متعددی رو به رو شد. یکی از این اظهارات جنجالی درباره داوران لیگ بود و اینکه آن‌ها حتی توانایی مدیریت فروشگاه بستنی Dairy Queen را هم ندارند. به دنبال این موضوع، او یک روز در این فروشگاه بستنی فعالیت کرد. درگیری او با داوران، مربی‌ها و بازیکنان تیم حریف منجر به جریمه‌هایی نیز شدند.

زندگی شخصی مارک کیوبن

مارک را می‌توان به عنوان یک میلیاردر خود ساخته معرفی کرد. او سرمایه‌گذاری‌های خود را در زمینه‌های متنوعی انجام داده است. حیطه این سرمایه‌گذاری‌ها از استارتاپ‌های تکنولوژی تا صنایع توزیع فیلم گسترده شده اند. میلیونر و کارآفرین آمریکایی در حال حاضر ۶۳ سال سن دارد. او در سال ۲۰۰۲ با تیفانی استوارت (Tiffany Stewart) در باربادوس ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های Alexus Sofia، Alyssa و Jake است. او و خانواده‌اش در خانه‌ای ۲۲۰۰ متری در دالاس تگزاس زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۲۰ ارزش خالص او حدود ۴٫۳ میلیارد دلار تخمین زده شد.

در سال ۱۹۹۹ او ۴۰ میلیون دلار برای خرید یک جت شخصی گلف استریم هزینه کرد. این خرید موجب ثبت رکوردی در کتاب گینس به عنوان بزرگترین خرید یک مرحله‌ای در دنیای تجارت شد.

مارک کیوبن

مارک کیوبن در فعالیت‌های خیریه متعددی نیز دست داشته است. در سال ۲۰۱۲ او با کمک مالی به یک سازمان غیر انتفاعی به نام Electronic Frontier Foundation حمایت خود از فعالیت‌های آن‌ها را نشان داد. مؤسسه او برنامه‌ای به نام Fallen Patriot Fund را راه‌اندازی کرد. هدف از این کار حمایت از خانواده‌های نظامیان آمریکایی بود که در جنگ عراق مجروح یا کشته شده بودند. در سال ۲۰۱۵ نیز او یک مرکز تکنولوژی و زمین بسکتبال در دانشگاه ایندیانا (Indiana University) در بلومینگتون(Bloomington)  تأسیس کرد.

مارک کیوبن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز شرکت کرد. کیوبن در مبارزات انتخابی خود ادعا کرد، قادر است هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را شکست دهد. سپس، این میلیاردر آمریکایی از نامزدی کلینتون حمایت کرد. در سال ۲۰۲۰ با حضور جو بایدن به عنوان رقیب دموکرات دونالد ترامپ نیز، کیوبن بار دیگر اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند. به اعتقاد او بایدن نامزدی قدرتمند برای ریاست جمهوری نبود. اگرچه او در این انتخابات شرکت نکرد؛ اما شایعاتی مبنی بر اقدام او برای دوره بعدی ریاست جمهوری وجود دارد.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 14 = 20