لی یاکوکا کارآفرین و مدیر عاملی که کمپانی کرایسلر را نجات داد

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

۵:۲۹ ب٫ظ


پیشروان کسب و کار compro
لی یاکوکا کارآفرین و مدیر عاملی که کمپانی کرایسلر را نجات داد

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

لی یاکوکا کارآفرینی است که با احیای ثروت کمپانی خودروسازی کرایسلر که در آستانه ورشکستگی قرار داشت، به شهرت رسید. پیش از این، یاکوکا در کمپانی فورد موتور کار کرده بود. او طراحی چند مدل خودرو محبوب فورد را در کارنامه خود داشت که از جمله مشهورترین آنها می توان به فورد موستانگ، فورد اسکورت، مرکوری کوگار و مرکوری مارکیز اشاره کرد. لی یاکوکا یکی از کارمندان درخشان فورد بود که سرانجام به سمت مدیریت اجرایی این کمپانی نائل شد.

با این حال ایده های تجاری غیر معمول و سبک مدیریتی که داشت موجب اختلاف او با هنری فورد دوم و اخراج او از کمپانی فورد شد. یاکوکا با وجودی که از این تصمیم فورد شوکه شده بود، اما مدت زیادی از صنعت خودروسازی دور نماند. بعد از مدتی شرکت کرایسلر که عملکرد بسیار ضعیفی در بازار داشت و متحمل خسارات زیادی شده بود از لی یاکوکا دعوت به همکاری کرد.

ضرر فورد سود کرایسلر را به ارمغان آورد. زیرا لی یاکوکا این شرکت را که در آستانه ورشکستگی قرار داشت و بدهی زیادی به بار آورده بود، نجات داد و یکی از مشهورترین تحولات در تاریخ صنعت خودروسازی آمریکا را رقم زد. لی یاکوکا به عنوان هجدهمین مدیرعامل تاثیرگذار آمریکایی در طول تاریخ انتخاب شده است.

بیوگرافی لی یاکوکا

دوران کودکی و نوجوانی لی یاکوکا

لی یاکوکا از پدری و مادری به نام های نیکولا یاکوکا و آنتونیتا پروتا متولد شد. والدین او مهاجران ایتالیایی بودند و مدیریت رستورانی را برعهده داشتند. پدرش لی بازرگان زیرکی بود که علاوه بر این یک سالن تئاتر و آژانس اجاره اتومبیل نیز داشت. لی عشق به اتومبیل را از پدرش به ارث برد. او همچنین مهارت های اداره مشاغل را نیز از پدر خود یاد گرفت.

پیشنهاد خواندنی:  بیوگرافی سِر ریچارد برانسون

لی یاکوکا از دبیرستان آلنتون فارغ التحصیل شد و در دانشگاه لهیق دوران کارشناسی خود را سپری کرد. او مدرک کارشناسی مهندسی صنایع خود را از این دانشکده کسب کرد. لی برای تحصیل در دانشگاه پرینستون موفق به دریافت بورسیه یادبود والاس شد و در طول جنگ جهانی دوم به دلایل معافیت پزشکی به سربازی نرفت.

شروع فعالیت حرفه ای لی یاکوکا

لی در سال ۱۹۴۶ به عنوان مهندس به شرکت فورد موتور پیوست. با این حال او خیلی زود به بخش فروش و بازاریابی این شرکت منتقل شد و در آنجا نیز عملکرد بسیار خوبی داشت. او به عنوان دستیار مدیر فروش در منطقه فیلادلفیا منصوب شد و در آنجا کمپین ۵۶ برای ۵۶ را راه اندازی کرد. این کمپین پرداخت وام و گزینه های پیش پرداخت برای خرید ماشین های ۱۹۵۶ از جمله خدمات این برنامه بود. عملکرد موفق لی یاکوکا او را به یک قهرمان ملی تبدیل کرد. او در سال ۱۹۶۰ به عنوان معاون گروه ماشین و کامیون فورد معرفی شد و در سال ۱۹۶۷ به سمت معاون اجرایی این شرکت دست یافت.
او معاونت طراحی در مدل سازی اتومبیل لینکلن کانتیننتال مارک سه که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ در ایالات متحده آمریکا فروخته شد را برعهده داشت. این خودرو یک اتومبیل لوکس شخصی بود که تحت عنوان سری لینکلن توسط فورد معرفی شد.
لی یاکوکا در سال ۱۹۷۰ به عنوان مدیر شرکت فورد منصوب شد. با این حال، سبک مدیریت و رفتار نامتعارفی که داشت موجب اختلاف او با هنری فورد دوم مدیر عامل شرکت فورد شد. پس از سال ها تنش میان این دو، سرانجام یاکوکا در سال ۱۹۷۸ از فورد اخراج شد. در آن زمان شرکت خودروسازی کرایسلر در آستانه ورشکستگی قرار داشت و از یاکوکا دعوت کردند تا به عنوان مدیر این مجموعه که با بدهی زیادی مواجه بود، همکاری کند. لی یاکوکا با پیوستن به کمپانی کرایسلر و کاهش و فروش بخش زیان ده و دعوت از همکاران سابق خود کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۹، یاکوکا برای ضمانت و درخواست وام به کنگره ایالات متحده مراجعه کرد. زیرا کرایسلر برای سرمایه گذاری به سرمایه زیادی نیاز داشت. او با اینکه بسیاری معتقد بودند اقدامی بی سابقه و غیرممکن است، ضمانت وام را از دولت دریافت کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پیشنهاد خواندنی:  کریستوفر گاردنر میلیاردری کـه از صفـر شروع کـرد

سایر فعالیت های لی یاکوکا

با راهنمایی لی یاکوکا، کرایسلر در سال ۱۹۸۱ دوج آریس و پلیموث رلیانت را در خط تولید کی کار به بازار معرفی کرد. این اتومبیل های جمع و جور بر اساس پیشنهادهای طرح یاکوکا ساخته شده بودند که فورد آنها را رد کرده بود. او همراه با هال اسپرلیش همکار سابق خود در کمپانی فورد، پروژه مینی مکس را در خودروسازی کرایسلر اجرا کرد. این پروژه منجر به تولید موفق دوج کاراوان و پلیموث ویجر در سال ۱۹۸۳ شد.

موفقیت این دو خودرو و استقبال از آنها به همراه سایر اصلاحات اساسی که یاکوکا ایجاد کرد، کرایسلر توانست از بحران ورشکستگی نجات یابد و نه تنها تمام بدهی های خود را پرداخت کرد، بلکه سود بسیاری نیز کسب کرد.

لی یاکوکا در سال ۱۹۸۷ کرایسلر را برای خرید ای ام سی متقاعد کرد و برند جیپ نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه های کرایسلر قرار گرفت. جیپ به عنوان یکی از سودآورترین برندهای صنعت خودروسازی در نظر گرفته می شود. این تصمیمات هوشمندانه لی یاکوک را به یک چهره مشهور تبدیل کرد که در تعدادی از تبلیغات تجاری این شرکت نیز ظاهر شد. در پایان سال ۱۹۹۲ لی به عنوان مدیرعامل کمپانی کرایسلر بازنشسته شد.
او همچنین نویسنده چند کتاب است که یکی از پرفروش ترین آنها زندگی نامه خود او به نام زندگی نامه یاکوکا است که در سال ۱۹۸۴ منتشر شد.

اقدامات تاثیرگذار لی یاکوکا

یاکوکا به عنوان یکی از موفق ترین مدیران عامل های تاریخ آمریکا شناخته می شود، که عمده شهرت او به علت نجات شرکت خودروسازی کرایسلر از ورشکستگی است. با مدیریت و هدایت لی یاکوکا، این شرکت نه تنها تمام بدهی های خود را پرداخت کرد، بلکه به سوددهی نیز رسید.

لی یاکوکا پس از مرگ همسر اول خود بر اثر دیابت حمایت خود از تحقیقاتی که در زمینه دیابت انجام می شود را آغاز کرد. او یکی از حامیان اصلی تحقیقات دنیس فاوستمن در بیمارستان عمومی ماساچوست است.
جایزه لی یاکوکا که توسط بنیاد خانواده یاکوکا در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، جایزه معتبری است که به منظور تقدیر از فعالیت هایی برای تداوم صنعت خودروسازی آمریکا اهدا می شود.

در ادامه به برخی از مهم ترین نقل قول های لی یاکوکا درباره مدیریت و سوددهی کسب و کار می پردازیم:

پیشنهاد خواندنی:  رابرت کیوساکی: نویسنده معروفی که پس از دو بار ورشکستگی میلیاردر شد!

۱- من افراد با هوش تر از خودم را استخدام می کنم و به آنها فرصت می دهم

معمولا افراد باهوش، خلاق یا دارای ایده های مختلفی برای تغییر و نوآوری در فرایند استخدام نادیده گرفته می شوند، به دلیل اینکه تهدیدی برای سایر پرسنل و مدیران محسوب می شوند. اما استفاده و پرورش چنین استعدادهایی مهم است، باید به این افراد اجازه دهید در کسب و کار شما شکوفا شوند.

۲- به عقیده من اگر شماره ۱ نباشید، باید نوآوری کنید

نوآوری برای رشد کسب و کار ضروری است. صرف نظر از اندازه کسب و کارتان، نوآوری به شما امکان می دهد محصول و یا خدماتی منحصر به فرد به مشتریان ارائه دهید. گرچه تمایل به حفظ وضعیت موجود طبیعی است، اما موفقیت از آن افرادی است که آمادگی برهم زدن نظم فعلی را دارند و می توانند ایده نوآورانه ای ارائه دهند. ممکن است نوآوری همیشه کارساز نباشد، اما در مورد راه های دیگر پیشرفت بینشی ارائه می دهد.

موفق ترین کارآفرین فردی است که خدمات قدیمی را تا زمانی که کارآیی داشته باشد نگه می دارد و از خدمات جدید بهتر استقبال می کند. لی یاکوکا هنگامی که به کرایسلر پیوست و ایده مینی ون را ارائه داد، توانایی خود در استقبال از ایده های جدید را نشان داد.

۳- ما به طور مداوم با فرصت های بزرگی روبرو می شویم که به عنوان مشکلات غیر قابل حل در نظر گرفته می شوند.

لی یاکوکا مجددا بر اهمیت نوآوری و خلاقیت در مورد حل مسئله تاکید می کند. گرچه نگرانی و منفی بافی کار ساده تری است، اما باید از این موانع به عنوان چالشی برای نوآوری استقبال کنید. رمز موفقیت مشاغل امروز در تغییر و سازگاری است، رکود شما را از بازار مصرفی خارج می کند. حتی اپل، یکی از موفق ترین شرکت های عصر ما، دائما با فناوری ها و ویژگی های جدید سازگار می شود تا نیازهای مصرف کنندگان خود را برآورده کند.

افراد مناسبی استخدام کنید، قوانینی وضع کنید و با کارمندان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، به آنها انگیزه و پاداش دهید. اگر همه این کارها را به طور موثر انجام دهید، قطعا به سوددهی می رسید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

قبلیبعدی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 71 = 81