عظیم پرمجی کارآفرین هندی و مدیر شرکت ویپرو

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

عظیم پرمجی کارآفرین و سرمایه دار هندی است که ریاست ویپرو را برعهده دارد که یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات و یکپارچه سازی سیستم است. ویپرو در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های فناوری اطلاعات در جهان محسوب می شود. پرمجی حدود نیم قرن پیش، پس از فوت پدرش مدیریت این شرکت را به عهده گرفت و طی این سال ها با توسعه ویپرو، آن را به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تجاری هند معرفی کرد.

ویپرو در اصل به عنوان یک شرکت فرآورده های گیاهی و روغن تصفیه شده توسط پدر پرمجی تاسیس شده بود. این شرکت در دهه ۱۹۷۰ با رهبری عظیم پرمجی به حیطه رایانه و فناوری اطلاعات وارد شد. طولی نکشید که ویپرو در بازار نرم افزار جایگاه خوبی را به دست آورد و پرمجی به یکی از رهبران جهانی در صنعت نرم افزار تبدیل شد.

عظیم پرمجی فرزند یک تاجر موفق بود و دوران کودکی ایده آلی داشت. او پس از پایان دوره دبیرستان برای تحصیل در رشته مهندسی به دانشگاه استنفورد رفت. با این حال، مرگ ناگهانی پدرش موجب شد پرمجی به خانه برگردد و مسئولیت های پدرش را در دنیای کسب و کار به عهده بگیرد. عظیم پرمجی نه تنها به عنوان یک کارآفرین موفق شناخته می شود، بلکه همواره برای رعایت استانداردهای اخلاقی بالا در شرکت خود و تعهد او برای کمک به جامعه مورد احترام بوده است.

فهرست مقاله

بیوگرافی عظیم پرمجی کارآفرین هندی و مدیر شرکت ویپرو

دوران کودکی و نوجوانی عظیم پرمجی

عظیم پرمجی در ۲۴ ژوئیه ۱۹۴۵، در بمبئی هند متولد شد. پدرش محمد هاشم پرمجی تاجر معروفی بود که وسترن پروداکت را تاسیس نمود، شرکتی که در زمینه محصولات گیاهی و روغن های تصفیه شده فعالیت می کرد. یکی از معروف ترین محصولات آن واناسپاتی یک روغن جامد خوراکی بود.

عظیم پرمجی پس از پایان دوره دبیرستان خود برای تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه استنفورد به آمریکا مهاجرت کرد. با این حال، پدرش اندکی پیش از فارغ التحصیلی پرمجی در سال ۱۹۶۶ به طور غیر منتظره درگذشت و در نتیجه او مجبور شد برای مدیریت شرکت به هند برگردد. عظیم پرمجی سال ها بعد موفق شد مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق دریافت کند.

عظیم پرمجی کارآفرین هندی و مدیر شرکت ویپرو

کسب و کار عظیم پرمجی

عظیم پرمجی در سال ۱۹۶۶ زمانی که تنها ۲۱ سال داشت، مدیریت شرکت پدرش را برعهده گرفت. در آن زمان شرکت وسترن پروداکت منحصرا در زمینه تولید روغن جامد فعالیت می کرد. پس از اینکه عظیم پرمجی مدیریت شرکت را به دست گرفت. طولی نکشید که به جستجوی فرصت های متنوع و تلاش برای گسترش تولیدات شرکت فراتر از روغن های تصفیه شده جامد پرداخت.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

شرکت وسترن پروداکت به سرعت گسترش یافت و محصولات متنوعی از جمله لوازم بهداشتی، لامپ، محصولات مراقبت از مو و سیلندرهای هیدرولیک تولید کرد. از آنجا که این شرکت دیگر فقط به محصولات گیاهی منحصر نبود، عظیم پرمجی نام آن را در سال ۱۹۷۷ به ویپرو تغییر داد. در سال ۱۹۷۹ دولت هند فعالیت شرکت فناوری آی‌بی‌ام را ممنوع کرد. عظیم پرمجی این موضوع را فرصتی ایده آل برای دستیابی به بازار سخت افزار و نرم افزار رایانه ای می دانست و بدین ترتیب ویپرو به حیطه فناوری و رایانه نیز وارد شد.

طی دهه ۱۹۸۰ این شرکت با چند کسب و کار دیگر در زمینه کامپیوتر از جمله یک شرکت آمریکایی به نام شرکت سنتینل به منظور مشارکت توافق کرد و ویپرو به عنوان تولید کننده سخت افزار کامپیوتر فعالیت خود را ادامه داد. مدتی بعد نیز فعالیت خود‌ را در زمینه نرم افزار شروع کرد.

عظیم پرمجی که اهمیت زیادی برای تحقق استاندارد های سطح بالای کیفیت قائل بود، بهترین و باهوش ترین مهندسان نرم افزار را استخدام و همچنین برای پرسنل خود دوره های آموزش جهانی را فراهم می کرد تا مهارت های خود را ارتقا دهند. این استراتژی عظیم پرمجی به ویپرو کمک کرد تا در مقایسه با شرکت های آمریکایی، نرم افزار با کیفیت بالا و هزینه های قابل توجه کمتری تولید کند و همچنین نرم افزار های سفارشی را به ایالات متحده صادر کند.

شرکت ویپرو موفقیت چشمگیری کسب کرد و ارزش آن در اواخر دهه ۱۹۹۰ به اوج خود رسید. ثروت رو به رشد این شرکت همچنین عظیم پرمجی را در لیست ثروتمندترین تاجران جهان قرار داد.

اقدامات قابل توجه عظیم پرمجی

عظیم پرمجی، شرکت وسترن پروداکت هندوستان که در زمینه تولید روغن جامد فعالیت داشت را به ارث برد. اما او هدف های بزرگ تری در ذهن داشت. بنابراین آن را به ویپرو، یک شرکت خدمات نرم افزار تبدیل کرد که امروزه یکی از بزرگترین شرکت های خدمات فناوری اطلاعات در جهان است. ویپرو در ۶۷ کشور فعالیت دارد و ارزش بازار آن در تاریخ مارس ۲۰۱۵ حدود ۳۵ میلیارد دلار بود.

عظیم پرمجی کارآفرین هندی و مدیر شرکت ویپرو

جوایز و دستاوردها

عظیم پریمجی دریافت کننده چندین جایزه افتخاری است. در سال ۲۰۰۰، از طرف آکادمی آموزش عالی مانیپال به او دکترای افتخاری اعطا شد و در سال ۲۰۰۹ نیز به دلیل فعالیت های خیرخواهانه گسترده خود، از دانشگاه وسلیان در کنتیکت دکترای افتخاری دریافت کرد.
عظیم پرمجی در سال ۲۰۰۵، به دلیل اقدامات قابل توجه خود در تجارت و بازرگانی موفق به دریافت پادما بوشن جایزه عالی هندوستان شد. در سال ۲۰۱۱ نیز جایزه پادما ویبوشان، دومین جایزه عالی غیر نظامی دولت هندوستان را دریافت کرد.

زندگی شخصی

پرمجی دو فرزند به نام های ریشاد و طارق دارد. ریشاد در حال حاضر مدیر ارشد استراتژی تجارت آی‌تی ویپرو است.

فعالیت خیرخواهانه پرمجی

عظیم پرمجی اهمیت زیادی برای کمک به جامعه قائل است. او بنیاد عظیم پرمجی یک سازمان غیردولتی را در سال ۲۰۰۱ تاسیس کرد. پرمجی از طریق این بنیاد قصد دارد تا آموزش با کیفیت را برای همه افراد در روستاهای هند به منظور ایجاد یک جامعه عادلانه فراهم کند. این بنیاد در چندین ایالت از جمله کارناتاکا، راجستان، پوندیچری، آندرا پرادش و بیهار فعالیت می کند.

عظیم پرمجی اولین هندی است که در کمپین بخشش ثروت ثبت نام کرده است، کمپینی به رهبری وارن بافت و بیل گیتس که ثروتمندترین افراد جهان را تشویق می کنند متعهد به صرف بیشتر ثروت خود برای  اهداف بشردوستانه شوند.

ثروت عظیم پرمجی

دارایی عظیم پریمجی تا تاریخ آگوست ۲۰۱۵ معادل ۱۷.۱ میلیارد دلار اعلام شده است.

۵ درس زندگی عظیم پرمجی

5 درس زندگی از زبان عظیم پرمجی که هر کارآفرین تازه کاری باید بداند:

عظیم پرمجی کارآفرین هندی و مدیر شرکت ویپرو

نقاط قوت خود را بشناسید

اگرچه شناخت نقاط ضعف مهم است، اما شناخت نقاط قوت فرد نیز به همان اندازه اهمیت دارد. عظیم پرمجی در طول زندگی خود این نکته را دنبال کرده است. در رویدادی که توسط AIMA و انجمن مدیریت بمبئی ترتیب داده شده بود، او توضیح داد كه باید برای ویژگی های مثبت خود نیز اهمیت قائل شویم. زیرا فقط نقاط قوت ما هستند كه به ما كمک می كنند نقاط ضعف خود را اصلاح کنیم.

از شکست نترسید

هر کارآفرینی می تواند موفق شود. اما آنچه مهم است این است که اجازه ندهید ذهن شما فقط به موفقیت فکر کند. او همواره به کارآفرینان جوان توصیه می کند که شکست و احتمال آن را پیش بینی کنند. زیرا دقیقا زمانی که از موفقیت خود مطمئن هستید شکست خواهید خورد. شکست همانند موفقیت یک پدیده طبیعی محسوب می شود. بنابراین، وقتی با شکست مواجه شدید، درس بگیرید و به مسیر خود ادامه دهید.

آینده نگر باشید

عظیم پرمجی معتقد است که تغییر اجتناب ناپذیر است. و بنابراین او همواره توصیه می کند که درباره آینده نزدیک خود برنامه ریزی کنید. اگر آمادگی کافی داشته باشید از تغییرات غافلگیر نخواهید شد.

به ارزشهای خود پایبند باشید

او معتقد است که سیستم ارزش فرد، هسته اصلی کسب و کار او را تشکیل می دهد. پرمجی بارها و بارها بر لزوم پایبندی به ارزش ها تاکید کرده است. هرگاه برای باور خود ارزش قائل شوید و تحت هیچ شرایطی آن را تغییر ندهید و از ارزش های خودتان دست نکشید، یاد می گیرید که در بحران ها مقاومت به خرج دهید. ویژگی که در کارآفرینان مطرح قابل ستایش است.

به عقاید خود ایمان داشته باشید

عظیم پرمجی معتقد است که باید به عقایدتان ایمان داشته باشید، حتی وقتی که اطرافیان به شما می گویند این کاری غیرممکن است. همین ایمان است که به او کمک کرد تا ویپرو را گسترش دهد و آن را به یکی از غول های فناوری اطلاعات نه تنها در کشور بلکه در سراسر جهان تبدیل کند.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

22 + = 31