روپرت مرداک

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

روپرت مرداک کارآفرین مشهور استرالیایی است که به دلیل تاسیس «نیوز کورپوریشن» معروف است. مرداک پس از مرگ پدرش، با فعالیت در نشریات کوچک در استرالیا کار خود در زمینه رسانه را شروع کرد. اولین تجربه سرمایه گذاری خارجی او با خرید “The Dominion” روزنامه مستقر در نیوزلند است.

از آن زمان او به تدریج امپراتوری کسب و کار خود را بنا نهاد و در صنعت رسانه به نامی مشهور تبدیل شد. روپرت مرداک افتخار مدیریت نشریاتی از جمله News of the World ،The Sun ، The Daily Telegraph” ، New York Post و HarperCollins را دارد. او همچنین روزنامه جدیدی مانند «استرالیا» را نیز با سرمایه خود راه اندازی کرده است.

مرداک با افزایش مشاغلی در ایالات متحده داشت، شهروند ایالات متحده شود. زمانی که بیش از پیش روزنامه هایی در انگلستان و ایالات متحده را در اختیار داشت، به خرید “فاکس قرن بیستم” اقدام کرد. در حال حاضر بیشتر فعالیت های این نشریات توسط پسر کوچکتر مرداک، جیمز اداره می شود. به گفته فوربز، او یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین آمریکایی ها در ایالات متحده و جهان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی و آثار روپرت مرداک ادامه این مقاله را دنبال کنید.

فهرست مقاله

روپرت مرداک غول بزرگ صنعت رسانه

کودکی و زندگی اولیه

روپرت مرداک از پدری روزنامه نگار و مادری نیکوکار، الیزابت جوی گرین، در ملبورن، در ۱۱ مارس ۱۹۳۱ متولد شد. او به عنوان یک پسر جوان، تحصیلات خود را در مدرسه “Geelong Grammar” در استرالیا دنبال کرد. در آن سال ها، مرداک به عنوان سردبیر مجلات مختلف مدرسه از جمله “The Corian” ، و “If Revived” فعالیت می کرد. روپرت به کار نیمه وقتی در ‘ملبورن هرالد’ مشغول بود و توسط پدرش مسائل حرفه ای را آموخت. وی ادامه تحصیلات خود را در کالج ورکستر متعلق به دانشگاه آکسفورد انگلستان ادامه داد. او حتی در دانشکده مدیریت “انتشارات دانشجویی آکسفورد” را برعهده داشت. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود از کالج، برای مدت کوتاهی در “دیلی اکسپرس” استخدام شد.

روپرت مرداک

حرفه اصلی

هنگامی که کیت پدر مرداک در سال ۱۹۵۲ درگذشت، مرداک جوان به خانه بازگشت و مدیریت “News Limited”، یك شركت رسانه ای كه توسط پدرش تاسیس شده بود را به دست گرفت. پس از شروع فعالیت روپرت در این رسانه، یکی از روزنامه های آن “آدلاید نیوز” به یکی از خواندنی ترین روزنامه ها تبدیل شد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

در سال های ۱۹۵۶-۱۹۶۰، این کارآفرین جوان توجه خود را به دستیابی شرکت های خبری از دیگر شرکت های رسانه ای معطوف کرد و موفق به خرید «ساندی تایمز» در پرت، استرالیا غربی و “The Daily Mirror” شد. او همچنین موفق شد سهام خود را نسبت به سایر شرکت های رسانه ای در سراسر استرالیا افزایش دهد.

در سال ۱۹۶۴، روپرت در سفر به نیوزلند از پیشنهادی برای خرید روزنامه مستقر در ولینگتون با عنوان “Dominion” مطلع شد. رقیب او تاجر قدرتمند کانادا، لرد تامسون بود. با این حال، روپرت مرداک سی و سه ساله بود که در نهایت مدیریت “The Dominion” را به دست آورد.

بعداً در همان سال، او قبل از انتقال شرکت خود به سیدنی، «استرالیا» را معرفی کرد، اولین روزنامه کشور که فعالیت های اولیه خود را در کانبرا انجام می داد. در سال ۱۹۶۸، کارآفرین مشهور رسانه استرالیا وارد بازار انگلیس شد و مدیریت “News of the World” را به دست گرفت و سال بعد را با مدیریت “The Sun” ادامه داد. این روزنامه ها ابتدا در صفحاتی با ابعاد گسترده چاپ می شدند، اما سپس در صفحات کوچکتر چاپ شدند تا هزینه های نشریه را کاهش دهند.

روپرت مرداک از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ نشریاتی با عنوان روزنامه دیلی تلگراف، سان آنتونیو، اکسپرس نیوز و نیویورک پست را خریداری کرد، در همین حال یک روزنامه جدیدی به نام The Star را راه اندازی کرد. در سال ۱۹۷۹، او به عنوان شریک تجاری نشریه های News Limited و News Corporation را تاسیس كرد. مرداک همچنین به عنوان مدیر News Corp یک شرکت مستقر در شهر نیویورک، فعالیت خود را آغاز کرد.

روپرت مرداک

روزنامه های روپرت مرداک به دلیل دیدگاه های سیاسی مشهور بودند، که در ابتدا به نفع مارگارت تاچر بود، و سپس به «حزب کارگر» تونی بلر تغییر یافت و بعداً از «حزب محافظه کار» به حمایت از دیوید کامرون پرداخت. در سال ۱۹۸۱، مرداک مدیریت چند نشریه دیگر را از جمله روزنامه معروف انگلیسی تایمز به دست گرفت.

در سال ۱۹۸۵، “News Corporation” مدیریت «فاکس قرن بیستم» را به دست آورد و مرداک به جهت خريد شركت های بسیاری در آمريكا، شهروند این کشور شد. در سال ۱۹۸۶، هنگامی که نشریه الکترونیکی را در منطقه ووپینگ در لندن معرفی کرد، این تاجر تحت نظارت قرار گرفت. این فرایندها به اندازه قبل به نیروی انسانی احتیاج نداشتند و این قضیه موجب تعدیل کارمندان شد. کارمندان موجود اعتراض کردند و این مشکل با پرداخت خسارت ۶۰ میلیون پوندی حل و فصل شد.

در سه سال بعدی، وی “The Herald and Weekly Time Ltd” و “HarperCollins” را خرید. در سال ۱۹۹۰، او یک شرکت ارتباطات از راه دور را با نام “BSkyB” در انگلیس راه اندازی کرد و همچنین به بازار رسانه های آسیا نیز چشم دوخت. در همان سال، News Corp به حدی ضرر کرده بود که روپرت مرداک مجبور شد سهام خود را به شرکت های دیگر بفروشد.

سه سال بعد News Corporation مسئولیت پخش لیگ ملی فوتبال (NFL) را از رقبای CBS به عهده گرفت. در سال ۱۹۹۳، روپرت مرداک یک شبکه مستقر در هنگ کنگ، Star Tv که اخبار و برنامه های دیگر را به کشورهای آسیایی از جمله هند و ژاپن توزیع می کرد را خرید. در سال ۱۹۹۵، این کارآفرین تأثیرگذار به اتهام در اختیار داشتن غیر قانونی قدرت در شبکه فاکس متهم شد. این اتهام خیلی زود توسط کمیسیون ارتباطات فدرال(FCC) که اظهار داشتند این کنترل برای شبکه سودمند است، رد شد.

در همان سال، روپرت مرداک تصمیم خود را برای راه اندازی یک وب سایت خبری به نام The Weekly Standard به همراه مجله ای با همین نام در همکاری با MCI Connection  اعلام کرد. از سال ۱۹۹۶ تا سال ۱۹۹۸ روپرت مرداک تصمیمات مهمی اخذ كرد، از جمله راه اندازی “کانال فاکس نیوز”. وی همچنین برای خرید باشگاه فوتبال منچستریونایتد ۶۲۵ میلیون پوند پیشنهاد داد که با وجود مبلغ سنگین، این پیشنهاد رد شد.

روپرت مرداک

در سال ۱۹۹۹، او شرکت موسیقی استرالیایی، Mushroom Records را خریداری کرد و آن را با Festival Records ادغام کرد تا Record Mushroom Records را راه اندازی کند.

در سال ۲۰۱۰، او مبلغ یک میلیون دلار به هر کدام از سازمان های اتاق بازرگانی و انجمن مدیران جمهوری خواه ایالات متحده اهدا کرد.  در همان سال، روپرت مرداک عضو شورای روابط خارجی و انستیتو کاتو شد. در سال ۲۰۱۲، مرداک برای سومین بار به جرم دزدیدن تلفن همراه شخصیت های برجسته، به منظور انتشار اخبار مهم متهم شد. این اتهام منجر به یک سری تحقیقات توسط FBI شد و در نتیجه مرداک مجبور شد از سمت مدیریت انتشارات اخبار بین الملل کناره گیری کند.

در سال ۲۰۱۴، فاکس قرن بیستم اقدام به خرید Time Warner کرد، اما این پیشنهاد او رد شد. در حال حاضر، مدیریت بیشتر شرکت های روپرت مرداک توسط پسر کوچکتر وی، جیمز انجام می شود.

آثار مهم مرداک

روپرت مرداک به عنوان یک کارآفرین مالکیت چندین شرکت بزرگ را به دست آورد. اما مهمترین تصمیم وی در مورد تاسیس “News Corporation” بود. مرداک به واسطه این نام تجاری، توانست به نام های بزرگ دیگری در صنعت رسانه دسترسی پیدا کند. مرداک در طی بیست سال از عمر این شرکت، به ثروت ۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

جوایز و دستاوردها

در سال ۱۹۸۴، روپرت توسط دولت استرالیا تقدیر شد. روپرت مرداک در سال ۲۰۱۳، در فهرست ثروتمندترین آمریکایی ها در ایالات متحده فوربز و همچنین در جهان حضور داشته است.

زندگی شخصی و میراث

در سال ۱۹۵۶ مرداک با مهماندار سابق هوایی، پاتریشیا بوئر، ازدواج کرد که یک دختر به نام Prudence دارند. روپرت مرداک پس از جدایی از همسر اول خود، در سال ۱۹۶۷ با روزنامه نگار اسکاتلندی، آنا ماریا تورو ازدواج کرد. این زوج دارای سه فرزند به نام های الیزابت، لاچلان و جیمز بودند که همگی کارآفرینان تاثیر گذاری هستند. این زوج بعد از ۳۲ سال طلاق گرفتند.

پس از جدایی از همسر دوم خود، مرداک با وندی دنگ تاجر ازدواج کرد، این زوج دو دختر به نام های گریس و کلویی دارند. این کارآفرین موفق اغلب الهام بخش شخصیت های مختلف نمایش تلویزیونی بوده است. بری همفریس، کمدین، ​​شخصیت او را در مستند “Selling Hitler” بازی کرد. شخصیت او همچنین توسط بازیگر انگلیسی، هیو لوری، در برنامه تلویزیونی “Bit of Fry & Laurie” اجرا شده است. حتی رسوایی های تجاری روپرت موضوع فیلم “Outfoxed” و نمایش تلویزیونی “Hacks” بوده اند.

ارزش خالص دارایی روپرت مرداک

به گفته فوربز، دارایی این سرمایه دار استرالیایی ۱۳.۴ بیلیون دلار ارزش دارد.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =