تیم کوک مدیرعامل اپل و جانشین استیو جابز

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

تیم کوک مدیر اجرایی است که در سال ۲۰۱۱ به عنوان جانشین استیو جابز و مدیر عامل شرکت اپل انتخاب شد. کوک حتی پیش از مرگ استیو جابز و قبل از اینکه عنوان مدیریتی را دریافت کند، در مدت مرخصی پزشکی طولانی جابز به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت داشت. استراتژی تیم کوک از زمانی که به عنوان معاون ارشد عملیات بین المللی در سال ۱۹۹۸ به اپل پیوست، در هدایت موفقیت آمیز این شرکت نقش مهمی داشته است. در واقع، زمانی که تیم کوک پیشنهاد همکاری با اپل را پذیرفت، این شرکت دوران بحرانی را سپری می کرد و نقش قابل توجهی در احیای مجدد آن داشت.

تیم کوک در خانواده ای متولد شد که وضعیت مالی معمولی داشتند و در شهر کوچکی زندگی می کردند. کوک فردی خود ساخته و دانش آموز خوبی در مدرسه بود. او قبل از تکمیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه دوک، رشته مهندسی صنایع در دانشگاه آبرن آلاباما را شروع کرد. او فعالیت خود را در حیطه فناوری کامپیوتر ادامه داد و در شرکت ماشین های بین المللی کسب و کار آی‌بی‌ام شروع به کار کرد.

تیم کوک که جوانی باهوش، خلاق و با عزمی راسخ بود، به سرعت در این شرکت پیشرفت کرد و سپس به کار در شرکت کامپک پیوست. اما همکاری او با این شرکت تولید کننده رایانه چندان طولانی نشد، زیرا کوک کامپک را ترک کرد و به اپل که دوران بحرانی خود را سپری می کرد ملحق شد. به کمک تیم کوک اپل از شرایط بحرانی نجات پیدا کرد و سود زیادی به دست آورد.

تیم کوک مدیرعامل اپل و جانشین استیو جابز

دوران کودکی و جوانی کوک

تیم کوک در تاریخ ۱ نوامبر ۱۹۶۰، در شهر کوچک رابرتسدیل آلاباما، ایالات متحده متولد شد. پدر او تیموثی دونالد کوک کارگر کشتی سازی بود و مادرش جرالدین در داروخانه کار می کرد و دو برادر دارد. کوک تحصیلات خود را در دبیرستان رابرتسدیل گذراند. سپس در دانشگاه آبرن ثبت نام کرد و مدرک کارشناسی مهندسی صنایع خود را در سال ۱۹۸۲ از این دانشگاه اخذ کرد.

تیم کوک مدیرعامل اپل و جانشین استیو جابز

شروع دوران حرفه ای تیم کوک

تیم کوک مدت کمی پس از اینکه فارغ التحصیل شد، در شرکت ماشین های بین المللی کسب و کار آی‌بی‌ام استخدام شد. او همواره تمایل داشت در زمینه فناوری کامپیوتر کار کند. بنابراین همکاری در این شرکت برای فردی به سن کوک موفقیت قابل توجهی بود.
تیم کوک علاوه بر اینکه کار می کرد، تحصیلات خود را نیز ادامه داد و در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه دوک مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را دریافت کرد. به دلیل فعالیت های درخشان تیم کوک، عنوان محقق دانشکده کسب و کار دوک به او اعطا شد.

او همواره در تلاش بود و با فعالیت سرسختانه خود در شرکت آی‌بی‌ام توانست موقعیت شغلی خود را ارتقا دهد. تا سال ۱۹۹۴، تیم کوک مدیر اجرایی شعبه آمریکای شمالی این شرکت شد و مدیریت تولید و توزیع شرکت رایانه های شخصی آی‌بی‌ام را در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین بر عهده داشت. کوک با ۱۲ سال سابقه کار در آی‌بی‌ام، در سال ۱۹۹۴ به عنوان مدیر عامل (بخش فروشنده) به شرکت هوش الکترونیکی پیوست. تیم کوک قبل از اینکه پیشنهاد همکاری کامپک را بپذیرد، در این شرکت به عنوان معاون سازمانی به مدت سه سال همکاری کرد.

فقط چند ماه از فعالیت تیم کوک در کامپک نگذشته بود که استیو جابز مدیرعامل اپل از او دعوت به همکاری کرد. شرکت اپل اواخر دهه ۱۹۹۰ در وضعیت بحرانی قرار داشت و دوستان کوک به او توصیه کردند که پیشنهاد کاری استیو جابز را نپذیرد. با این حال، تیم کوک به شدت تحت تاثیر دیدگاه استیو جابز برای آینده اپل قرار گرفت و به این شرکت پیوست. کوک در مارس ۱۹۹۸ کار خود را به عنوان معاون ارشد فعالیت جهانی در اپل شروع کرد. این تصمیم او با انتقادات بسیاری مواجه شد؛ زیرا آینده شرکت در آن زمان نامشخص به نظر می رسید. با این حال، کوک می دانست که تصمیم درستی گرفته است.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مسئولیت مدیریت فروش و ارتباط بین المللی، از جمله خدمات و پشتیبانی به او داده شد. تیم کوک در توسعه استراتژی های ارتباط با تامین کننده نقش مهمی داشت و همچنین بخش مکینتاش را مدیریت می کرد. یک سال پس از شروع فعالیت تیم کوک، اپل از خسارات سنگین به سوددهی رسید.

تیم کوک مدیرعامل اپل و جانشین استیو جابز

کوک به دنبال ساده سازی زنجیره تامین و عملکرد شرکت بود. او کارخانه ها و انبارهای شرکت را تعطیل و تولیدکنندگان قراردادی را جایگزین آنها کرد. کوک تدابیری برای کاهش هزینه ها اجرا کرد. این اقدامات او همراه با نوآوری در بازاریابی اپل به چرخش سرمایه شرکت کمک کرد. سپس اپل محصولات جدیدی مانند آیپاد، آی مک و آیفون را روانه بازار کرد.

به کمک تیم کوک اپل به جایگاه واقعی خود دست یافت و در موقعیتی قرار گرفت که قیمت محصولات خود را افزایش دهد، در حالی که هزینه های تولید را نیز به حداقل رسانده بود. کوک در ژانویه ۲۰۰۷ به سمت مدیر عامل اپل ارتقا یافت. در همین حال، استیو جابز مدیرعامل اپل در سال ۲۰۰۳ به سرطان مبتلا شد و در سال ۲۰۰۹ به دلیل بیماری و درمان مرخصی گرفت. در این دوره، کوک به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت داشت. وضعیت سلامتی استیو جابز به مرور وخیم شد و او نهایتا مجبور به اخذ مرخصی های مکرر شد. تیم کوک مسئول اغلب فعالیت های اپل در غیاب جابز بود. استیو جابز دیگر قادر به تحمل شرایط وخیم سلامتی خود و فشار سمت مدیرعاملی نبود، بنابراین از سمت خود به عنوان مدیرعامل استعفا داد و در آگوست ۲۰۱۱ به عنوان رئیس هیئت مدیره ادامه داد. تیم کوک در ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ به عنوان مدیرعامل شرکت اپل و جایگزین استیو جابز انتخاب شد.

به واسطه مدیریت تیم کوک، اپل به پیشرفت خود ادامه داد. در ماه مه ۲۰۱۴، بیتس الکترونیکس و بیتس موزیک را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خرید که تا به امروز بزرگترین سرمایه گذاری این شرکت محسوب می شود.

در سال ۲۰۱۶، اپل یک میلیارد دلار در دی‌دی شرکت شبکه حمل و نقل چینی سرمایه گذاری کرد. از دیگر سرمایه گذاری های مهم این شرکت در زمان مدیریت تیم کوک می توان به آکونیا هولوگرافیک و شرکت محاسباتی پول‌استرینگ اشاره کرد. علاوه بر این تیم کوک به بازار سرگرمی نیز وارد شد و شبکه اپل تی‌وی را راه اندازی کرد. این شبکه برنامه های مختلفی را با بازی هنرمندان مشهور تولید کرده و همچنان به تولید برنامه های خود خود ادامه می دهد.

تیم کوک مدیرعامل اپل و جانشین استیو جابز

در ژوئیه ۲۰۱۹، ا‌پل همکاری ۱ میلیارد دلاری خود با اینتل برای تجارت تولید مودم گوشی هوشمند با عنوان ارتباطات موبایل اینتل اعلام کرده است. علاوه بر این تیم کوک به عنوان مدیر انجمن مشاوره دانشکده اقتصاد دانشگاه تسینگ‌هوا به مدت ۳ سال انتخاب شد.

اقدامات خیرخواهانه تیم کوک

تیم کوک ۵۰ میلیون دلار به بیمارستان های استنفورد، از جمله ۲۵ میلیون دلار به یک بیمارستان جدید کودکان در سال ۲۰۱۲ اهدا کرده است. او همچنین مبلغ ۵۰ میلیون دلار نیز به موسسه خیریه پروداکت رد اهدا کرده است که در زمینه بیماری هایی مانند ایدز، سل و مالاریا فعالیت می کند. در مارس ۲۰۱۵، تیم کوک اعلام کرد که قصد دارد کل دارایی خود را به امور خیریه اهدا کند. او همچنین به دنبال توسعه رویکردی منظم در امور خیرخواهانه است.

جوایز و دستاوردها

تیم کوک در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد جهان در مجله فوربس انتخاب شد. در سال ۲۰۱۵، کوک در آکادمی افتخار آلاباما، بالاترین افتخاری که آلاباما به شهروندان خود اعطا می کند پذیرفته شد. و در سال ۲۰۱۵ دکترای افتخاری خود را از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد. دکترای علمی افتخاری دانشگاه گلاسگو نیز در سال ۲۰۱۷ به کوک اهدا شد. ارزش دارایی تیم کوک در سال ۲۰۲۰، ۱ بیلیون دلار اعلام شده است.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 40 = 48