سوالاتی که قبل از تغییر مسیر شغلی باید بپرسیم؟

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

شرایط اقتصادی و اجتماعی که در آن هستیم، می تواند مانع این باشد که به تغییر مسیر شغلی مان فکر کنیم. کم و کاستی ها  و یا نارضایتی و عدم علاقه مان به شغل مان را آشکار کنیم؛ به آرزوها و بلند پروازی هایمان میدان بدهیم و به سمت آنها قدم برداریم. در عوض صرفا به وضعیتی که در آنیم قانع باشیم و حتی گاهی فقط آن را تحمل کنیم. و این یعنی در جا زدن، محروم شدن از لذت ها و موقعیت هایی که می توانید تجربه کنید.

البته در سمت مقابل، همین شرایط پیش آمده که در آن هستیم؛ می تواند انگیزه و یا حتی اجباری باشد برای اینکه در وضعیت فعلی خودمان از نظر کاری، تغییراتی در جهت بهبود موقعیت مان ایجاد کنیم. این فقط به شما بستگی دارد که بخواهید جزء طیف اول باشید و به روندی که از آن ناراضی هستید ادامه بدهید. یا دل را برای دستیابی به اهداف و آرزوهای تان به دریا بزنید. برای اینکه وقتی سی سال دیگر یا ده سال دیگر که برگشتید و به موقعیت و انتخاب امروزتان فکر کردید؛ از خودتان و عملکردتان راضی باشید و از آن احساس پشیمانی نکنید.

به دلایل متعددی می توان به تغییر مسیر شغلی به شکل اساسی فکر کرد و به سمت آن حرکت کرد که در ادامه به چند دلیل مهم اشاره می کنیم.

فهرست مقاله

دلایل تغییر مسیر شغلی

1- انتخاب اشتباه

هر کسی ممکن است بر اساس شرایطی گاها جبری، دست به انتخاب شغلی بزند که اصلا مناسب او نیست و با روحیات و حتی خواسته های آن فرد تناسبی نداشته باشد. مثلا چون از ابتدا بورسیه تحصیلی بوده وارد آن شغل شود. یا مثلا به خاطر رویای والدینش در رسیدن به یک شغل خاص، آن را پذیرفته باشد. یا مثلا صرفا به دلیل درآمد زیاد شغلی آن را برگزیده باشد. یا حتی فقط به دلیل استخدامی بودن شغلی زیر بار آن رفته باشد.

در همه این موقعیت ها، خود فرد بعد از مدتی متوجه می شود که فرد مناسبی برای این مشاغل نیست و هر چه که می گذرد مشکلات بیشتری با آن پیدا می کند. تغییر مسیر شغلی در چنین شرایطی شکل جدی به خود می گیرد که حتما باید به آن توجه شود.

سوالاتی که قبل از تغییر مسیر شغلی باید بپرسیم؟

2- تغییر در تکنولوژی

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز کمتر به نیروی انسانی، برخی مشاغل از بین می روند. در نتیجه تعدادی از افراد مجبور می شوند شغل خود را تغییر بدهند. این عامل از عوامل جبری است که اجتناب ناپذیر است و ممکن است بعد از مدتی برای هر شغلی پیش بیاید. در هر صورت گاهی می توان با تکنولوژی همگام شد و با اندک تغییری در مسیر شغلی خود، تجربه های جدیدی را کسب کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

3- تغییر در شرایط شخصی فرد

هیچ گاه نمی توان به طور دقیق آینده را پیش بینی کرد. انتخاب های امروز شما بیشترین تأثیر را از شرایط کنونی شما می گیرد. اما حوادث و رویدادهایی ممکن است پیش بیاید که به طور کلی همه چیز شما را تحت تآثیر قرار می دهد و شرایط شما را از این رو به آن رو کند. مثبت ترین ها و شیرین ترین ها ممکن است مثل ازدواج کردن، صاحب فرزند شدن، اخذ مدارک تحصیلی بالاتر، ثبت یک اختراع یا کارآفرینی باشد تا تلخی هایی مثل ابتلا به یک بیماری صعب العلاج، تصمیم گرفتن برای مهاجرت، از دست دادن یکی از اعضای خانواده و … .

4- پی بردن به مسیر اشتباه شرکت

گاهی تغییر مسیر شغلی به شدت لازم و ضروری است و ادامه دادن شغل قبلی صد در صد به ضرر شما خواهد شد. آن زمانی است که شما متوجه شوید در شرکت شما اهداف غیر قانونی دنبال می شود و یا به کل اساسی غیرقانونی دارد. در چنین شرایطی شما هم جزئی از زنجیره ی تکمیل کننده فرآیند غلط آنها هستید. فورا خود را با تغییر مسیر شغلی نجات دهید.

دلایل دیگر تغییر مسیر شغلی

علت های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که منجر به تغییر مسیر شغلی می شوند از جمله: رئیس بداخلاق و غیرمنطقی، عدم پرداخت حقوق و دستمزد ماهیانه به حد کافی و یا در زمان منظم، کار کسل کننده و بیهوده، همکارانی که بر علیه شما متحد شده و به شما ضربه می زنند. حسرت داشتن درآمد بیشتر از اندازه کنونی، اضافه شدن مخارج جدید به شما و عدم کفاف درآمدتان برای آن.

بعد از اینکه به طور کاملا شفاف و دقیق، فکرهای خود را کردید و مطمئن شدید که تغییر مسیر شغلی برای شما یک ضرورت است؛ اقداماتی را که به شما پیشنهاد می دهیم انتخاب و به آن عمل کنید.

سوالاتی که قبل از تغییر مسیر شغلی باید بپرسیم؟

اقداماتی که در مسیر تغییر شغلی باید انجام دهید

شما می توانید از طریق تغییر دادن نوع پروژه هایی که روی آن کار می کنید یا تغییر تیم کاری تان، استعفا دادن، تغییر کامل نوع شغل و یا درخواست ارتقاء شغلی، تغییرتان را آغاز کنید. هر چند، اغلب افراد تصور می کنند که تغییر مسیر شغلی کار راحتی نیست و شجاعتی ویژه می خواهد. در حالی که اینطور نیست و اگر در موقعیتی نامناسب قرار گرفته اید باید هر چه سریع تر اقدام به تغییر مسیر شغلی خود کنید وگرنه فرصت را از دست می دهید و با گذر زمان انگیزه خود را نیز از دست خواهید داد.

1- خود را بشناسید

بعد از تصمیم گیری قطعی برای تغییر مسیر شغلی، باید به طور منطقی و به دور از بزرگ نمایی قوت ها و یا نادیده گرفتن ضعف هایتان، به درستی خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. اهداف تان را به یاد بیاورید و آنها را یادداشت کنید. حتی رویاها و آرزوهایتان را. سپس نقاط مثبت خود و توانایی ها و تجربه ها و موفقیت هایتان را بنویسید. این کار در ابتدا به شما قوت می دهد و انگیزه تان برای ادامه راه را بیشتر می کند. سبک زندگی و تفکرتان را بکاوید، خصوصیات بارز شخصیت تان را بشمارید. و دلایل نارضایتی خود از موقعیتی که در آن بودید را واضح کنید. برای استفاده بهتر از نقاط مثبت خود برنامه ریزی کنید و سپس برای حل کردن و از بین بردن نقاط ضعف خود اقدام کنید.

2- مشورت بگیرید

برای پیدا کردن مسیر شغلی بهتر از آنچه تا کنون تجربه کرده اید، تطبیق دادن توانایی ها و انگیزه هایتان با یک شغل، کار هر کسی نیست. با رجوع به یک مشاور و یا انجام دادن تست هایی شبیه لنگرهای مسیر شغلی شین می توانید علاوه بر شناخت روحیه شغلی تان، بفهمید که برای چه موقعیت هایی مناسب تر هستید. مطالعه کنید، فیلم های مستند کارآفرینی را ببینید. از تجربیات دیگران استفاده کنید و امید داشته باشید که به مسیر درستی برسید.

3- خلاق باشید

در این موقعیت به خودتان و سلامتی و تغذیه تان اهمیت دهید تا سرحال تر و خوشحال تر باشید، انرژی بیشتری کسب کنید تا همت کارهای بزرگ را پیدا کنید. آنچه را که از مطالعه و مشورت و… جمع آوری کرده اید با توانمندی ها و رویاهایتان ترکیب کنید. خیال پردازی کنید. با تکنولوژی جدید همراه شوید و دست به ابتکار عمل بزنید. دست به اختراع یک راه جدید و متفاوت بزنید. در عین حال همواره سعی کنید از تعادل خارج نشوید.

سوالاتی که قبل از تغییر مسیر شغلی باید بپرسیم؟

4- جلب همکاری و حمایت

بعد از آنکه از راه های مختلف، درست بودن مسیر شغلی جدیدتان را مورد ارزیابی قرار دادید و از آن مطمئن شدید، برای به واقعیت رساندن آن از دیگران دعوت به همکاری و سرمایه گذاری کنید. آنها را از سود دهی و امنیت ایده تان مطمئن کنید و از توانمندی هایشان برای شغلی که انتخاب کرده اید استفاده کنید.

5- فرصت های جدید را از دست ندهید

این فرصت ها در یک تغییر مسیر شغلی می تواند شامل آشنایی با افراد جدید، تحولات و یا قوانین جدید در اقتصاد کشور و یا حتی ثبت نام در یک دوره مهارتی باشد. باید سعی کنید ارتباطات جدیدی بگیرید و مدام از اخبار و وقایع مطلع باشید. حتی گاهی می توانید در شغل جدیدتان از مهارت های شغل قبلی استفاده کنید. مثلا ممکن است در شرکت شما اتفاقی افتاده باشد که به تجربه قبلی شما نیاز باشد تا بتوان آن را حل کرد. این یک فرصت عالی برای شما است تا توانایی های قبلی خودتان را عرضه کنید.

وقتی به هدف خودتان رسیدید و با موفقیت از تغییر مسیر شغلی بیرون آمدید، در موقعیت جدید هم سعی کنید خلاقیت و انرژی تان از دست نرود.

اهداف تان را به روز رسانی کنید و با تحقق آنها به دنبال اهداف دیگر باشید. هر روز برای خودتان بهانه های جدیدی برای پیشرفت داشته باشید. هیچ وقت دست از کار و تلاش نکشید. در مورد آنچه که درباره خودتان کشف کرده اید با دقت نگاه کنید. در مورد فرصت های تازه رویا پردازی کنید و اهداف تان را به هدف های کوچک قابل لمس تقسیم کنید تا پله پله به اهدافتان برسید. با امید و انگیزه ی کافی برای حرکت رو به جلو، برنامه ریزی کنید و اجازه ندهید اشتیاق بیش از حدتان برای پیشرفت شما را از تمرکز و برنامه ریزی دور کند.

این فرآیندی است که شاید در زندگی شما چندین بار اتفاق بیفتد و بخواهید که به تغییر مسیر شغلی فکر کنید. مدیریت زندگی شما در دستان خودتان است. شما لایق آن هستید که در جایگاه شغلی تان، هم به رضایت و هم به اهداف بلندمدت تان دست بیابید.

 

با همراهی پیشروان کسب و کار ؛ کشتی بادبانی کسب و کار خود را در تلاطم امواج بازار با انگیزه و لذت تا مقصد مطلوب رهبری کنید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 2 =