آن وجیکی کارآفرین و موسس شرکت آزمایش ژنتیکی 23andMe

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

آن وجیکی (Anne Wojcicki) کارآفرین مشهور آمریکایی و مدیرعامل و بنیانگذار شرکت “23andMe” است که در زمینه آزمایشات ژنتیکی فعالیت دارد. او از پیشگامان به دست آوردن نقشه ژنوم انسان عادی برای تشخیص بیماری و همچنین درمان پزشکی است. آنِ وجیکی مدافع برابری حقوق زنان و یک کارآفرین موفق است.

کیت آزمایش ژنوم شخصی مبتنی بر بزاق او، نوآوری بود که به عنوان اختراع سال توسط مجله تایمز در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. او دید روشنی از هدف خود داشت و توسط مجله کسب و کار آمریکایی، “Fast Company” در نسخه اکتبر آن در سال ۲۰۱۳ جسور ترین مدیر عامل نامگذاری شد.

پدر و مادر آنه اساتید مشهوری بودند. او همسر سابق سرگئی برین، بنیانگذار شرکت گوگل است. او و همسرش در دوره ای یکی از تاثیرگذارترین زوج ها در سیلیکون بودند. با این حال، ازدواج آنها با دو فرزند از هم پاشید و هر دو به سراغ فرد دیگری رفتند. رابطه آن وجیکی و الکس رودریگز توجه بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرد؛ زیرا آنها از دو حرفه کاملا متفاوت بودند. با این حال این رابطه موجب نشد او به حاشیه برود و وجیکی را از هدفی که در زندگی داشت منصرف نکرد.

فهرست مقاله

آن وجیکی کارآفرین و موسس شرکت آزمایش ژنتیکی 23andMe

دوران کودکی و اوایل زندگی

آن وجیکی در ۲۸ ژانویه ۱۹۷۳ در شهر سن ماتئو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا متولد شد. مادرش یهودی بود. پدرش اصالت لهستانی داشت. او دو خواهر به نام های سوزان و جانت دارد. سوزان مدیرعامل یوتیوب است و جانت یک انسان شناس و اپیدمیولوژیست برجسته در دانشگاه کالیفرنیا است. پدر و مادر او هر دو متخصصان حوزه آموزش و اساتید دانشکده بودند.

آن وجیکی کارآفرین و موسس شرکت آزمایش ژنتیکی 23andMe

وجیکی با خواهرانش در دانشگاه استنفورد تحصیل کرد. جایی که پدرش استاد فیزیک بود. مادر او روزنامه نگار و عضو هیئت مدیره شرکت غیر دولتی “Creative Commons” بود. او علاقه زیادی به ورزش داشت و اسکیت و هاکی روی یخ را در سنین پایین فرا گرفت. او به همراه خواهرانش برای تحصیل به دبیرستان گان در پالو آلتو، کالیفرنیا رفت. مدیران مدرسه استعداد او را در زمینه نویسندگی تشخیص دادند و به موجب آن، او سردبیر مجله مدرسه “اوراکل” شد. او عاشق نوشتن در مورد ورزش بود و برای فعالیت  های خود در این زمینه موفق به اخذ بورسیه از دبیرستان شد.

آن وجیکی برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی به دانشگاه ییل رفت. علاقه او به ورزش در دوران دانشگاه همچنان ادامه داشت. وجیکی در رقابت های اسکیت روی یخ شرکت کرد و در جوانی در تیم هاکی روی یخ بانوان دانشگاه بازی کرد. وجیکی در سال ۱۹۹۶ کارشناسی خود را در رشته زیست شناسی دریافت کرد و در ادامه در زمینه زیست شناسی مولکولی در انستیتوی ملی بهداشت و همچنین دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا تحقیقات خود را آغاز کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

وجیکی از سال های نوجوانی به برابری جنسیتی و حقوق برابر زنان و مردان اعتقاد داشت و فعالیت خود را برای تحقق بخشیدن به این رویا در کار، و خارج از کار متمرکز کرده بود. مادر او تاثیرگذارترین فرد در زندگی او بوده است. اعتماد به نفس وجیکی و تلاش برای برابری حقوق زن و مرد در زندگی ناشی از رفتار و نحوه تربیت مادرش است.

فعالیت حرفه ای

آن وجیکی کار خود را به عنوان یک تحلیلگر سرمایه گذاری مراقبت های بهداشتی با ‘Passport Capital’، یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در سانفرانسیسکو آغاز کرد، که به مدت ده سال در این شرکت کار کرد. در این دوره او بر موسسات بیوتکنولوژی متمرکز شد؛ زیرا به چشم اندازهای بیوتکنولوژی آنها علاقه داشت. با این حال، او فرهنگ کار و نگرانی آن در مورد مراقبت های بهداشتی در بازارهای مالی وال استریت را دوست نداشت و تصمیم به ترک کار در سال ۲۰۰۰ گرفت. در ابتدا، او تصور می کرد برای انجام کارهای پزشکی در MCAT حاضر می شود. با این حال علاقه او به بیوتکنولوژی غالب شد و در نهایت در این زمینه تحقیقات خود را آغاز کرد. او با لیندا آوی، که یک زیست شناس بود، همکاری کرد و در سال ۲۰۰۶ شرکت خصوصی آزمایشات ژنتیکی و بیوتکنولوژی “23andMe” را تاسیس کرد. این شرکت به نام ۲۳ جفت کروموزوم در یک سلول عادی انسانی است که اساس تحقیقات آنها بود.

شرکت آنها در کالیفرنیا راه اندازی شد تا در زمینه ژنومیک شخصی، بیوتکنولوژی و آزمایش ژنتیک فعالیت کند. این کار با هدایت آن وجیکی که مسئولیت مدیریت شرکت را بر عهده گرفته بود شروع خوبی داشت. کیت تست ژنوم شخصی آنها، با استفاده از ژنوم شخصی مبتنی بر بزاق، به عنوان اختراع سال توسط مجله تایمز در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

آن وجیکی کارآفرین و موسس شرکت آزمایش ژنتیکی 23andMe

به علاوه، مجله کسب و کار آمریکایی، “Fast Company” از آن وجیکی به عنوان “جسورترین مدیر عامل”  سال  نام برد. امروز، “23andMe” یکی از جامع ترین پایگاه های اطلاعات شخصی ژنتیکی جهان را ایجاد کرده است تا کاربران خود را قادر سازد مراقبت های بهداشتی خود را با شعار «داده های خود را داشته باشید» به عهده بگیرند.

وب سایت شرکت 23andMe.com اطلاعات زیادی برای مشتریان و همچنین افرادی که تحقیق می کنند، دارد. این شرکت یک سرویس جداگانه اجدادی ۹۹ دلاری راه اندازی کرده است برای هر کسی که علاقه مند است با دادن نمونه ای از بزاق، نسب ژنتیکی خود را ردیابی کند. آن وجیکی قصد داشت مشتریان خود را با پوشش انواع قوم ها در جهان گسترش دهد. با این حال، این پروژه به دلیل کمبود داده های ژنتیکی جمعیت متنوع جهان مورد انتقاد قرار گرفت. پس از آن، وجیکی برنامه های مختلفی را برای ساخت پایگاه داده خود شامل حداکثر گروه های قومی، از جمله نژادهای رنگی آغاز کرد.

آن وجیکی همیشه تصور می کرد که دانشمندان همچون سایر افراد مشهور حق خود را نمی گیرند و جایزه ویژه ای دریافت نمی کنند. او قصد داشت کمی جذابیت به دنیای دانشمندان اضافه کند و به همین دلیل برای خوشامدگویی به دانشمندان برجسته و تقدیر از زحمات آنها، «جوایز دستیابی به موفقیت» را در آمریکا تاسیس کرد.

فعالیت های عمده

آن وجیکی با تحقیقات خود در بیوتکنولوژی مشهور شد و بنیانگذار استارتاپ “23andMe” بود. مجله تایمز در سال ۲۰۰۸ کیت آزمایش ژنوم شخصی مبتنی بر بزاق وی را به عنوان اختراع سال معرفی کرد.

آن وجیکی کارآفرین و موسس شرکت آزمایش ژنتیکی 23andMe

جوایز و دستاوردها

آن وجیکی برای نهمین جایزه سالانه Crunches در سال ۲۰۱۶ به عنوان کارآفرین سال نامزد شد. او توسط مجله کسب و کار آمریکایی، “Fast Company” به عنوان جسورترین مدیر عامل در نسخه اکتبر سال ۲۰۱۳ آن معرفی شد.

زندگی شخصی و میراث

آن وجیکی با سرگئی برین، بنیانگذار شرکت گوگل، در خانه خواهرش که او نیز با این شرکت همکاری می کرد، آشنا شد. او در ماه می سال ۲۰۰۷ در مراسمی خصوصی با حضور ۶۰ مهمان با سرگئی ازدواج کرد. آنها با هم به یکی از بانفوذترین زوج های سیلیکون ولی تبدیل شدند. آنها یک پسر به نام بجی ووجین و یک دختر به نام کلوئی ووجین دارند.

آن و همسرش در سال ۲۰۱۳ زندگی جداگانه ای را شروع کردند، همچنین شایعاتی در مورد نزدیک شدن سرگی به مدیر بازاریابی گوگل، آماندا روزنبرگ، گسترش یافته بود. سرانجام، آنها در سال ۲۰۱۵ طلاق گرفتند و راه خود را جدا کردند.

آن وجیکی پس از آن با الکس رودریگز رابطه ای را آغاز کرد. ستاره بیس رابطه هایی با مدونا، کیت هادسون، کامرون دیاز و مواردی مشابه داشت. این رابطه وجیکی را به کانون توجهات شبکه های اجتماعی تبدیل کرد زیرا او با روابط قبلی رودریگز کاملا متفاوت بود. با این حال، آن وجیکی ادعا کرد که خودش را در شبکه های اجتماعی دنبال نمی کند و تحت تأثیر گفته های مردم در مورد رابطه اش قرار نمی گیرد. رابطه آنها حدود یک سال به طول انجامید.

آن وجیکی علاوه بر اینکه مدیرعامل “23andMe” و مادر دو فرزند است، یک سرمایه گذار در زمینه املاک و مستغلات و صاحب کافه ای به نام “Bumble” است. همچنین او یک فرد سحرخیز است که تا اواخر شب در حال فعالیت و تلاش است.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 17 = 24