نکاتی در زمینه مدیریت کسب و کار به شیوه صحیح و اصولی

۱۳۹۸/۰۵/۳۱
درود

مقدمه

کسب و کار به طور کلی و در تعاریف کتابی به معنای ارائه کالا یا خدمات به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ازای دریافت پول برای کسب سود است، به گون ه­ای که ریسک سرمایه­گذاری بر روی زمان، ایده‌ها و تامین مالی را نیز شامل می­شود. هیچ کسب و کاری اعم از این­که جزء مشاغل خرد محسوب شود یا کسب و کاری در مقیاس بزرگ باشد، آفلاین باشد یا آنلاین باشد، بدون مدیریت کسب و کار به شکل صحیح و کنترل مواردی مثل زمان، منابع انسانی و یا منابع مالی و بودجه و سایر مواردی مثل استفاده از تکنولوژی­ها، ایده های نوین و خلاق و در نهایت وجود هماهنگی و توازن بین تمامی ‌موارد ذکر شده، موفق نخواهد شد.

به یاد داشته باشید که برای هر کسب و کاری، “مشتری پادشاه است”. مدیریت کسب و کار در جهت صحیح به معنای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی و ارائه بهترین کالاها و خدمات مطابق با خواسته‌ها و نیازهای مشتریان و کسب حداکثر سود از این فعالیت‌ها است.

مدیریت کسب و کار حرفه ای

 

اگر بتوانید یک کسب و کار را به خوبی مدیریت کنید، از پس هر کاری بر خواهید آمد“.

ریچارد برانسون

مهمترین نکات برای مدیریت کسب و کار

در مورد مشاغل خرد، مدیریت کسب و کار وظیفه کشف ایده های عالی برای تولید محصولات یا ارائه خدمات مطابق با نیاز بازار و رشد و توسعه کسب و کار را بر عهده دارد. مشاغل در مقیاس بزرگ، چیزهای بیشتری دارند که باید از آنها مراقبت کنند و برای مثال باید مواردی نظیر مدیریت منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات گسترده، تولید محتوا، جذب سرمایه‌گذار و سایر امور پیچیده را به طور همزمان انجام دهند.

چه کسب و کار خرد باشد و چه بزرگ، وظیفه کلی مدیریت کسب و کار این است که به بخش‌های مختلف نظارت داشته باشد، آن‌ها را سر و سامان دهد و یک هماهنگی کلی بین آن‌ها ایجاد نماید. در حقیقت مدیریت کسب و کار بی شباهت به اداره یک کشتی توسط یک ناخدای ماهر نیست که باید حواسش به تمام شرایط باشد تا کشتی را به سلامت از درون امواج متلاطم عبود دهد و به مقصد نهایی برساند.

پیشنهاد خواندنی:  روانشناسی کسب ‌و کار ؛ پلی برای موفقیت

۱- ارتباطات مؤثر

ارتباطات، کلید اصلی مدیریت کسب و کار به شیوه صحیح و اصولی است. برای دستیابی به بهترین نتیجه، برقراری ارتباط مناسب ضروری است. ارتباط موثر با مخاطبین کسب و کار به معنای ارائه یک پیام شفاف و صادقانه است که باعث ایجاد حس اعتماد، مسئولیت پذیری و تعلق خاطر در مشتریان یا کارمندان می‌شود و در نتیجه سودآوری یک کسب و کار را افزایش خواهد داد.

۲- اجرای جلسات طوفان فکری به صورت دوره­ای (ایده­پردازی گروهی)

طوفان فکری فعالیت جدیدی در مدیریت کسب و کارهای نوین است که شامل ایده‌گرفتن از همه کارکنان یک کسب و کار و مشاوره با آن‌ها است. این فرآیند در سطوح مختلف و به صورت تیم­های کوچک اجرا می‌شود و در نهایت ایده‌ها با مدیران سطح بالا مورد بحث قرار می‌گیرد. در مورد مشاغل کوچک، مدیر می‌تواند جلسه‌ای را با همه کارمندان خود ترتیب داده و به ایده‌پردازی در مورد یک وضعیت خاص بپردازند.

بهترین نکته در مورد طوفان فکری این است که شما می‌توانید بدون اینکه مورد قضاوت یا سؤال قرار بگیرید نظر خود را بیان کنید. این امر منجر به ایجاد ایده‌های نوآورانه جدید توسط همه کارمندان می­شود، خواه کارمندان با تجربه باشند و خواه استعدادهای تازه کار باشند و به هر یک از آنها احساس اعتماد به نفس و تعلق خاطر می‌بخشد. طوفان فکری به تمامی کارکنان یک کسب و کار انگیزه می­دهد تا در جهت بهینه سازی عملکرد، بیشترین تلاش ممکن را داشته باشند. تکنیک‌های نوین مدیریت کسب و کار بسیار زیاد هستند و طوفان فکری یکی از بهترین آن‌ها است که برای جمع آوری ایده‌ها به کار می‌رود.

۳- فراهم کردن محیطی پویا

از کسب و کاری که ایستا و بدون تحرک باشد و با ماهیت متغیر جهان همگام نباشد، نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت و یقینا این کسب و کار، قادر به حفظ موقعیت و سهم خود در بازار نخواهد بود. سازگاری با آخرین تغییرات دنیای کسب و کار شما را قادر می‌سازد که راه را ادامه دهید و از پس مطالبات و نیازهای مشتریان خود برآیید. این کار نه تنها مطابق با خواسته‌ها و نیازهای مشتریان شما است، بلکه نیاز اساسی هر کسب و کاری است که با تکنولوژی­های به روز دنیا، همگام شود. ما در دنیایی مدرن زندگی می‌کنیم. بنابراین، به روز کردن  خود با جهان اطرف، همیشه بهترین راه­کار موفقیت است.

پیشنهاد خواندنی:  برندسازی چیست و اقدامات مهم برای برندسازی کدام هستند

تغییر تنها چیزی است که هیچ وقت تغییر نمی‌کند“.

بنابراین، برای مدیریت صحیح کسب و کار ضروری است که تغییراتی را در فناوری‌ها، خطوط تولید و الگوی تقاضای مشتریان یا هر فاکتور دیگری که ممکن است به نحوی در کسب و کار شما تأثیر بگذارد، اعمال کنید. هر کسب و کاری، خواه بزرگ یا کوچک، باید انعطاف‌پذیر و پویا باشد تا بتواند به شکل مؤثری مدیریت شود.

۴- واگذاری اختیار و مسئولیت­

یک کسب و کار فقط زمانی می‌تواند موفق باشد که یک کادر با صلاحیت و مسئولیت‌پذیر داشته باشد. لازم است که بین “اختیار” و “مسئولیت­” توازن وجود داشته باشد. در صورتی که شخص دارای اختیارات، مسئولیت‌ها را به طور سازنده تفویض نکند، باعث ایجاد خلل در کل سیستم مدیریت کسب و کار می­شود. زیرا اختیار، مستلزم پذیرش مسئولیت­های بزرگ است.

تفویض اختیار به اشخاصی که مسئولیتی را به آنها واگذار می­کنید، برای مدیریت کسب و کار بسیار ضروری است. زیرا این امر، قدرت تصمیم­گیری در شرایط حساس را به آنها می­دهید تا به جای اتلاف وقت جهت اخذ مجوز از مدیران ارشد، خودشان تصمیم‌های لازم را بگیرند. از طرفی، آزادی عمل و اعتماد به نفس را در تصمیم گیری به این کارکنان خواهید داد و در نهایت آن‌ها به کارمندان شایسته­تری تبدیل می­شوند.

۵- برنامه­ ریزی مؤثر

برنامه‌ریزی، هنر آینده‌نگری و هدف محوری در مدیریت کسب و کار است. برای یک مالک و مدیر کسب و کار بسیار مهم است که حداقل دو الی سه برنامه جایگزین باکیفیت برای ادامه کسب و کار خود داشته باشد، به طوری که اگر هر کدام از طرح­ها مطابق انتظار عمل نکرد و نیاز به تغییر استراتژی کسب و کار بود، نقشه و برنامه جایگزین آماده وجود داشته باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

شما ابتدا باید یک استراتژی عالی را انتخاب کنید. بدین منظور باید هم بر روی نتایج مثبت و هم منفی یک برنامه بالقوه متمرکز شوید. به عنوان مدیر کسب و کار همیشه باید به خاطر داشته باشید که در ابتدا آمادگی برای شکست مهم است تا انتظار برای موفقیت، زیرا بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط که در مراحل اولیه قرار دارند، شانس محدودی برای موفق‌شدن آنی دارند.

۶- تقویت کار گروهی

یک تیم، طبق تعریف متشکل از گروهی از افراد، با پیشینه، سطح تجربه، وضعیت دانش و سطوح فکری متفاوت است. اصطلاحا یک در کنار یک می­شود یازده، بنابراین، یک تیم کارآمد می‌تواند واقعا مثمر ثمر و سازنده باشد. در صورتی­ که اعضای یک تیم با هم به سمت یک هدف مشخص گام بردارند، به احتمال فراوان، بهترین نتیجه ممکن را خواهند گرفت. این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که همکاری، تفاهم، جریان کامل ارتباطات و جو مثبتی در بین اعضای یک تیم وجود داشته باشد.

پیشنهاد خواندنی:  چگونه محیط کار آرام و پرانرژی برای خودمان ایجاد کنیم؟ (12 نکته طلایی)

کاملا طبیعی است که وجود ایده‌های مختلف و مخالف ممکن است باعث ایجاد تنش­هایی در هر تیم شود، ولی ویژگی یک تیم قدرتمند و پویا این است که دارای انسجام و یکپارچگی باشد و در مدیریت کسب و کار باید به هدایت صحیح تیم کاری توجه ویژه‌ای شود.

نتیجه‌گیری

مدیریت کسب و کار یکی از مهمترین مباحثی است که هر کسب و کاری با آن سر و کار دارد و قلب تپنده آن است. آموزش در این مورد بسیار مهم و موثر است و یک مدیر متعهد باید برای در این باره آموزش ببینند و هر روز خود را با روش‌ها و دانش روز مجهز کند. کسب و کارها در سالهای اخیر و با ورود به عصر دیجیتال دستخوش تغییرات فراوانی شده‌اند و مدیریت کسب و کار هم تابع این تغییر و تحولات جهانی بوده است و مدیرانی موفق خواهند بود که همواره در حال یادگیری و تطبیق خود با شرایط جدید باشند.

کسب و کار بی‌شباهت به یک کشتی بادبانی نیست که دل به اقیانوس متلاطم زده است و در معرض ریسک‌ها و مخاطرات فروانی قرار دارد. این کشتی باید یک کاپیتان شایسته داشته باشد تا آن را هدایت کند .و به شکل صحیح از دریای طوفانی عبود دهد. به عنوان مدیر کسب و کار، این وظیفه شماست که کشتی بادبانی کسب و کار خود را در دریای پر جوش و خروش کسب و کارهای امروزی به درستی هدایت کنید و با سرعت به سمت موفقیت پیش بروید.

پس کشتی بادبانی کسب و کار خود را در تلاطم امواج به ساحل مطلوب هدایت کنید.

متخصصین ما می توانند شما را در مسیر خود همراهی کنند

قبلیبعدی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 34 = 35